ServiezenPremium

SPEEL IN OP FOODSHARINGTREND MET TAPASCONCEPTEN

Accent verschuift van functioneel naar mooi

Vroeger dienden aperitiefbenodigdheden zoals presenteerplankjes, schaaltjes en kommetjes in hoofdzaak functioneel te zijn. Vandaag ligt, deels onder invloed van sociale media zoals Instagram, de klemtoon op het lifestylegebeuren. Producten moeten er vooral leuk uitzien. Ze moeten passen in het interieur van de consument en het 'perfecte plaatje' dat die in gedachten heeft. De leveranciers spelen hierop in en passen hun assortiment voortdurend aan. De trend van foodsharing is de perfecte aanleiding om zelf een tapasconcept samen te stellen.

GEZELLIGHEID

Belgen staan bekend om hun bourgondische levensstijl: lekker lang aperitieven, gezellig samen eten en drinken. Veel amateurkoks kruipen zeer graag achter de kookpotten om de heerlijkste gerechten aan hun gasten voor te schotelen. Dat vergt natuurlijk heel wat tijd.

Vooraf klaarmaken

De laatste jaren zien we dan ook dat men zoveel mogelijk vooraf wil klaarmaken, zodat men op het moment zelf niet in de keuken hoeft te staan, weg van alle sfeer en gezelligheid. Om die reden zijn stoofpotjes en ovenschotels immens populair als hoofdgerechten, en tapas als aperitiefhapjes. Men kan die immers perfect op voorhand bereiden, zodat men samen met de gasten mee kan genieten.

FOODSHARING

Een trend waarmee u zeker rekening moet houden is foodsharing. Het concept is zeer eenvoudig: een tafel wordt bezaaid met allerlei kleine gerechten om gezellig met elkaar te delen. Niet ieder voor zich, maar allen samen van hetzelfde bord. Tapas en aperitiefhapjes passen perfect binnen deze trend.

Grote producten

Het gevolg is dat grotere serviesstukken en presenteerproducten vlotjes over de toonbank gaan. Denk maar aan de grote houten planken die veel merken aanbieden en die zich uitstekend lenen om een aantal hapjes op een leuke manier te presenteren, al dan niet in afzonderlijke schaaltjes of kommetjes. Sommige houten planken zijn zelfs tot een meter lang!P

Populair zijn de tapasborden en -kommetjes in aardewerk dat behandeld is met de zogenaamde 'reactive glazing'- techniek

ORGANISCHE DESIGNS

Smaken verschillen uiteraard, en niet alle klanten houden dan ook van vrolijke, felle kleuren. Veel merken bieden daarom producten aan in strakkere, meer aardse tinten. Populair zijn de tapasborden en -kommetjes in aardewerk dat behandeld is met de zogenaamde 'reactive glazing'- techniek. Hierbij wordt het materiaal chemisch behandeld zodat er subtiele organische kleurschakeringen ontstaan die het geheel een strakke en sobere uitstraling geven. Deze producten passen perfect binnen de minimalistische interieurtrend van vandaag.

HET OOG WIL OOK WAT

Minicocottes, kleine kaasfonduesets en confituurpotjes verkopen als zoete broodjes omdat ze heel leuk presenteren. Om dezelfde reden doen ook in het oog springende 'aperitieftorens' voor allerlei soorten kaas en borrelhapjes het zo goed. Er komen steeds nieuwe gerechten bij en dat weerspiegelt zich in het aanbod van de leveranciers, die vandaag bijvoorbeeld ook producten zoals rijstlepels aanbieden om sushi als hapje te serveren. Kortom: de tapassector staat niet stil! Het is daarom belangrijk om de vinger aan de pols te houden om het aanbod in uw winkel up-to-date te houden.

PRESENTATIE EN PROEFSESSIES

Hiervoor kunt u rekenen op het advies van de verschillende leveranciers. Zij zijn op de hoogte van de belangrijkste vernieuwingen in de sector. Sommigen onder hen bieden displays en modulaire concepten om uw verkoop te ondersteunen, maar de meesten werken een concept op maat uit volgens de beschikbare ruimte in uw winkel. Zorg voor een aantrekkelijke presentatie van de verschillende producten, bijvoorbeeld met mooi nepfruit erin. Een tip: organiseer af en toe proefsessies waarbij de verschillende tapasproducten worden gedemonstreerd. Zo creëert u belevingen en stimuleert u uw verkoop.

Zorg voor een aantrekkelijke presentatie van de verschillende producten, bijvoorbeeld met mooi nepfruit erin

IDEALE GESCHENKPRODUCTEN

Naast diverse types producten in verschillende materialen en kleuren, dient uw assortiment items van alle prijsklassen te bevatten. Klanten houden immers van variatie op de aperitieftafel, waardoor ze niet altijd voor het duurste product kiezen. Goed om weten is ook dat tapasbenodigdheden het hele jaar door verkopen, met een aantal piekmomenten in de communieperiode en tijdens het eindejaar. Het zijn dan trouwens geschenkproducten bij uitstek. Zorg er dus voor dat uw aanbod zeker op punt staat op deze momenten.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Argus maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.