Dagbladhandel Gys en broodproducten van Tante Latje onder een dak
Peter Arts: "Ik wil in 2025 mijn humidor nog uitbreiden met 150 referenties"
Aan de Grote Baan in Waasmunster stoppen naast de habitués dagelijks heel wat toevallige passanten voor een krant, een koffiekoek, een broodje of een geschenk. Al van in het begin was het voor Peter Arts duidelijk dat diversifiëring nodig is om te overleven. Drie jaar geleden installeerde hij een humidor in de winkel. Peter houdt samen met zes medewerkers de zaak open van kwart na vijf 's morgens tot zes uur 's avonds. Het is daar een goed geoliede machine.
Zijn tijd vooruit
Diversifiëring
Het klinkt altijd een beetje vreemd om over een 'dagblad- en tabakszaak' te spreken in tijden waarin zo'n winkel noodgedwongen zo gediversifieerd is dat je nog maar weinig lopende meters persartikelen ziet en helemaal geen tabaksproducten meer. Dat is bij 'Dagbladhandel Gys' niet anders. De naam 'Gys' verwijst naar de oude naam van de winkel vooraleer Peter Arts op het toneel verscheen. Dat was vrij snel nadat dagbladhandel Gys zich vijftien jaar geleden vestigde op de huidige locatie, aan een drukke weg in Waasmunster.
Inspiratie uit Duitsland
Vanaf het begin was er aan de krantenwinkel een kleine broodjeszaak verbonden. Tien jaar geleden werd de zaak verbouwd en kwam er veel ruimte bij om eettafeltjes te plaatsen. Peter was gefascineerd door de Duitse winkeltjes die achteraan een kleine eetgelegenheid aanbieden en door Italiaanse zaken waar je snel een koffie met een croissant kunt eten. Hij voelde ook dat hij er met de verkoop van de traditionele artikelen en wat broodjes niet zou geraken. De zaak is immers geen centrumwinkel, ligt aan een grote weg en trekt niet in de eerste plaats oudere klanten aan, die misschien nog wat meer kranten lezen. Bovendien verkopen de supermarkten in de buurt deze ook. Kortom, hij wilde zijn tijd voor zijn.
Brood van Tante Latje
Van koffiekoek op de toog...
Wat begon met een koffiekoek op de toog 'om in een zakje te steken', groeide verder uit. Intussen loopt bij Tante Latje, dat is 'de broodjeskant' en genoemd naar de roepnaam van de echtgenote van Peter, de hele dag volk over de vloer. "'s Morgens om kwart na vijf staan klanten al aan de voordeur te wachten voor onder meer een koffiekoek, wat later komen de eerste ontbijtgasten aan, in de voormiddag zijn de medewerkers al druk broodjes aan het smeren en op de middag is het alle hens aan dek. Tante Latje biedt niet alleen ter plekke bereide broodjes aan maar ook taarten, soepen, koude en warme gerechtjes, poké bowls en allerhande slaatjes", vertelt Peter.
... tot menu aan tafel
Een deel van de taarten wordt zelf gebakken – onder meer de gekende broodpudding volgens een recept van de schoonmoeder –, koffiekoeken worden ter plaatse afgebakken, een ander deel van de broodproducten komt van een warme bakker in de buurt, en een plaatselijke vzw bereidt ook een en ander. Om dat allemaal 'gebakken' te krijgen, is Peter elke dag (op zondag na) vanaf half vier 's morgens in de weer. Daarna schikt hij de persartikelen. Toen wij Peter in de voormiddag een bezoek brachten, was het een drukte van jewelste bij Tante Latje. Sommige klanten waren al aan hun menu begonnen. Peter ontvangt dagelijks gemiddeld 40% trouwe en 60% occasionele klanten.
Over parking en routing
Dat mensen al eens gauw een stop maken bij Dagbladhandel Gys, is mee te danken aan de grote parking van de zaak en het feit dat je via een klein straatje aan de achterkant makkelijk de parking afrijdt. En aan de uitgekiende routing binnen, die samen met een specialist in winkelinrichting werd uitgedokterd. Je komt binnen en gaat links naar het 'read'-gedeelte en de kassa, of je kiest voor 'eat' aan de rechterkant voor Tante Latje. Alle broodartikelen en de dranken en gerechten worden aan een van de twee kassa's in het read-gedeelte afgerekend.
“Wees positief en klaag niet over de opgelegde veranderingen”
Zonder kleerscheuren
Weekbladen gehalveerd
We vroegen hoeveel klanten nog persartikelen kopen: "Zo’n 30 kranten (in het begin 120) en zo’n 35 à 40 tijdschriften gaan dagelijks over de toonbank. De verkoop van weekbladen is gehalveerd, die van de maand- en trimestriële bladen houdt heel goed stand (muziek, auto (een groot deel van de verkoop), sport, cultuur, tuin, gezondheid, hobby, wijn, reizen, geschiedenis, fotografie, pc, games, financiële tijdschriften... kortom: nichemagazines).
Twee lotto- en twee sportterminals
Hoe pakt Peter het aan nu 'de lotto' duurder geworden is? "Het komt erop aan goed te communiceren. Je zegt beter 'Mogen het weer vier regels zijn?' in plaats van 'Weer voor 5 euro?'. En de klant vooral vertellen wat de voordelen zijn sinds de prijsstijging: er worden meer winsten uitgedeeld van rang 1 tot rang 5, en het bonusgetal kan elke maand 750.000 euro opleveren. De Lotto loopt goed, we hebben aan de toog twee schermen. Wat verder staan twee sportterminals."
Tabakverkoop loont
Loont het nog de moeite om te investeren in een groot gamma tabaksproducten? "Toch wel. We zijn zonder kleerscheuren door de periode van de gedaalde verkoop gekomen. En sinds 1 april 2025 profiteren we van het feit dat grote supermarkten geen tabakswaren meer mogen verkopen. Het vapingvolume is sinds het coronavirus geboomd. Ook op dat vlak volgen we alle trends."
Dranken en sigaren
Veel koelkasten
Naast de brood-, pers-, lotto- en tabaksartikelen vind je bij Peter, sinds de verbouwing tijdens de coronapandemie, een zeer ruime koelkast met fijne vleeswaren, kaas, een ruimer aanbod aan frisdranken, betere bieren in diverse verpakkingen en een meer uitgebreid assortiment Red Bull en Monster dan voordien. In de buurt vind je ook een ruim gevuld schap met sterke dranken, die af en toe worden aangeschaft.
Humidor: 400 referenties
Waar klanten speciaal naar de winkel voor komen, zijn de sigaren. Peter koestert er een speciale belangstelling voor. Drie jaar geleden durfde hij het aan om met een humidor en een uitgebreid aanbod uit te pakken. Met succes. Bij de 400 huidige referenties komen er in 2025 nog 150 bij, zegt hij. "Zowel jongeren als ouderen roken puur voor de beleving al eens een sigaar. Ze zien het als een ultiem moment van genot. Ik heb nog niet de titel van superior-verkoper maar doe er alles aan om die te krijgen", lacht Peter.
Geschenken bij de vleet
Retourrecht wenskaarten
Met welke andere producten haalt Peter een mooi zakencijfer? De kaarten van Hallmark zijn daar één categorie van. Dagbladhandel Gys heeft nog altijd 100% retourrecht. Bepaalde thema's bevallen niet en die worden dan snel vervangen. Er wordt sterk ingespeeld op de seizoenen: mensen kopen ook voor Pasen bijvoorbeeld zelfs kaartjes, niet noodzakelijk om ze te versturen maar eerder om al eens een centje in te stoppen als cadeautje.
Zelf setjes samenstellen
Aan bureauartikelen geeft Peter weinig plaats. Daar zijn andere zaken voor, zo klinkt het.. "We kunnen toch niet concurreren met hun prijzen." Het hele jaar door worden geschenkartikelen mooi opgesteld op lange tafels aan de ingang. "We stellen zelf sets samen die mooi zijn verpakt, vaak ook gericht op verschillende seizoenen (zoals communie, Moederdag, Vaderdag, enz.). Onze artisanale koekjes – waarvan we sommige eveneens zelf verpakken – doen het ook goed. In de categorie 'cadeautjes' zitten verder nog de geurkaarsen van WoodWick en etherische oliën." Om volledig te zijn, merkten we een beperkt assortiment huishoudproducten van Masta, de Blauwe Tovenaar, die goed bekend is in de regio.
Pakjes? Alleen als het moet
Producten genoeg dus om het verschil te maken. "Indien er ooit een manier gevonden moet worden om het zakencijfer op peil te houden, overweeg ik eventueel een samenwerking met een pakjesdienst. Op dit moment zie ik er echt geen meerwaarde in. Je moet er om te beginnen veel plaats voor vrijmaken, en de kleine lettertjes van de contracten blijken soms niet van de poes te zijn", legt Peter uit.
Arbeidsspreiding
Ruim 12 uur open
Peter runt zijn zaak natuurlijk niet alleen. Zes medewerkers zijn er in de weer, van verschillende leeftijden, waaronder een gepensioneerde flexijobber. "Ik doe aan arbeidsspreiding. Ze moeten vanalles kunnen. Iemand die 's morgens poetst, zal daarna de rekken vullen bijvoorbeeld. Per week wordt een schema opgesteld. Sowieso start ik, samen met een medewerker, om half 4. Om vijf uur arriveert een tweede medewerker, want een kwartier later gaan de deuren open. Om zes uur start nog iemand enzovoort. We sluiten om 18 uur." De winkel is dus dagelijks ruim 12 uur open, behalve op zondag, op zaterdag is het van 06.30u tot 17u.
Eerste hap
“Ik regel het werkschema zodanig dat er op de drukste momenten altijd twee personen aan de kassa staan. Ik zie erop toe dat de klanten zo snel mogelijk weer naar buiten kunnen. Nog iets dat eigen is aan onze zaak, denk ik: alle medewerkers werken op dezelfde manier. Elk broodje ziet er dus hetzelfde uit, met de juiste (hoeveelheid) ingrediënten, en ook elk slaatje is op dezelfde manier samengesteld. De eerste hap moet altijd dezelfde zijn, daar sta ik op. Ik noem dat de bijtervaring. Het doet me dan ook altijd plezier wanneer ik hoor dat wij de lekkerste broodjes uit de buurt verkopen", lacht Peter.
"Elk broodje ziet er dus hetzelfde uit, en ook elk slaatje is op dezelfde manier samengesteld. De eerste beet moet altijd dezelfde zijn, daar sta ik op. Ik noem dat de bijtervaring"
Positief zijn en niet klagen
Peter wil in de nabije toekomst zijn assortiment sigaren dus uitbreiden met nieuwe merken en 'superior verkoper' worden. Voor de rest zal hij verder diversifiëren als het moet. "Het grootste advies dat ik aan collega-dagbladhandelaars kan meegeven, is: Wees positief en klaag niet over de opgelegde veranderingen. Zie erop toe dat je winkel heel erg netjes is en dat de klanten er geen onnodige drukte ervaren. En voor diegenen die een broodjeszaak hebben: zet regelmatig nieuwe dingen op de kaart. Een broodje van de maand doet het bijvoorbeeld altijd goed", besluit Peter.
Dagbladhandel Gys
Adres:
Grote Baan 15, 9250 Waasmunster
Openingsuren:
- maandag t.e.m. vrijdag: 05.15u-18u
- zaterdag: 06.30u-17u
Contact:
Tel.: 03 296 89 79
dagbladhandel.gys@skynet.be
Facebook