Cacao

Nieuw engagement voor duurzame cacao

WCC 2024 brengt Verklaring van Brussel

cacao op tafel Choprabisco

Eind april 2024 vond in onze hoofdstad de vijfde editie van de World Cocoa Conference plaats. Er zijn nieuwe verbintenissen voor duurzame cacao in de toekomstige 'Verklaring van Brussel' die benadrukken dat o.a. het realiseren van een leefbaar inkomen voor cacaoboeren een must is. Choprabisco was als vertegenwoordiger voor de Belgische chocoladesector ~ de tweede grootste exporteur ter wereld – op de internationale cacaotop aanwezig.

Principeakkoord

In Brussel sloot op 24 april 2024 de vijfde editie van de wereldcacaoconferentie (World Cocoa Conference, WCC). Vertegenwoordigers van de 52 lidstaten van de organiserende International Cocoa Organisation (ICCO) waren 4 dagen lang in het conferentiecentrum The Square om te bekijken hoe de huidige uitdagingen van de cacao-economie aan te gaan. De meer dan 1.000 actoren van over de hele wereld sloten er een principeakkoord over een tekst met nieuwe verbintenissen voor de komende jaren. Na het afronden van interne besluitvormingsprocessen in de EU en bepaalde ICCO-lidstaten, zal de 'Verklaring van Brussel' van kracht worden.

cacaobonen Choprabisco

Verklaring van Berlijn (2018)

België alleen al importeert jaarlijks 300.000 ton cacaobonen, waarvan 70% uit Ivoorkust en Ghana. In die landen zijn kleinschalige cacaoboeren actief die veelal in armoede leven. Dat een gemiddelde cacaoboer in West-Afrika vandaag nog niet de helft van een leefbaar inkomen voor zijn gezin kan genereren, brengt risico's op kinderarbeid en/of ontbossing met zich mee. Daarom werd op de vorige WCC in 2018 al de Verklaring van Berlijn aangenomen, waarin 'living income' een prioriteit werd. Sindsdien deed de sector inspanningen om cacaoproducenten in de landen van herkomst beter te ondersteunen. 

Verklaring van Brussel

Het hoofddoel van de Verklaring van Brussel is het verkrijgen van duurzame cacao, met een eerlijke prijs doorheen de gehele waardeketen.

pralines Choprabisco

Meer betalen voor duurzame cacao

De tekst benadrukt de noodzaak van duurzame cacao, gebaseerd op het realiseren van een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Ook wordt rekening gehouden met milieu- en sociale kosten, de bijzondere rol van vrouwen, het belang van microfinanciering, herbebossing en agrobosbouw of het belang van sociale bescherming. De toekomstige verklaring benadrukt ook de onderlinge verbanden tussen het armoedeprobleem en de gevolgen ervan (zoals ontbossing en kinderarbeid), en roept op tot het opzetten van een specifiek juridisch kader voor de 'due diligence' van bedrijven op het gebied van milieu en mensenrechten. 

Duurzame cacao gebaseerd op het realiseren van een leefbaar inkomen voor cacaoboeren

De ICCO zal vervolgens een mechanisme opzetten om toe te zien op de implementatie van de verbintenissen in de verklaring. 

foto stand Choprabisco
Koningin Mathilde bezocht de Choprabisco-stand tijdens de WCC 2024 en
zag samen met voorzitter Philippe de Selliers chocolatier Daniel Stallaert aan het werk.

Belgische uitdagingen

De Belgische chocolade-, biscuits- en confiseriesector, met zijn 170 leden en 7,7 miljard euro omzet, bestaat uit 600 werkgevers en 14.200 werknemers. Van de productie-omzet van chocolade van 6,1 miljard euro wordt 56% (3,4 miljard euro) geëxporteerd. Met de export van 668.000 ton chocolade is België na Duitsland de op een na grootste chocolade-exporteur ter wereld. Het is dan ook belangrijk om de wereldwijde uitdagingen net zo grondig in ons land aan te pakken.

duurzaamheid Choprabisco

Beyond Chocolate

In 2018 werd het initiatief genomen om naast topkwaliteit in de Belgische chocoladesector ook duurzaamheid centraal te plaatsen. In 'Beyond Chocolate' engageren Belgische chocoladebedrijven en chocolatiers zich samen met alle
andere betrokken stakeholders (supermarkten, NGO’s, certificeringsorganisaties en universiteiten) om alle chocolade geproduceerd en verkocht in België duurzaam te maken. Het partnerschap streeft ernaar dat tegen 2025 alle chocolade die in België geproduceerd en/of verkocht wordt, gecertificeerd is of voldoet aan een duurzaam bedrijfsprogramma. Tegen 2030 wil Beyond Chocolate dat cacaoproducenten die verbonden zijn met de Belgische markt een leefbaar inkomen verdienen. Als Belgisch partnerschap had Beyond Chocolate het eerste initiatief in Europa dat een leefbaar inkomen voor de cacaoboeren opnam in zijn charter. 

“Als we onze klanten via onze chocolade een stukje geluk willen bieden, kunnen we het ons niet veroorloven om cacaoboeren in armoede te laten leven", vat Choprabisco-voorzitter Philippe de Selliers samen. "Daarom moedigt Choprabisco haar leden aan om engagementen naar duurzaamheid na te streven. Dit versterkt alleen maar het prestige van de Belgische chocolade, die over de hele wereld zo gewaardeerd wordt.”

talent Choprabisco

The war for talent

Een groot aandeel (14%) van de meer dan 100.000 mensen die actief zijn in de Belgische voedingsindustrie is tewerkgesteld in de chocolade-, praline-, koekjes- en confiserieindustrie. Toch zijn er jaarlijks zo'n 800 vacatures bij de bedrijven in de subsector, die naarstig op zoek zijn naar talent en vakmanschap. 

“De toekomst van de sector ligt in de handen van gemotiveerde jongeren die hun toekomst willen uitbouwen bij chocolatiers of bij onze chocolade-, biscuit- en confiseriebedrijven. We moeten hen zien aan te trekken, op te leiden en te motiveren om het verschil te maken op wereldvlak”, zegt de voorzitter van Choprabisco.

Samenwerkingen met scholen, duaal leren en opendeurdagen, bedrijfsbezoeken en stages worden gezien als de perfecte springplank naar die bedrijven.

innovatie Choprabisco

Innovatie

Het werk en de inzet van de vele professionals in het verleden leverde België een prachtig erfgoed op. Het chocolade-ecosysteem van de 20ste eeuw creëerde top-chefs en chocolatiers, sterke internationale merken, uitvindingen,  internationaal gerenommeerde wedstrijden en unieke samenwerkingen met beroepsscholen. Dat betekent echter niet dat de sector rustig kan achterover leunen. Om de Belgische chocolade aan de wereldtop te houden, moet de dynamiek, de innovatiekracht en de duurzaamheidsambities van de sector in de 21e eeuw bevorderd worden.

Philippe de Seliers
Philippe de Selliers (voorzitter Choprabisco)

Choprabisco heeft daarbij haar rol te spelen door in te zetten op communicatie. Door (inter)nationale onderscheidingen van Belgische chocolatiers in beeld te brengen, wil de federatie de reputatie van de Belgische chocolade in de kijker plaatsen. Met een nieuwe website zijn ze alvast goed op weg.

Belgische chocolade promoten

“Geconfronteerd met de drie grote uitdagingen – duurzaamheid, innovatie en talent – staat Choprabisco haar leden bij om hen te ondersteunen en de uitmuntende positie van de Belgische chocolade te versterken. Haar aanwezigheid op WCC2024 getuigt van deze proactieve strategie”, concludeert Philippe de Selliers.

CHOPRABISCO
Choprabisco is de Belgische sectorfederatie voor bedrijven die chocolade, pralines, koekjes en confiserie in België produceren en/of op de markt brengen. Het ledenbestand telt 170 kleine, middelgrote en grote bedrijven, variërend van eenmanszaken en familiebedrijven tot internationale ondernemingen. De leden vertegenwoordigen samen zo’n 90% van de sectoromzet, goed voor 7,7 miljard euro in België en 14.200 jobs. Dat is 14% van de werkgelegenheid in de Belgische voedingsindustrie.
Choprabisco behartigt de belangen van haar leden bij overheden en andere maatschappelijke stakeholders voor een goede wet- en regelgeving en zoekt verduidelijkingen over de implementatie hiervan. Hiervoor hebben ze regelmatig contact met o.a. de Federale Overheidsdiensten Economie, Volksgezondheid & Leefmilieu, Buitenlandse Zaken, de ministeriële kabinetten en de regionale exportagentschappen (FIT, AWEX, hub.brussels).logo

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dieter Devriendt

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Chocolaterie maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.