Slimme inrichting van elektrische bestelwagens
Ook voor HEV's en BEV's zijn er oplossingen op maat
Hybride (HEV) en elektrische (BEV) voertuigen kunnen vrijwel op dezelfde manier worden ingericht als klassieke bestelwagens. De verschillende oplossingen en componenten zijn immers gemaakt van lichte materialen. Toch speelt het gewicht bij deze nieuwe voertuigen een grotere rol en is het zaak om de mee te sleuren massa zo beperkt mogelijk te houden. Hierdoor gaat de zoektocht naar lichtere oplossingen voort.
Steeds meer ingeburgerd
Hybride en elektrische voertuigen kunnen grotendeels op dezelfde manier worden ingericht als klassieke bestelwagens. De verschillende oplossingen en componenten – zoals de vloerplaat, vloerlades en wandbekleding – zijn immers gemaakt van lichte materialen (tegenwoordig vooral aluminium).
Het gewicht van de inrichting vormt dus geen onoverkomelijk probleem, maar is wel een factor om rekening mee te houden. Wie de overstap maakt naar een HEV of BEV, kan de inrichting uit de oude bestelwagen meenemen in het nieuwe voertuig, maar enkele aanpassingen zijn mogelijk nodig.
Het gewicht beperken is dé uitdaging
Leveranciers van bestelwageninrichtingen gaven in de voorbije jaren aan dat de installatie in HEV's en BEV's in de praktijk eerder beperkt bleef. Dat kwam voornamelijk doordat hybride en elektrische voertuigen nog niet waren ingeburgerd om te gebruiken als bedrijfswagen. Voor het gros van de professionals was de actieradius van die voertuigen immers nog te beperkt.
Hoewel dit nog steeds een euvel vormt, is het duidelijk dat elektrische voertuigen in de lift zitten als bestelwagen. Een logisch gevolg is dat fabrikanten van bestelwageninrichting zich nu ook steeds meer op deze voertuigen gaan richten. Een belangrijk speerpunt is hierbij het gewicht: zeker bij BEV's met hun zware batterijen is het zaak om het extra gewicht zo beperkt mogelijk te houden. Hoe minder gewicht, hoe groter de actieradius en hoe meer effectieve lading er kan worden meegenomen. Zowel de materialen als de constructietechnieken worden dus steeds lichter.
De eerste elektrische bestelwagens waren steeds 'conventionele' modellen die speciaal werden omgebouwd. Nu komen er echter bestelwagens op de markt die fundamenteel zijn ontworpen met het oog op elektrische aandrijving. Een gevolg is dat de binneninrichting beter is afgestemd op het voertuig en er geen aanpassingen achteraf zijn.
Massa en veiligheid
Minder gewicht is niet per se een noodzaak voor bestelwagens; stevigheid en veiligheid zijn dat wel. Maar minder massa betekent natuurlijk minder verbruik en minder slijtage. Men slaat ook twee vliegen in één klap met deze ontwikkeling: een lichtere inrichting is uiteraard even handig in bestelwagens met traditionele motoren.
Dé uitdaging is dus het combineren van een lager gewicht met op zijn minst dezelfde stevigheid. Verschillende fabrikanten slagen er nu al in om de binneninrichting 10 tot 15% lichter te maken dan vorige generaties. Stevigheid en veiligheid worden hierbij niet uit het oog verloren: innovatieve aluminium profielen zijn zo ontworpen om mee te buigen bij een aanrijding, zonder hun vorm te verliezen. Ze zijn bovendien bestand tegen sterke schokken.
Een interessante toepassing met het oog op gezondheid zijn de opklapbare legborden. Deze worden geïnstalleerd aan de zijwanden van het voertuig en kunnen op verschillende hoogtes geplaatst worden. Op deze manier moeten zwaardere ladingen niet per se op de grond gelegd worden en dus ook niet zo laag getild worden. Dit is beter voor de rug en bespaart ook tijd.

Eveneens cruciaal voor veilig transport is het vastzetten van de lading. Dit kan gebeuren met een universeel configureerbaar systeem, met spanriemen geïntegreerd in rekken en bovenste opbergbakken. Deze systemen zijn snel en veilig, vaak met één hand te bedienen. Er is ook het Airline-systeem, met extra sjorogen voor sjorbanden met speciale fittingen. Deze kunnen bevestigd worden aan de aluminium profielen van de inrichting.
Voor de wandbekleding wordt vaak aluminium of kunststof gebruikt. Dit laatste materiaal heeft als voordeel dat het slijtvast is en makkelijk te reinigen. Als laadvloer wordt multiplex van 12 mm dik gebruikt door heel wat fabrikanten. Belangrijk hier is de antisliplaag. Deze stevige ondergrond biedt niet alleen een stabiel oppervlak om op te laden en lossen, maar beschermt eveneens het batterijpakket. Wat vloeren betreft, bestaat er ook de optie van klikvloeren, wat perfect past binnen een modulair systeem.

Ten slotte is een degelijke montage van de inrichting cruciaal. Indien dit niet gebeurt, vervoert u feitelijk een losliggende lading of kunnen bij het laden verscheidene componenten loskomen. Het is mogelijk om de binneninrichting vast te zetten met bouten en moeren, maar er zijn nu ook al fabrikanten die werken met lijm. Het voordeel hiervan is dat er niet moet geboord worden in het chassis, wat minder kans op roest geeft. Het nadeel is dat de binneninrichting vast komt te liggen en minder makkelijk kan worden veranderd.
Stevigheid en veiligheid blijven de prioriteiten
Een belangrijk verschil tussen traditionele en elektrische bestelwagens is de rol van de bodem in het installatieproces. Bij de traditionele voertuigen worden rekken en dergelijke vaak in de bodem verankerd. Aangezien bij een elektrische variant daar het batterijpakket zit, is dit niet mogelijk. Een alternatief is het verankeren in de aluminium of houten vloer, bijvoorbeeld met wokkelmoeren, maar sommige installateurs vinden dit een minder veilige optie. Ook hier staat de ontwikkeling echter niet stil en zoals gezegd zijn fabrikanten volop bezig met het op punt zetten van hun systemen en hun veilige toepassingen.
Het is daarom zaak bedrijven in de arm te nemen met een ruime ervaring in het vak, met gecertificeerde monteurs. Er zijn zelfs fabrikanten die standaard hun personeel op cursus sturen, om zo topkwaliteit te garanderen. Op deze manier bent u er zeker van dat voertuig en inrichting één veilig geheel vormen.

Maar ook flexibiliteit
Flexibiliteit is nog altijd even belangrijk. Je wil je voertuig uiteraard in zoveel mogelijk scenario's kunnen inzetten, zonder daarbij de volledige inrichting te moeten aanpassen. Zo zijn er bestelwagens die comfortabel een pallet kunnen vervoeren, door eindframes die ontworpen zijn om vanaf een bepaalde hoogte te worden opgehangen. Hierboven kunnen dan nog diverse opbergrekken worden aangebracht, voor verschillende laden en koffers.
Vaak werkt men met profielen die zorgen voor een snel en veilig vastzetten van de lading, waarbij flexibiliteit steeds centraal staat. Ook rails die gemonteerd worden aan de zijwanden of het plafond zijn een optie. Een dergelijk systeem vereenvoudigt het installeren van inrichtingssystemen en andere accessoires. Deze rails kunnen gecombineerd worden met een modulair systeem, dat dan snel gedemonteerd of opnieuw geïnstalleerd kan worden.
Er zijn ook innovaties in opbergmogelijkheden voor gereedschap. Diverse kunststoflades met verdelers en antislipmat zorgen ervoor dat de inhoud niet verschuift tijdens het rijden. Ook hier wordt vaak gebruikgemaakt van aluminium. Wat lades betreft, is het vaak mogelijk om de uitrusting van de inrichting op de vloer te verhogen. De ruimte onder de vloer wordt dan gebruikt om lades in te verwerken, die van buitenaf bereikbaar zijn. Op het vlak van veiligheid is dit systeem eveneens een troef, want de inhoud van deze lades is niet van buitenaf zichtbaar.
Wat flexibiliteit betreft, is het belangrijk om uw voertuig verstandig in te zetten. Neem niet méér lading mee dan nodig en zorg ervoor dat de bestelwagen efficiënt is ingericht voor uw meest frequente soort opdrachten. Er bestaan nu ook softwarepakketten waarmee het mogelijk is om alle onderdelen van de lading te scannen en te beheren. Zo weten werknemers te allen tijde wat ze in de bestelwagen meetorsen. Dit kan helpen om onnodige zaken achter te laten.
Werken aan en inrichten van HEV en BEV
Om een inrichting te installeren in een hybride of elektrische bestelwagen, moeten steeds de nodige veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Daarbij gaat het niet alleen over aangepaste PBM zoals handschoenen. Voor België is in een Koninklijk Besluit immers ook vastgelegd dat iemand die werkt aan een HEV in het bezit moet zijn van een geldig sectoraal certificaat. De inrichting mag ook enkel gemonteerd worden bij de garage waar het voertuig werd gekocht.

Niveau 1: HEV-gesensibiliseerde medewerker
Om te werken aan HEV is minimaal een certificaat niveau 1 – voor een HEV-gesensibiliseerde medewerker – vereist. Iemand die over dat certificaat beschikt, kent de gevaren en werking van de verschillende onderdelen, maar is niet bevoegd om er zelfstandig aan te werken. In de meeste gevallen is dat certificaat voldoende voor iemand die een bestelwagen gaat inrichten. Hij/zij weet dan namelijk waar de verschillende onderdelen zitten en waar hij/zij de boringen en bevestigingen zeker wel of zeker niet mag uitvoeren. Indien niet kan worden gegarandeerd dat de inrichter geen onderdelen zal beschadigen, moet het voertuig wel spanningsloos worden gemaakt.
Niveau 2: HEV-vakbekwame medewerker
Er kunnen zich echter ook situaties voordoen waarbij de inrichter onderdelen van het elektrisch of hybride voertuig moet demonteren. Daarvoor moet hij/zij de bestelwagen spanningsloos kunnen maken. Die bevoegdheid is enkel weggelegd voor iemand die beschikt over een certificaat niveau 2 – voor een HEV-vakbekwame medewerker.

Met medewerking van Bott, Modul-System, Sortimo, TavernierPro