10 nationale en internationale evoluties in snacking
In een wereld die constant in beweging is, veranderen ook de eetgewoonten van consumenten voortdurend. Van de populariteit van gezonde en duurzame opties over de invloed van culturele diversiteit op smaken tot de groeiende vraag naar makkelijke, on-the-go snacks: in dit artikel zetten we tien nationale en internationale snacktrends op een rijtje. Zo kunt u zich aanpassen aan de steeds veranderende behoeften van uw klanten en succesvol blijven in een competitieve markt.
1. Kleinere maaltijden en snacks
In 2025 verwachten consumenten veel van hun snacks. De term ‘snackification of mealtime’ verwijst naar een wereldwijde trend waarbij traditionele maaltijden steeds vaker worden vervangen door snacks. In plaats van het traditionele ontbijt, lunch en diner kiezen mensen er alsmaar meer voor om gedurende de dag kleine porties snacks te eten. Dit kan te maken hebben met verschillende factoren zoals een drukke levensstijl, de behoefte aan meer flexibiliteit in eetgewoonten of de opkomst van makkelijk verkrijgbare snacks. Speel in op deze trend door niet alleen volledige maaltijden aan te bieden, maar ook kleinere maaltijden en snacks die lekker én vullend zijn.
![Empanadas GTI](https://static.pmg.be/uploads/articles/tiles/307548.jpg)
2. Lokale en authentieke smaken
De liefde van consumenten voor lokale, authentieke smaken en ambachtelijke producten blijft groeien. Consumenten hechten veel waarde aan de herkomst van hun voedsel en zijn op zoek naar producten die met zorg zijn gemaakt en de culinaire identiteit van een regio of gemeenschap weerspiegelen. Of het nu gaat om ambachtelijke kazen, versgebakken brood van lokale bakkerijen of traditionele gerechten bereid volgens eeuwenoude recepten, ze zijn bereid om te betalen voor voedingservaringen die een verhaal vertellen en een gevoel van verbondenheid met de lokale gemeenschap bevorderen. Als voedingsprofessional kunt u inspelen op deze trend door snacks aan te bieden met authentieke ingrediënten en traditionele recepten uit België en andere landen.
![Authentieke broodsmaken](https://static.pmg.be/uploads/articles/tiles/307555.jpg)
3. Oosterse smaken
De populariteit van oosterse smaken groeit gestaag in het Westen. Typisch oosterse ingrediënten, producten en gerechten waarmee u uw klanten laat genieten van de diversiteit van de Aziatische keuken zijn bijvoorbeeld sojasaus, kokosmelk, gember, sriracha (pittige chilisaus uit Thailand), kimchi (gefermenteerd gerecht uit Korea), sushi, Thaise curry’s, pho (Vietnamese noedelsoep), tofu en matcha (een fijngemalen groene thee uit Japan, vaak gebruikt in desserts en drankjes).
U kunt zich onderscheiden door creatieve en ‘Instagrammable’ presentaties van uw snacks aan te bieden
4. Creatieve presentatie
Mensen eten voor een groot deel met hun ogen. De manier waarop snacks gepresenteerd worden, wordt steeds belangrijker in een tijd waarin eten echt een beleving geworden is. U kunt zich onderscheiden door creatieve en ‘Instagramwaardige’ presentaties van uw snacks aan te bieden: freakshakes, loaded fries, opvallend gepresenteerde broodjes en burgers, kleurrijke en textuurrijke toppings, originele presentatie in mason jars of glazen potten… Door te spelen met presentaties, kleuren, texturen en decoraties kunt u uw snacks transformeren tot echte eyecatchers die perfect zijn om te delen op social media. Zeker de jongere generaties zijn hier erg mee bezig. Een ideale manier om met uw zaak in the picture te komen!
![Croqino snack](https://static.pmg.be/uploads/articles/tiles/307546.jpg)
5. Hybride snacks
Snacks die verschillende gerechten en culinaire invloeden combineren blijven populair. Laat deze trend niet onbenut en breid uw menu uit met verrassende en originele combinaties zoals sushi-burgers, ramen-burrito’s, bao-burgers, kimchi-pizza’s en sushiritto. Allemaal spannende fusion-ervaringen die het beste van verschillende keukens combineren in één heerlijke hap.
6. Personalisatie
Klanten willen steeds meer controle over hun voeding en zoeken naar manieren om hun snacks te personaliseren. Bied voldoende keuzemogelijkheden aan zoals toppings, sauzen en extra ingrediënten. Het groeiende aantal personen met een voedselintolerantie, een voedselallergie of gewoon een specifieke persoonlijke voorkeur zullen dit zeker appreciëren. Bovendien heeft u hierdoor minder tijd nodig voor de afwerking van uw creaties.
7. Grab & go snacks
Gemaksproducten zoals kant-en-klare snacks, grab & go opties en snacks die snel ter plaatse bereid kunnen worden, zijn erg in trek. U kunt hierop inspelen door makkelijk meeneembare en consumeerbare snacks aan te bieden. Die zijn met name handig op drukke evenementen waar gasten zich vrij willen bewegen terwijl ze genieten van hun hapjes. Enkele voorbeelden van grab & go snacks die perfect zijn voor feestjes, buffetten en recepties zijn mini-sandwiches, mini-quiches, gevulde bladerdeeghapjes, kleurrijke fruit- en kaasprikkers, garnalencocktailcups… Mogelijkheden genoeg!
![Grab and go snacks](https://static.pmg.be/uploads/articles/tiles/307530.jpg)
8. Snack sharing
Snacks delen met anderen wordt steeds populairder, vooral bij groepen en op sociale gelegenheden. Speel in op deze trend door sharing menu’s, tapas-style snacks en andere opties aan te bieden die geschikt zijn om te delen. Verschillende soorten brood/toast in combinatie met een variatie aan dipsauzen uit alle hoeken van de wereld is een topper die bij iedereen in de smaak valt. Sharing gerechten bevorderen niet alleen de gezelligheid en sociale interactie, maar kunnen u ook helpen om efficiënter te werken in de keuken. Goed voor uw winstmarge!
![Snack sharing](https://static.pmg.be/uploads/articles/tiles/307533.jpg)
9. Seizoensgebonden snacks
Seizoensgebonden specials en ‘limited edition’ snacks zijn populair en zorgen voor een gevoel van exclusiviteit. Als chef kunt u creatief inspelen op de seizoenen en speciale gelegenheden door snacks te bereiden die passen bij de smaken en gelegenheden van dat moment. Enkele voorbeelden: asperge-bruschetta in de lente, parmaham-meloenspiesjes in de zomer, geroosterde pastinaakfrietjes in de herfst, mini-kaasfondues in de winter, snacks met eieren in de hoofdrol rond Pasen, aardbeicreaties rond Valentijn... Laat uw creativiteit de vrije loop en bied uw klanten een verrassende culinaire ervaring!
Veel consumenten zijn ook op zoek naar snacks die niet alleen de honger stillen maar ook extra voordelen bieden, zoals een energieboost of een vlottere spijsvertering
![Seizoensgebond snacks](https://static.pmg.be/uploads/articles/tiles/307534.jpg)
10. Gezonde en duurzame snacks
Consumenten over de hele wereld zijn steeds bewuster bezig met hun gezondheid en zoeken naar snacks die voedzaam en evenwichtig zijn. Als food professional kunt u inspelen op deze trend door gezonde(re) opties aan te bieden die gemaakt zijn van biologische ingrediënten, minder suiker en zout bevatten, en bij voorkeur duurzaam geproduceerd zijn. Steeds meer mensen eten vegetarisch of veganistisch, dus zorg dat u zeker voldoende snacks aanbiedt op basis van plantaardige ingrediënten zoals groenten, peulvruchten, noten en zaden. Veel consumenten zijn ook op zoek naar snacks die niet alleen de honger stillen maar ook extra voordelen bieden, zoals een energieboost of een vlottere spijsvertering. Om aan deze behoeften te voldoen, kunt u functionele ingrediënten zoals superfoods integreren in uw snackproducten. Een andere belangrijke evolutie waarmee u rekening moet houden is de groeiende interesse in duurzame verpakkingsmaterialen. Investeer in recycleerbare en herbruikbare verpakkingen en presentatiematerialen. Zo beschermt u het milieu én scoort u bij milieubewuste klanten.
![Herbruibare verpakking snacks](https://static.pmg.be/uploads/articles/tiles/307535.jpg)