Foto en printpapierPremium

XXL krantenwinkel met een XXL aanbod

Tom Houben van CYAAN & CO: "we willen een winkel zijn die alles heeft, maar van NIETS VEEL"

Cyaan & Co in Wilsele
Dat Cyaan & Co een enorm breed aanbod heeft, is van buiten reeds te zien

In Wilsele, naast Leuven, ligt Cyaan & Co, een uit de kluiten gewassen krantenwinkel met een enorm breed aanbod. Benieuwd naar de redenen hiervoor en de geschiedenis van de zaak, gingen wij langs bij eigenaar Tom Houben. "Het is allemaal een beetje toevallig gegroeid", vertelt hij. "Dit was niet echt het plan."

Langzame groei totaalaanbod

Hoe Tom in deze sector beland is, kon niemand voorspellen. Voor hetzelfde geld was hij een pure kantoorvakhandelaar geworden, of uitbater van een copycenter. Of misschien zelfs de laatste horlogemaker van het dorp ...

Tom begon zijn carrière bij Carrefour, heeft enkele jaren bij Michielsens Hijskranen gewerkt, maar wou altijd al zelfstandige worden. "In 2011 – ik was toen 36 jaar – heb ik de stap gezet", begint hij zijn verhaal. "Het eerste wat ik deed was inktpatronen bijvullen. Na een paar weken had ik een copier gekocht waarmee ik A4-kleurenkopies kon maken, omdat mensen naar die dienst begonnen te vragen."

"Ik huurde een heel klein pand hier aan de overkant van de straat, en noemde het 'Inkt en Copycenter'. Binnen anderhalf jaar schafte ik een grotere copier aan, en ook een plotter waarmee je grote plannen kan uitprinten. Ik begon ook batterijen van horloges te verkopen en zelfs te vervangen."

"In 2013 kreeg ik de kans om dé krantenwinkel van het dorp, Het Schrijverke, die in dit pand zat, over te kopen. Ik heb niet getwijfeld en nam al mijn materiaal mee en plaatste het achteraan in de zaak, terwijl vooraan de typische krantenwinkelproducten stonden. De vorige eigenaars boden ook kantoor- en schoolmateriaal aan en ik ben daarmee verdergegaan. Dat paste immers bij mijn inktverhaal. En ze hadden daar ook speelgoed, gifts en boeken. Zo is stilaan dat totaalaanbod dat ik nu heb beginnen groeien."

Cyaan & Co is heel groot
De totale oppervlakte van de zaak is 700 m2, de winkeloppervlakte 400 m2

Groot is nog te klein

De zaak was van in het begin echter niet zo groot als nu. "Vijf jaar geleden heb ik het pand hiernaast gekocht, het oude postgebouw van Wilsele dat al lang leegstond en vervangen was door een PostPunt in Het Schrijverke. Dat was meteen 250 m2 extra ruimte. Dat heeft mij de mogelijkheid gegeven om een apart sanitair voor het personeel in te richten, een kantineruimte en extra werk- en winkelruimte."

"Tijdens de verbouwingen hebben we ook de winkeloppervlakte kunnen vergroten tot 400 m2. De effectieve oppervlakte van de zaak is 700 m2, inclusief extra ruimtes voor stockage en personeel."

Een bijzonder grote zaak dus. "Maar vandaag opnieuw te klein", lacht Tom. "Je hoort datzelfde verhaal bij veel andere zelfstandigen. Wie veel ruimte heeft, stopt sowieso alles vol en heeft vroeg of laat weer plaatsgebrek." Maar Tom beseft ook dat niet elke activiteit voor altijd zal zijn. "Het vullen van inktpatronen bijvoorbeeld, waarmee ik begonnen ben, is vandaag een marginale activiteit geworden. Vroeg of laat valt daar niks meer mee te verdienen."

toevallig gegroeid

Ondertussen kan je bij Cyaan & Co van alles vinden. Niet enkel typische krantenwinkelproducten. Verre van zelfs. "Via inkt en copy over kantoor- en schoolmateriaal naar buurtwinkel- en krantenzaakproducten en -diensten. Het is eigenlijk allemaal een beetje bij toeval ontstaan. Dit was geen vooraf uitgestippeld plan."

"Ik vind sigaretten bijvoorbeeld geen toffe producten, maar ineens had ik ze wel in mijn winkel. Maar vanaf de eerste dag van de overname van Het Schrijverke hoorde ik mensen in de sector al zeggen dat de klassieke krantenwinkelactiviteiten op termijn zouden afnemen of zelfs uitdoven. En dat ik mij daarop moest voorbereiden. Ik moest ervoor zorgen dat ik andere activiteiten kon ontwikkelen."

Tom Houben van Cyaan & Co
Tom Houben: "Klanten moeten altijd iets kunnen vinden bij ons"

"Zo hebben we sinds een jaar twee humidorkasten met longfillers staan. Op termijn komt daar misschien nog wel een derde bij, want de verkoop ervan gaat goed."

Klanten vinden in de zaak ook veel speelgoed (voor kinderen en volwassenen), kantoormateriaal, hobbyproducten, gifts, feestmateriaal, boeken en strips, wijn, streekproducten, snoep (van de eigen webshop onder de naam De Snoephaven), en zeker ook de mogelijkheid om pakjes op te halen. "We waren al een PostPunt maar later heb ik daar ook DHL Express en Mondial Relay bijgenomen."

"We maken ook nummerplaten, bieden een bijzonder goed draaiende droogkuisdienst aan, in samenwerking met Bubbels & Co, en hebben een pasfotoautomaat (van Photomaton). Die laatste zal op termijn misschien wel verdwijnen. Het toestel dat hier nu staat is oud en ik twijfel om hem te vervangen als hij de geest geeft."

Tom, die tevens in het bestuur van Perstablo actief is, beseft dat de verkoop van tv-magazines enorm daalt. "Maar vooral van de toppers", merkt hij op. "Zoals Dag Allemaal, Libelle, Story ... Anderzijds verkopen vandaag geschiedenis- en wetenschapsboeken en -tijdschriften wel goed, en daar zit ook een goede marge op. Ook thematische en hobbymagazines verkopen nog goed."

"Die sterke titels van vroeger worden vooral gelezen door een ouder publiek, en vroeg of laat verdwijnt die doelgroep natuurlijk."

schoolmateriaal
Tom heeft ook een mooi aanbod kantoor- en schoolmateriaal

van Alles iets, maar van niets veel

Het aanbod is dus zeer groot, maar binnen elke categorie valt het wel mee. "We proberen een winkel te zijn die alles heeft, maar van niets veel. De bedoeling is dat mensen de reflex krijgen om naar ons te komen als ze iets zoeken voor een feestje of als cadeau, en niet alleen voor hun dagdagelijkse krant of pakje sigaretten. Klanten moeten altijd wel iets kunnen vinden bij ons."

"De bedoeling is dat mensen de reflex krijgen om naar ons te komen als ze iets zoeken voor een feestje of als cadeau, en niet alleen voor hun dagdagelijkse krant of pakje sigaretten"

"We merken ook dat de ene activiteit de andere versterkt en dat we veel crossselling hebben. Dat maakt ons minder gevoelig voor concurrentie. Als er in onze buurt een concurrent bijkomt, voor bv. vapeproducten, dan moeten we daar niet wakker van liggen. We zullen omzetverlies in vaping kunnen opvangen met andere activiteiten."

Winkelinrichting

Heeft Tom verkooptips voor zijn collega's?

"Wat mij opvalt, is dat sommige producten die eerder geen goede verkoopcijfers haalden, plots wel goed beginnen te verkopen als je ze een andere plaats geeft. Soms is zelfs twee meter opschuiven al voldoende."

"Ik heb mij ook al laten adviseren door winkelinrichters. Eén van de adviezen bijvoorbeeld is om onze manuele deur te vervangen door een automatische, zodat klanten met pakjes in de hand makkelijk binnen en buiten geraken. Of om bij het binnenkomen een looprichting aan te leggen zodat klanten door heel de winkel worden geleid."

"Ik snap daar zeker het nut van, en we hebben er ook mee geëxperimenteerd, maar zijn er finaal toch vanaf gestapt. Niet iedereen wil je hele winkel door geleid worden. Zeker niet als je alleen maar voor een pakje sigaretten langskomt."

"Elke 3 à 4 weken worden ook onze vitrines in het nieuw gestopt. We hechten enorm veel belang aan presentatie."

Hoe overleven?

Heeft Tom nog overleeftips voor zijn collega's?

"Fysieke winkels zullen altijd blijven bestaan. Er zullen altijd mensen zijn die naar een lokale handelaar willen gaan omwille van de speciale producten of het specifieke sociale contact. Maar je moet een buitengewone service aanbieden. Alleen vriendelijk zijn is niet voldoende. Daar maak je het verschil niet meer mee."

"En een buitengewone service, dat kan van alles zijn: bijvoorbeeld een koekje voor de hond, of een pakje twee dagen langer bijhouden. Klanten verrassen met nieuwe producten en toffe presentaties. Bestellingen aannemen en de klanten opbellen bij levering. Zulke dingen. Daar krijg je trouwe klanten voor terug. En je hebt wel een zekere oppervlakte nodig. Als je een te kleine winkel hebt, kan je niet zo veel aanbieden."

boeken en sigaren
Cyaan & Co heeft zelfs een eigen top 10 van boeken (op de achtergrond de twee sigarenhumidors)

Toekomst

Heeft Tom nog toekomstplannen?

"We willen onze online aanwezigheid verder uitbouwen. De webshops (voor snoep, kantoor, refurbished iPhones en online drukkerij) moeten professioneler worden. De combinatie on- en offline moet versterkt worden. Ik geloof in deze link en ben ervan overtuigd dat dit een succes kan worden."

Personeel
Een zaak zoals die van Tom heeft wel wat personeel nodig. "17, om precies te zijn, waarvan de helft studenten en flexi-jobbers." De vaste ploeg bestaat uit 8 man, inclusief Tom. "Het aantal mensen in dienst is gewoon in de loop van de jaren mee gegroeid met de omzetstijging."

Cyaan & Co
Aarschotsesteenweg 449, 3012 Wilsele
Tel.: 016 84 76 82
Openingsuren:
– Maandag: 07.00–12.30 en 13.00–18.00 uur
– Dinsdag en woensdag: 07.00–12.30 en 13.00–18.30 uur
– Donderdag en vrijdag: 07.00–18.30 uur
– Zaterdag: 07.30–18.00 uur
– Zondag: gesloten
E-mail
Website
Actief op Facebook en Instagram

Bij Cyaan & co vind je alles
"Mensen moeten spontaan aan ons denken als ze nog op zoek zijn naar een cadeautje voor een verjaardag of een feestje"
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.