ProVeg onderzoek naar veggie en vegan broodjes in Belgische lunchketens
Zowat 4 op 5 belegde broodjes (78,9%) op onze lunchmenu's bevatten vlees of vis. Slechts 6 procent is volledig plantaardig. ProVeg stelde de resultaten van haar broodjesonderzoek voor op de Sandwich Summit op 29 april. “Het aanbod kan zoveel gevarieerder, mensen hebben niet elke dag zin in een broodje met kaas,” legt Vanessa Debruyne van ProVeg uit.
Creatief aan de slag gaan
15 procent van de broodjesmenu is vegetarisch, maar dat is dus vooral kaas (91%). ProVeg wil de sector inspireren om creatief aan de slag te gaan met zaken zoals veggie martino, crispy falafel, pittige kimchi, erwtenpesto, vegan pulled pork, muhammara, olijventapenade, mushroomspread, wortelzalm of vegan cream cheese. Niet alleen goed voor de planeet en onze gezondheid, maar ook voor de klantentevredenheid.
Uit een iVOX onderzoek bij Belgische consumenten blijkt namelijk dat 4 op 10 alleseters minder vlees wil eten. Het aandeel flexitariërs groeide de afgelopen 10 jaar van 13% naar 26%. Samen met vegetariërs en veganisten kiest 30% van de Belgische bevolking dus regelmatig of uitsluitend voor plantaardige broodjes. “De lunch is een perfect moment voor wie vaker plantaardig wil eten, want dan hoef je meestal geen rekening te houden met huisgenoten. Je maakt een individuele keuze," aldus Vanessa Debruyne van ProVeg
Voortrekkers zoals Pain Quotidien en Exki spelen daar perfect op in: de helft van hun broodjes zijn veggie of vegan. Wasbar en Paul volgen met een menu die voor een derde vlees- en visloze opties bestaat.
ProVeg zorgt met allerlei tips en tricks, in de hoop om zo ook de rest van de sector op de plantaardige kar te krijgen.