Heeft u al giftartikelen in uw aanbod?
78% overweegt het aanbod nog uit te breiden
De afgelopen weken voerde uw vakblad Kiosk een anoniem onderzoek naar giftartikelen in de dagbladhandel. Geen vreemd fenomeen binnen de branche, hebben we al mogen merken. De helft van de respondenten (51%) die heeft deelgenomen aan het onderzoek, biedt reeds giftartikelen aan in hun winkel. Wetende dat zij op maandbasis ook gemiddeld tot 14% van hun totaalomzet uit deze categorie halen, is het misschien niet slecht om een apart aanbod geschenkartikelen te overwegen.
Nieuw fenomeen?
Aanbod differentiëren
Dat het aanbod in de krantenwinkels niet langer valt te herleiden naar puur de verkoop van tabak, pers en weddenschappen, is een evolutie die al enkele jaren terug in gang werd gezet. De aanhoudende teneur binnen de drie oorspronkelijke pijlers zorgde ervoor dat de dagbladhandelaar die wou overleven op zoek moest naar nieuwe producten om het verlies in het klassieke aanbod op te vangen. Zo maakten heel wat dagbladhandelaars de omslag naar een allround convenience store. Het aanbod werd uitgebreid en steeds meer zagen we krantenwinkels annex sigaarspeciaalzaak, bakkerij, broodjeszaak, koffiebar … opkomen. Afhankelijk van de categorie waarin men zich ging specialiseren, werd het aanbod flink uitgebreid. In het verlengde daarvan doen ook allerlei geschenkartikelen hun intrede in de dagbladhandel.
Boost voor omzet
Een kleine meerderheid (51%) surft reeds mee op deze trend, zo is gebleken uit het onderzoek. Daarvan wil 78% het aanbod in de al dan niet nabije toekomst uitbreiden met onder meer fotolijsten, badartikelen en handdoeken, sterke drank, kaarsen, decoratie, cadeauboxen geschenken met spreuken en opschriften ... Van zij die nog geen geschenken aanbieden in hun winkel (49%), denkt wel 80% erover om een aanbod gifts te introduceren. Uit het onderzoek is eveneens gebleken dat een aanbod een flinke boost aan uw omzet kan geven als u inzet op trendy artikelen. Zo zou op maandbasis gemiddeld tot 14% van de totaalomzet uit deze categorie gehaald worden. Uiteraard zal dat cijfer afhangen van de grootte van uw aanbod.
Het aanbod
Wat?
De producten die het aanbod gifts dekt, valt heel uitgebreid op te vatten. Elke dagbladhandel lijkt de categorie vrij in te vullen. Wat we het vaakst terugzien in de dagbladhandel, zijn de wenskaarten – 89% van de respondenten biedt deze reeds aan. Vanuit die categorie is de stap richting geschenkartikelen uiteraard snel gemaakt. Gepersonaliseerde gifts (mokken of sleutelhangers met namen en kleine geschenkjes met spreuken of wensen) zijn na wenskaarten het meest vertegenwoordigd, 78% van onze respondenten biedt reeds een aanbod aan. Maar ook boeken, speelgoed, sigaren, interieur en decoratie en zeepjes vinden we reeds terug in zekere mate in de dagbladhandel.
Voor wie?
Vergeet ook niet, geschenken worden niet uitsluitend gekocht door uw klanten om iemand anders te plezieren. Een groot deel zal verleid worden door uw aanbod en eveneens iets mee naar huis nemen om zichzelf mee te verwennen. Ook kleine kinderen laten zich gemakkelijk verleiden door een aanbod speelgoed dat na wat gesmeek het winkelmandje van vader- of moederlief in vliegt.
Hoe pakt u deze categorie aan?
Plaats in de winkel
Afhankelijk van het product plaatst u geschenkartikelen het best in een aparte hoek in de winkel met voldoende ruimte of rekken om uw aanbod mooi uit te stallen. Creëer een gezellige ruimte waar uw klanten even willen vertoeven om tussen de leuke spullen te snuisteren. Bij voorkeur richt u deze hoek in ergens vlak bij uw wenskaartenaanbod – wie een cadeautje zoekt, zal doorgaans ook nog een wenskaart nodig hebben. Zo slaat u meteen twee vliegen in één klap. Biedt u slechts een kleiner aanbod, dan is ook dicht bij de kassa geen ondoordachte plaats. Hier staan mensen even te wachten en verdwaalde ogen zullen ongetwijfeld vallen op het aanbod. Geschenkartikelen worden vaak ook gewoon onder impuls aangekocht. De kans dat uw klanten iets mee grijpen – voor zichzelf of voor iemand anders – is dus groot.
Pakketten
De helft van de respondenten biedt ook samengestelde cadeaupakketten aan. Cadeaupakketten of giftboxen bevatten verschillende producten binnen eenzelfde thema in een mooie mand of verpakking. Denk daarbij aan een mand vol lekkers met een sterke drank als finishing touch. Of een leuke mok volgepropt met snoep om de kleinsten mee te plezieren. Vaak worden deze cadeaupakketten samengesteld naargelang de feestdagen doorheen het jaar zoals valentijn, Pasen, moeder- en vaderdag … Verrassingsdozen werken goed in de dagbladhandel. Ze maken klanten er attent op dat er een belangrijke (feest)dag zit aan te komen. Zorg dus voor een up-to-date aanbod.
Mooie verpakking
Giftboxen worden vaak op voorhand al samengesteld of kunnen reeds verpakt aangekocht worden bij een groothandel zoals Ameel Candy World, maar het kan ook leuk zijn om uw klanten zelf te laten kiezen voor de samenstelling van een verrassingsbox. Zorg in dat geval dat u voldoende inpakpapier en accessoires in huis heeft om deze boxen mooi in te pakken. Los daarvan is het geen slecht idee de mogelijkheid te bieden om ook losse geschenkjes te verpakken in de winkel. Met deze service ontzorgt u uw klanten volledig. Zorg voor leuk inpakpapier, klevers waarop eventueel een persoonlijke boodschap genoteerd kan worden en linten om de verpakking mee af te werken.
Eindejaarsperiode
In de eindejaarsperiode lokt u meer mensen naar uw winkel door in te zetten op typische geschenkartikelen. Zo lokken de kadoosjes van de Nationale Loterij elk jaar een hoop klanten naar de dagbladhandel op zoek naar een origineel geschenk voor de eindejaarsfeesten.
Seizoensgebonden
De verkoop van uw aanbod geschenken stimuleert u niet alleen door deze in de eindejaarsperiode in de kijker te zetten, maar ook door het aanbod naargelang het seizoen te wijzigen. Zorg voor gifts in thema naargelang de feestdag en plaats seizoensgerelateerde producten bij voorkeur ook bij uw aanbod wenskaarten – zo worden klanten er extra attent op gemaakt.
Zoals hierboven reeds aangehaald, kunnen ook aangepaste cadeaupakketten naargelang de feestdagen een flinke boost geven aan uw verkoop. Los daarvan kan u ook een deel van het aanbod het hele jaar door verkopen – kaarsen, artisanale zeepjes, boeken … kunnen op elk moment van het jaar gekocht worden.