ad
AutomotoronderdelenPremium

Kan de EGR-klep turbodrukproblemen veroorzaken?

Werkplaatstip

Wat doet een EGR-klep eigenlijk precies? En heeft deze invloed op de werking van de turbo? In dit artikel geven we een helder antwoord op deze veelgestelde vragen.

Kan de EGR-klep turbodrukproblemen veroorzaken?
Links een vervuilde EGR, rechts een schone

Wat is een EGR-klep?

EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation, oftewel het terugvoeren van uitlaatgassen naar het inlaatsysteem van de motor. Dit systeem wordt toegepast bij zowel benzine- als dieselmotoren en heeft als hoofddoel de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Door deze gassen opnieuw te gebruiken, wordt de impact op het milieu verkleind.

Hoe werkt de EGR-klep?

De EGR-klep stuurt een kleine hoeveelheid uitlaatgas terug naar de verbrandingskamers van de motor. Hierdoor daalt het zuurstofgehalte (en de lambdawaarde) bij de verbranding. Dit is gunstig, omdat stikstofoxiden voornamelijk ontstaan bij een overschot aan zuurstof.

Turbo loopt vast door gebroken oliepompketting
36 artikels
Alles over werkplaatstipsOntdek ons digitaal magazine over werkplaatstips
Lees magazinechevron_right

Hoewel de verbranding hierdoor iets minder efficiënt wordt, heeft dit ook een voordeel: bij moderne motoren helpt een geopende EGR-klep om de motor sneller op te warmen, dankzij de warmte van de teruggevoerde uitlaatgassen.

De EGR-klep kan indirect turbodrukproblemen veroorzaken, vooral wanneer deze door vervuiling niet goed sluit

Besturing door het motormanagement

Het motormanagementsysteem regelt de werking van de EGR-klep nauwkeurig. Zo zorgt het ervoor dat de klep wordt gesloten bij volle belasting van de motor of bij ongeschikte toerentallen. Dit complexe proces wordt gestuurd via een magneetklep, die op zijn beurt gebruikmaakt van het vacuüm van een vacuümpomp.

Veelvoorkomende problemen: vervuiling

De meest voorkomende problemen met een EGR-klep ontstaan door vervuiling. Bij auto's die vooral korte ritten maken, kan de klep sneller vervuild raken. Een praktische oplossing is om af en toe een langere rit te maken op de snelweg. Dit verhoogt de toerentallen en geeft de auto de kans om een regeneratieproces te doorlopen. Hoewel dit niet alle vervuiling voorkomt, helpt het wel om de roetfilter schoon te houden. De gemiddelde levensduur van een EGR-klep is ongeveer 100.000 kilometer.

De invloed van de EGR-klep op de turbo

De EGR-klep kan indirect turbodrukproblemen veroorzaken, vooral wanneer deze door vervuiling niet goed sluit. Een slecht sluitende klep kan luchtstromen veroorzaken op ongewenste momenten, wat de werking van de turbo beïnvloedt. In sommige gevallen kan een defecte EGR-klep zelfs onderdelen afbreken die in de turbo terechtkomen, met ernstige schade als gevolg. Wat er dan gebeurt, kun je zien in onderstaande video.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door ing. Danny Van Parys Msc17 januari 2025
ad
Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.