Kostenbesparing door technologie bij Van Tichelt
Minder energie- en personeelsuitgaven door machines Peeters
Bakkerij Van Tichelt, geleid door Jens Van Tichelt, voorziet woonzorgcentra, ziekenhuizen en kinderdagverblijven al vijf jaar van broodproducten. Jens investeerde in bakkerijtechnologie die de productie efficiënter en duurzamer maken, waaronder ovens en een remrijskast van Peeters Bakkerijinrichting.

Bakkerij Van Tichelt investeerde in drie MIWE Roll-in rotatieovens. De ovens bieden flexibiliteit voor het bakken van diverse producten, van pistolets tot koffiekoeken en brood. Jens Van Tichelt legt uit: “De ovens warmen sneller op, waardoor we de temperatuur kunnen verlagen en de baktijd kunnen verkorten. Dit bespaart Jens heel wat tijd. “Zoals bij koffiekoeken, hier sparen we twee minuten uit.” Door de snel herstellende temperaturen kan Jens verschillende producten snel na elkaar bakken, wat bijdraagt aan een efficiënt bakproces.
Langer vers
Krokanter en langer vers, dat was de doelstelling voor Jens. Met de nieuwe technologie kan de bakkerij niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook de versheid van het brood verbeteren. Van Tichelt: “Onze klanten krijgen brood dat gegarandeerd vier dagen vers blijft, een grote meerwaarde.”

Minder energiekosten
De nieuwe ovens helpen de bakkerij niet alleen met het verbeteren van de productkwaliteit, maar ook met het verlagen van de energiekosten. Door kortere baktijden en snel opstartende ovens kan Jens de energie beter benutten. De flexbake-functie maakt het mogelijk om snel van een volle naar een halve kar te schakelen. “De oven past zich eenvoudig aan naargelang de situatie, wat de energiebesparing vergroot”, vertelt hij.

Flexibiliteit in het werkproces
De investering in de MIWE GVA, een geavanceerde remrijskast, maakt de bakkerij flexibeler. De kast biedt mogelijkheden voor koelen en diepvriezen, wat het mogelijk maakt om het nachtwerk naar de dag te verschuiven. “Dit vergemakkelijkt het plannen van het bakproces en bespaart ons veel tijd”, laat Jens weten.
Minder uitgaven op personeel
Deze efficiëntie zorgt ervoor dat de bakkerij volle productieruns kan draaien, wat de personeelskosten verlaagt. “Mijn bakker kan vroeger naar huis. We kunnen de laatste producten zelf afwerken of iemand anders inschakelen,” zegt Van Tichelt. Dit verhoogt niet alleen de productiviteit, maar maakt het werk ook aangenamer. Inge Janssens, verantwoordelijk voor de binnendienst, sales en administratie licht deze filosofie toe: “Wij willen zo vooral het sociaal leven van de bakker eenvoudiger maken.”
Continue service en opleiding
Peeters mocht bij Jens de volledige oven-, koel- en bewaartechniek aanleveren, en dat in een volledige nieuwbouw. “Wij hebben de tekeningen gemaakt en we hebben de opstellingen besproken”, legt Inge uit. De firma biedt naast apparatuur ook de nodige klantenservice en opleiding bij de installatie. Van Tichelt waardeert de persoonlijke benadering: “Ze hebben ons grondig uitgelegd hoe alles werkt, net als de touchscreenbediening.” Waar Peeters ook aandacht aan schenkt, is continue paraatheid. “Er zijn nog altijd veel bakkers die ‘s nachts bakken, daarom bieden we 24/7 service aan”, stelt Inge.

Ingeloste verwachtingen
Dankzij de investeringen in geavanceerde apparatuur en technologieën is Bakkerij Van Tichelt aanzienlijk efficiënter gaan werken. Van Tichelt is dan ook erg tevreden over de samenwerking met Peeters. “De machines voldoen aan onze verwachtingen en het contact met Peeters is uitstekend”, stelt Jens. Ook in de toekomst sluit hij een verdere samenwerking niet uit. "Voor een volgende investering zouden we meteen weer voor Peeters kiezen”, zegt hij.
