Diepvries wild & gevogelte Partnercontent

Vleesconsumptie thuis stijgt opnieuw lichtjes

Kip blijft populairst, plantaardige alternatieven blijven eerder klein

Stoofpotje vlees
Na een licht dalende tendens voor de coronacrisis, zien we na de coronacrisis een lichte stijging in het thuisverbruik van vlees en gevogelte (© Wout Hendrickx)

Vlees en gevogelte zijn nog steeds de koning op het Belgische bord. Dat blijkt uit recente cijfers verzameld door VLAM via YouGov en iVox. Voor het tweede jaar op rij nam het thuisverbruik van vers en bevroren vlees en gevogelte in 2024 toe met 1%, goed voor gemiddeld 28,1 kg per Belg. Ook kant-en-klare maaltijden en plantaardige alternatieven zitten in de lift, al blijft vlees veruit dominant.

Kip aan kop

Binnen het thuisverbruik van vlees en gevogelte blijft kip op kop staan, goed voor een volumeaandeel van 31%. Daaropvolgend heb je vleesmengelingen (22%), varkensvlees (21%) en rundsvlees (16%). Kip blijft vooral geliefd bij jonge alleenstaanden, terwijl gezinnen met kinderen eerder kiezen voor vleesmengelingen zoals gehakt. Rundsvlees scoort dan weer het best bij oudere Belgen en varkensvlees bij mensen uit lagere sociale groepen.

Volumeaandeel vleessoorten
Bron: YouGov België

Plantaardig blijft klein, maar groeit

De opmars van plantaardige alternatieven is zichtbaar, zij het in bescheiden mate. In 2024 aten we gemiddeld 0,6 kg vleesvervangers zoals quorn of groenteburgers per persoon – een stijging ten opzichte van 0,4 kg in 2016. Ook eiwitrijke peulvruchten zoals linzen en bonen blijven stabiel in het verbruik met gemiddeld 0,8 à 0,9 kg per capita. Vis, week- en schaaldieren kent dan weer een lichte daling in 2024 met een thuisverbruik van 4,2 kg per capita tegenover 4,3 kg in 2023.

Volumeaandeel vlees en gevogelte vs vis en plantaardig
Bron: YouGov België

Bewerkte vleesproducten populairder

Niet alleen het soort vlees verandert, ook de vorm. Bijna twee derde van het aangekochte vlees is vandaag bewerkt – denk aan gehakt, worst of gepaneerd vlees. Vooral gehakt wint aan populariteit en groeide van 3,4 kg per persoon in 2016 naar 4,5 kg in 2024. Binnen het onbewerkte segment verschuift de voorkeur van grote stukken (zoals steaks) naar kleinere versnijdingen zoals reepjes en blokjes. Ook gepaneerd vlees wint volumeaandeel, terwijl gemarineerd vlees een daling kent.

Volumeaandeel vleesversnijdingen
Bron: YouGov België

Kant-en-klaar in de lift

De Belg kiest ook steeds vaker voor gemak. Bereide vleesgerechten zoals stoofvlees of vol-au-vent zitten in de lift, met een consumptie van 1,7 kg per capita in 2024. Ook kant-en-klare maaltijden met vlees en gevogelte (driecomponentenmaaltijden) kenden een stijging tot 3,9 kg per persoon. Enkel vleeswaren zagen een kleine daling (1%) tot 10,4 kg.

Driekwart eet vlees thuis

Volgens de Consumptietracker van VLAM gebeurt 75% van de vleesconsumptie thuis. Op een gemiddelde dag eet 54% van de Belgen tussen 18 en 75 jaar vlees of gevogelte (excl. vleeswaren, vleessnacks ...). 51% zegt zelfs minstens vier keer per week vlees te eten – vooral mannen, ouders met thuiswonende kinderen en mensen uit hogere sociale groepen. De verklaarde eetfrequentie van vlees daalde doorheen de jaren vooral bij 18- tot 34-jarigen.

Verklaarde eetfrequentie
Bron: Vleestracking VLAM (iVox, 2025)

Inlands vlees geniet vertrouwen

Bij de helft van de consumenten speelt de herkomst van vlees een rol. Maar liefst 92% van die groep kiest liever voor Belgisch vlees, dat men associeert met veiligheid, controle en een lagere ecologische voetafdruk. Ook het ondersteunen van de lokale economie speelt mee.

Uit de Vleestracking die iVox uitvoerde in februari blijkt dat slechts 9% van de Belgen negatief staat tegenover vlees. Voordelen die vaak benoemd worden, zijn de smaak en het ruime assortiment aan vleessoorten en versnijdingen.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Emma Macker
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

FoodServices maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.