Voorwoord
Onze economie blijft kampen met uitdagingen; de oplopende loonkosten doen onze bedrijven naar adem happen. De maakindustrie zit al anderhalf jaar in recessie. Dagelijks lezen we over faillissementen, sluitingen en herstructureringen. De Belgische economie zit in woelig water terwijl we internationaal ook turbulente tijden beleven. Bedrijven moeten zich aanpassen, hun efficiëntie verhogen en meer het verschil maken met innovatie, toegevoegde waarde en kwaliteit. Maar hoe dan?
Een van de belangrijke trends voor de komende jaren is ongetwijfeld de doorbraak van artificiële intelligentie (AI) in onze bedrijven. Vandaag zitten we nog in een experimenteerfase waarbij de veelbelovende technologie mondjesmaat ingezet wordt om bijvoorbeeld teksten en beelden te genereren maar straks wordt AI een geïntegreerd deel van onze workflows. Bedrijven moeten dan ook investeren in de nieuwe technologie en hun personeel opleiden om competitief te blijven. Het effectief en systematisch inzetten van AI kan leiden tot efficiëntere processen maar vereist een strategische aanpak en het verbouwen van de bestaande werkmethodes. Machinefabrikanten passen AI toe om efficiënter met voorspellend onderhoud om te gaan. Softwareleveranciers werken met AI om planningen te optimaliseren en productiestappen te automatiseren. We zien het graag gebeuren.
Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Met de toename van digitale workflows en online diensten wordt gegevensbeveiliging steeds belangrijker. De risico’s van de geconnecteerde economie zijn niet te onderschatten. Ook hackers en andere cybercriminelen zetten AI in om hun malafide activiteiten te optimaliseren. Voor ondernemingen wordt het noodzakelijk om te investeren in cyberveiligheid om klantgegevens te beschermen en te voldoen aan regelgeving op het gebied van dataprivacy. Het bijhouden van deze snelle technologische ontwikkelingen vereist permanente opleiding van uw personeel.
Een andere trend die, ondanks de tegenwind, een blijver is, is de groeiende vraag naar meer duurzame productiemethoden. Dit omvat het gebruik van gerecycleerde materialen, energie-efficiënte processen en het minimaliseren van afval. Grafische bedrijven worden uitgedaagd om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en tegelijkertijd hoogwaardige producten te leveren. Met bestaande tools zoals ClimateCalc kunnen drukkerijen hun CO2-uitstoot alvast berekenen en rapporteren aan hun opdrachtgevers. Ook sectorfederatie Febelgra blijft inzetten op het duurzaamheidsthema en organiseert op 20 maart 2025 een tweede ‘Sustainability Congress’ in Brussel.
Door proactief in te spelen op deze uitdagingen kunnen grafische bedrijven hun concurrentiepositie versterken en werk maken van een duurzame en hoogtechnologische toekomst. Ik wens u veel leesplezier.