NMBS rolt 5.000 laadpunten uit op stationsparkings
NMBS breidt haar laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen fors uit. Tegen 2027 worden 2.500 laadpalen met elk twee laadpunten geplaatst op parkings aan 420 treinstations. De uitrol gebeurt in samenwerking met EnergyVision.
Grootschalige uitbreiding van laadmogelijkheden
NMBS wil het gebruik van de elektrische wagen combineren met het openbaar vervoer vergemakkelijken. Via een nieuwe concessie voorziet ze daarom een uitbreiding van haar laadinfrastructuur op stationsparkings. Waar vandaag al laadpunten beschikbaar zijn aan 38 stations, wordt dit de komende jaren uitgebreid naar alle 420 stations met parkeermogelijkheid.
In totaal komen er 2.500 laadpalen met telkens twee laadpunten, goed voor circa 5.000 laadplaatsen. De installatie start in september 2025 en verloopt gefaseerd, met als doel om tegen eind 2027 alle betrokken stations te voorzien.
EnergyVision aangesteld na openbare procedure
De opdracht werd gegund aan EnergyVision, dat als beste uit de bus kwam na een openbare aanbesteding begin 2025. NMBS beoordeelde de kandidaturen op basis van drie criteria:
- de prijs (zowel voor de gebruiker als de vergoeding aan NMBS),
- de kwaliteit van de dienstverlening,
- en het duurzaamheidsprofiel van de oplossing.
EnergyVision scoorde het hoogst op alle vlakken: het biedt het grootste aantal laadpunten, de voordeligste tarieven voor de eindgebruiker en garandeert 100% groene stroom. Het bedrijf staat gedurende tien jaar in voor de levering, installatie, het onderhoud en de exploitatie van de infrastructuur.
Stimulans voor elektrisch en intermodaal vervoer
Met deze investering versterkt NMBS haar rol in het bevorderen van duurzame en intermodale mobiliteit. Reizigers met een elektrische wagen kunnen hun voertuig opladen terwijl ze met de trein onderweg zijn. Het bredere netwerk verhoogt bovendien de kans op een vrij laadpunt, ook tijdens piekmomenten.
Voor wie thuis geen laadmogelijkheden heeft, biedt dit initiatief een laagdrempelige oplossing om toch elektrisch rijden te overwegen, zeker in combinatie met pendelverkeer per trein.