Energie(k) Onderwijs wil meer vakmensen opleiden voor de energietransitie
Het project Energie(k) Onderwijs, gesteund door Europa, streeft ernaar via samenwerking tussen Vlaanderen en Zuid-Nederland meer vakmensen op te leiden voor de energietransitie. Dit omvat het ontwikkelen van innovatieve opleidingsmodules voor zowel initiële scholing als bijscholing. Daarnaast worden wervingscampagnes opgezet om jongeren, studenten en zij-instromers te enthousiasmeren.
Toegang tot vakbekwaam personeel
De Europese Green Deal vraagt om drastische maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Dit brengt niet alleen gevolgen voor de economie en werkgelegenheid, maar ook voor onderwijs en opleiding. Om de energietransitie te ondersteunen, is toegang tot vakbekwaam personeel essentieel, vooral in de bouw- en installatiesector, die al kampt met een tekort aan arbeidskrachten.
De energietransitie brengt grote kansen voor werkgelegenheid. Tegen 2030 worden in Vlaanderen 30.000 extra banen verwacht in de bouwsector, grotendeels gedreven door de renovatiegolf en de overstap naar energie-efficiënte gebouwen. Elk Bijna Energie-Neutraal (BEN) gebouw moet voldoen aan strenge normen op het gebied van isolatie, luchtdichtheid en hernieuwbare energiebronnen, zoals warmtepompen.
Net als elders in de EU, is de werkgelegenheid in de Vlaamse bouwsector sterk geconcentreerd in kleinere ondernemingen. In 2020 was in de EU 46% van alle werkgelegenheid er te vinden in bedrijven met minder dan 10 werknemers. Recentelijk groeide het aandeel van werkgelegenheid in grote ondernemingen. Ze vertegenwoordigen echter nog steeds slechts één op de acht jobs in de bouw. Net als bij andere sectoren met een gelijkaardige structuur, is het vaak een uitdaging voor kleinere ondernemingen om te investeren in toekomstgerichte opleiding van personeel.
Thema’s voor opleidingsmodules
Uit een uitgebreide gap-analyse blijkt dat de bouw- en installatiesector voor grote uitdagingen staat. Competenties zoals circulaire materialen, warmtepomptechnologie en digitale vaardigheden zijn essentieel. Een geïntegreerde benadering, waarbij zowel technische als soft skills worden ontwikkeld, is noodzakelijk om vakmensen voor te bereiden.
Op basis van de gap-analyse en stakeholderbevragingen werden vaktechnische competenties geïdentificeerd als richtinggevend voor de energietransitie in de bebouwde omgeving, zowel voor wat betreft de energetische (renovatie-)bouw als hernieuwbare energietechnieken. Deze thema’s vormen voor de bouw- en installatiesector de basis voor het ontwikkelen van opleidingsmodules en leermiddelen in Energie(k) Onderwijs.
Oproep aan de Bouwsector
Naast het versterken van het onderwijsaanbod van de initiële instroom van jongeren en het omscholen van zijinstromers naar de sector, ontwikkelt Energie(k) Onderwijs ook aangepaste opleidingstrajecten die meer flexibel kunnen worden ingezet voor bijscholing van huidige vakmensen in bouw- en installatieondernemingen.
Meer info? https://interregvlaned.eu/energiek-onderwijs/over-ons