'Choclatànsaus' is gigantisch succes bij Frydate in Knokke
Onlangs vond er een belangrijke overdracht plaats bij frituur Frydate in de Lippenslaan, Knokke. Philippe Andries en Katty Mortier, die al meer dan 25 jaar ervaring hebben in de frituurbranche, hebben hun familiebedrijf overgedragen aan hun zonen Arno en Tibo Andries. De bekende naam Frydate werd in mei 2023 gelanceerd na een complete make-over van frituur Must Eat. De lancering van de choclatànsaus, een creatie van Dominique Persoone, zorgde voor nationale bekendheid.
Choclatànsaus
De saus werd omschreven als out-of-the-box, zelfs als een revolutie in de frituurwereld. Nu het stof errond helemaal neergedaald is, wat is de follow-up? Welnu, de choclatànsaus van Dominique Persoone blijkt het zonder overdrijving meer dan uitstekend te doen. Een significant groeiend aantal klanten houdt er écht van, al vielen er in het begin sowieso flink wat onheuse commentaren. Zoals “Nutella op de frieten”, maar dergelijke uitlatingen kwamen dan wel hoofdzakelijk van onwetenden die de saus nog niet eens geproefd hadden.
Deze choclatànsaus geldt in realiteit als vervanger van de klassieke stoofvleessaus, maar dan vegetarisch op basis van chocolade, groenten en kruiden die allemaal uit Mexico komen. De chocolade zelf maakt slechts 10% van de saus uit.
Dat succes bij Frydate doet overigens geenszins afbreuk aan het succes van andere sauzen. Ook hier komt het huis erg origineel uit de hoek, want voor de klassieke Joppiesaus heeft men een alternatief in huis gemaakt onder de naam Toppiesaus. En van de drie Bickysauzen ging men over naar één saus, genaamd Trickysaus. Mammoetsaus is dan weer een specifieke plaatselijke combinatie voor de viandel.
Vierkantige frykadellen
Wat geldt voor de sauzen, telt overigens ook voor al het andere aanbod. Een aantal snacks bij Frydate is zowaar bewust vierkantig van vorm. Zoals de frykadel (let op de schrijfwijze), de viandel, de bouletjes en de Frydate Classic Burger, die hier de Bickyburger vervangt. Alle (vierkantige) broodjes worden gebakken door een privé-bakker en overal staat het logo van Frydate op. De verse broodjes zorgen voor een duidelijk verschil zowel wat qua smaak als qua uitzicht.
In de toonbanken van Frydate liggen ongeveer 20 verschillende soorten kroketten, elk met een andere inhoud. Voorbeelden: iberico, scampi-look, kaaskroketten met Oud Brugge, meer klassieke kaaskroketten met vier smaken waaronder blue cheese, alsook een aantal vegetarische varianten.
De brochettes van Frydate worden gemaakt met hetzij chateaubriand, hetzij vlees van het Brasvarken, of een mengeling hiervan. Daarnaast zijn ook een eigen creatie van Ardeense brochette en een fonduebrochette (gehakt met spek errond) beschikbaar.
Stoofvlees, balletjes en vol-au-vent zijn allemaal vers klaargemaakt op eigen wijze, maar telkens met een specifieke eigen toets. Slagerij De Laet & Van Haver maakt bijvoorbeeld speciaal voor Frydate stoofvlees klaar op basis van donker kasteelbier.
Géén zout op de frieten
Het hele meerjarig project dat voormalig zaakvoerder Philippe Andries inzette, berust op de filosofie om zich te onderscheiden, en dus niet bij wijze van spreken de dertiende frituur onder de kerktoren te zijn. Wij herinneren ons zijn uitspraak levendig: "Als iedereen van dezelfde groothandelaren inkoopt, zijn ze ook bijna allemaal gelijk. Alleen de olie en de bereidingswijze kunnen dan nog verschillend zijn, maar daarmee houdt het verhaal op."
Voor een en ander zette hij de lijnen uit i.s.m. met een marketingbureau (Skinn). Dat werd onder meer nauw betrokken bij het ontwerpen van de kiosken, waarvan er 5 stuks vooraan de zaak staan. Dergelijke kiosk is in Frydate één van de vier mogelijke manieren van bestellen. De andere zijn: de QR-code op de tafels, gewoon aan de toog – is meer gericht op mensen die het systeem niet begrijpen, personen die een woordje uitleg willen of die liever cash betalen – en online voor consumptie ter plaatse of afhaal.
By the way: er wordt bewust geen zout op de frieten gedaan bij Frydate, en zeker niet bij afhaal. In dat geval zouden de frietjes immers slap zijn tegen de tijd dat de mensen thuis zijn. Een tweede grote reden is dat er op alle tafels ter plaatse eigen kruiden – peper, zout en satékruiden – staan. Ook die kruiden zijn trouwens eigen productie.
Champagne in de frituur
Frydate Knokke is 7/7 open van 11 tot 22 uur. Dat heeft vooral te zien met de onwaarschijnlijke drukte die inherent is aan een populaire badstad. Knokke-Heist telt ca. 34.000 inwoners, maar in de zomer stijgt de bevolking makkelijk tot 150.000 à 160.000 mensen. Daarom zijn er veel zitplaatsen in Frydate: 95 binnen en 40 buiten, wat soms nog niet genoeg is.
De bakwand met diverse voorbak- en afbakmandjes maakt het mogelijk om tot 6 bestellingen tegelijkertijd te verwerken. Voor het bakken van de burgers beschikt het team over een snel en minutieus systeem uit de VS. Tijdens piekmomenten zijn er 8 tot 9 mensen tegelijk aan het werk.
In de dalmaanden is de situatie dan weer helemaal anders. De klanten worden onder meer gefideliseerd via de bar in Frydate. Deze bar biedt liefst 10 soorten bier van ’t vat, een wijnkaart en een champagnekaart. Mensen kunnen dan ook gewoon binnenkomen en wat drinken, een koffietje bijvoorbeeld, en ongedwongen de krant lezen. Eten is niet eens verplicht. Er staat wel een dessertgamma met eigen taartjes en andere dessertjes ter beschikking. In de middag komen vooral veel senioren uit Knokke zelf af op de mogelijkheid tot socializen.
Plannen voor frietketen ‘on hold’
Al deze aanpassingen waren oorspronkelijk onderdeel van een groot plan: het uitbouwen van een franchiseketen over het hele land, met de frituur in de Lippenslaan te Knokke als pilotstore. Mede door een uiterst pechvolle eerste ervaring in het eerste bijhuis in Durbuy, waar de overstroming van juli 2021 alle infrastructuur meedogenloos verwoestte, zijn de plannen voor die eigen keten ‘on hold’ gezet. Het is immers allereerst een kwestie van grondige financiering, en het nieuwe leidinggevende duo, de broers Arno en Tibo Andries, heeft daarvoor dan ook logischerwijs een adempauze genomen.
Foto’s: © Skinn Branding Agency
Technische fiche
- Bakwand: Perfecta
- Snit van frietjes: 9 mm
- Frietvet: Risso Palm 100% plantaardig
- Aardappelen: Remo-Frit
- Leveranciers snacks: OVI (private label) en Spuntini Group
- Leveranciers verse producten: Slagerij De Laet & Van Haver (Antwerpen), Duva (private label) voor groenten
- Sauzen: Delino (private label), plus exclusieve choclàtansaus van chocolatier Dominique Persoone
- Verpakking: Biopack (Gistel)