HOE GAMMA MET ZIJN POP-UPSDE TUINBUSINESS UITDAAGT
Webshop ondertussen grootste gamma winkel
Iets helemaal anders doen: dat was de bedoeling van de twee pop-upwinkels die Gamma deze zomer lanceerde. In die winkels waren vooral tuinmeubelen te zien, aangevuld met producten zoals terrasverwarming, barbecues en hogedrukreinigers. Het resultaat was erg positief, aldus Werner Van Gansbeke (Gamma): “De winkels hebben het niet alleen zelf goed gedaan, er was ook een duidelijke invloed op de omliggende Gamma winkels en op onze onlineverkoop." Wij gingen kijken in de pop-upwinkel in Schilde.
“Sinds vorig jaar is onze webshop qua omzet onze grootste winkel. Meer dan 30% van wat we online verkopen, loopt via de bestelzuilen die in de winkels staan"
TUINASSORTIMENT ANDERS LATEN ZIEN
In het voorjaar opende Gamma twee tijdelijke pop-upwinkels: op de Havermarkt in Hasselt (1 april t/m 29 juni) en aan de Turnhoutsebaan in Schilde (15 april t/m 31 juli).“De bedoeling was om ons tuinassortiment eens op een volledig andere manier te laten zien“, vertelt Werner Van Gansbeke van Gamma.
“Standaard geven we jaarlijks een tuincatalogus uit. Daarnaast komen de tuinproducten tweewekelijks in de folders terug. Sinds twee jaar hebben we ook een webshop waarop we tuinartikelen aanbieden, die zichtbaar is via digitale kanalen, onze sociale media. Dat zat allemaal al goed, maar in de traditionele Gamma winkels was er vaak nogal weinig plaats om de tuinmeubelen te laten zien. Daarom hebben we er hier voor proberen te zorgen dat de klanten eens kunnen gaan zitten, voelen, rondlopen, beleven. Zo is het idee voor de pop-upwinkels ontstaan.“
Assortiment
“We hebben er in deze pop-upwinkel bewust voor gekozen een beperkt assortiment aan te bieden. Hier in Schilde hebben we 600 m². Daarop staan voornamelijk tuinmeubelen. We wilden echt een plaats creëren waar de meubelen mooi staan uitgestald en waar de klanten op hun gemak kunnen rondlopen. De meubelen worden aangevuld met terrasverwarming, barbecues en hogedrukreinigers, die de klanten direct kunnen meenemen."
"Hoofdinsteek is de vertaling van onze tuincatalogus naar onze winkel. We hebben er bewust voor gekozen om geen tuingereedschap of tuinchemie te laten zien. Dan heb je opnieuw rekken nodig en ga je weer richting een klassieke Gamma. Het is een pop-up, dus het is een test. Je moet soms eens iets helemaal anders doen dan in een klassieke winkel, en daarzijn we hier heel goed in geslaagd, vind ik.“
De pop-upstore langs de Turnhoutsebaan in Schilde heeft een positieve invloed gehad op de omliggende Gamma winkels.
Het resultaat
“De pop-upwinkel hier in Schilde presteert boven verwachting. Daarmee vergeleken had het in Hasselt beter gekund, maar we zien het daar ook als een succes, omdat de omzet in de omliggende winkels positief is beïnvloed. Klanten komen in de pop-upwinkel inspiratie opdoen, en dat leidt tot een meerverkoop in de omliggende Gamma winkels."
"In de pop-upwinkels hebben we geen tellers; het aantal klanten kennen we dus niet, maar ik ben hier verschillende weekends zelf geweest, en dan zie je dat er op sommige dagen echt wel veel volk rondliep. Daar heeft ook de communicatie in de omstreken voor gezorgd, met behulp van folders en online.“
BESTELZUILEN
“Klanten kunnen uiteraard terecht aan de toonbank, maar het meeste wordt besteld via onze bestelzuilen of servicepunten, die we ook in onze gewone winkels hebben. Die zijn gelinkt met onze webshop; de klanten kunnen zelf bestellen en meteen betalen met behulp van een betaalautomaat. We hebben hier ook een speciaal verkoopteam voor opgeleid, dat de mensen vakkundig begeleidt bij hun aankoop.“
25.000 referenties
“Op die bestelzuilen staan zo'n 25.000 referenties: alles wat je ook op onze webshop terugvindt. Dat is ongeveer de helft van ons volledige assortiment. Alles wat je hier in de pop-upwinkel ziet, vind je er ook op terug. Vervolgens laat je de producten ofwel thuis leveren, ofwel in de dichtstbijzijnde Gamma winkel. De klanten hebben hun weg duidelijk al gevonden.“
WEBSHOP IS GROOTSTE WINKEL
“Sinds vorig jaar is onze webshop qua omzet onze grootste winkel. Meer dan 30% van wat we online verkopen, loopt via die bestelzuilen die in de winkels staan in de meeste winkels hebben we er twee. De zuil helpt ons personeel de klanten beter te begeleiden. Als er iets niet op voorraad is, kunnen ze het via de zuil bestellen en vervolgens wordt het dan thuis geleverd.“
Hulpmiddel voor personeel
“Ik zie het als een hulpmiddel voor het personeel. Het heeft even geduurd, je ziet dat het personeel daaraan moet wennen, maar de cijfers spreken voor zich: ze beginnen er echt goed mee te kunnen omspringen. In het begin had ik daar een beetje schrik voor, maar het is erg goed uitgedraaid. De verschillen zijn wel nog groot. In de ene winkel doen ze het erg goed, in de andere moeten ze nog op gang komen. Maar: dat betekent dat er dus nog veel potentieel is."