De onmisbare beurs voor foodprofessionals keert terug naar namur expo van 2 tot 4 februari 2025. met 120 exposanten, inspirerende ontmoetingen en een uitgebreid programma is saveurs & métiers het ideale evenement om jouw zaak te laten groeien...
Nu met beschermde geografische aanduiding (bga)
Wat maakt een slagerijafdeling in een supermarkt succesvol? waar moet ze rekening mee houden tegenwoordig? niemand beter dan geert ally kan onze vragen beantwoorden.
In 2021 werd in heel belgië 992 miljoen euro aan bio gespendeerd, en dat betekent dat de bioverkoop er met 4% op vooruit gaat. de groei van bio in vlaanderen gaat sneller dan in heel belgië.
Charcuterie heeft een vaste plaats veroverd in onze dagelijkse voeding. ham blijft favoriet, maar gevogelte is dankzij zijn gezondere perceptie in opmars. groeikansen voor de retailer liggen in een hernieuwde aandacht voor de verstoog; de consument stelt immers een goede service op prijs. daarnaast wordt het best ook afgeweken van de traditionele indeling in het koelschap. focus daarnaast op bijkomende consumptiemomenten zoals het aperitief en op producten met een positief verhaal en een traceerbare herkomst. innovaties spelen ondertussen in op ambachtelijkheid, natuurlijkheid en dierenwelzijn.
Al tachtig jaar wordt er in vlaanderen bijzondere aandacht besteed aan agrarische en visserijproducten van eigen bodem. tot 1993 gebeurde dit onder de noemer van de nationale dienst voor afzet van land- en tuinbouwproducten (ndaltp), en de voorbije 25 jaar nam vlam (vlaams centrum voor agro- en visserijmarketing) deze marketing- en promotietaak voor zijn rekening. tijdens een panelgesprek om dit jubileum te vieren gaven vakmensen uit de sector een blik op het werkveld met als centrale noemer het begrip 'passie'.
De categorie charcuterie is vrij stabiel over de jaren heen. in 2016 kocht de belgische consument iets minder vleeswaren dan het jaar voordien, maar door een hogere gemiddelde charcuterieprijs stegen de bestedingen lichtjes. vandaag koopt de gemiddelde belg zo'n 11 kg vleeswaren en besteedt hij er 128 euro aan. dat blijkt uit een onderzoek van vlam op basis van gfk-cijfers. opvallend: consumenten blijven een stijgende belangstelling voor gezonde voeding tonen. ook innovatie en variatie, authenticiteit en kleinere porties spelen een belangrijke rol, net als de apero- en snackingproducten en het kidsaanbod.
Belgen zijn tuk op charcuterie en smeersalades. met een jaarlijks volume van 78.996 ton aan charcuterie is de belg een echte 'fan' van vlees op de boterham. maar ook de smeersalades gaan vlotjes over de toonbank. deze subcategorie liet de voorbije vier jaar een groei van 4,5 procent optekenen. de belgische consument toont bovendien een stijgende belangstelling voor gezonde voeding en de fabrikanten blijven op dat gebied niet achter. maar ook authenticiteit, vakmanschap en kleinere porties spelen hier een belangrijke rol.