Onderwijs & opleiding

Laatste kans om in te schrijven voor MyMachine 2025-2026

Creatieve samenwerking tussen onderwijsniveaus mondt uit in fantasierijke droommachines

MyMachine collage
In MyMachine bedenken kinderen uit het lager onderwijs een ‘droommachine’ © MyMachine



Leraren en techniekleerkrachten die hun leerlingen willen laten samenwerken aan een creatief en technisch uitdagend project, kunnen zich nog tot 8 mei inschrijven voor het onderwijsproject MyMachine 2025-2026. Het initiatief brengt leerlingen uit het lager onderwijs, studenten uit het hoger onderwijs en scholieren uit het technisch secundair onderwijs samen in een uniek co-creatief traject: van fantasie tot functionerend prototype.

Van kinderdroom tot technisch hoogstandje

In MyMachine bedenken kinderen uit het lager onderwijs een ‘droommachine’. De ideeën zijn even wild als fantasierijk: van een frietkanon tot een huiswerk-maak-machine of een emotieprater. Hogeschoolstudenten gaan vervolgens aan de slag om deze droommachines om te zetten in concrete ontwerpen. Daarna bouwen leerlingen uit het technisch secundair onderwijs de ideeën om tot echte werkende prototypes.

De samenwerking tussen de drie onderwijsniveaus staat centraal in het traject. “Het is een proces van co-creatie waarin iedereen elkaar versterkt”, klinkt het bij de organisatie. “Zo leren kinderen, studenten en scholieren samenwerken, communiceren én elkaars talenten waarderen.”

Tentoonstelling als apotheose

Na maanden van creatie en ontwikkeling worden de eindresultaten eerst voorgesteld op de basisschool waar het idee ontstond. Daarna volgt een grote gezamenlijke tentoonstelling, waarop alle prototypes worden samengebracht en getest. Een feestelijk moment voor deelnemers, scholen én ouders.

Wie kan deelnemen?

Scholen schrijven zich idealiter in als duo: een leerkracht lager onderwijs én een leerkracht technisch secundair onderwijs (2de of 3de graad) uit dezelfde regio. Die samenwerking verhoogt de slaagkansen en zorgt voor een vlottere communicatie. Gezamenlijke inschrijvingen krijgen bovendien voorrang bij de selectie.

Wim Borremans, STEM-coördinator bij Stedelijke Basisscholen Hasselt, blikt enthousiast terug op de vorige editie: “Onze leerlingen bewezen dat ze enorm innovatief kunnen denken. Ze leerden onderzoeken, twijfelen, vragen stellen, en dat in samenwerking met oudere studenten. Wat een project!”

Inschrijven kan nog tot 8 mei. Wie wil deelnemen aan deze creatieve uitdaging, moet er snel bij zijn.

Schrijf nu in

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.