InstallatiemateriaalPremium

"Alle technieken onder één koepel"

Fronnt bundelt technische expertise rond HVAC, elektro, automatisatie en beveiliging

Elke bouwheer – of die nu een groot of klein project wil realiseren – ziet zich vaak geconfronteerd met een veelheid aan aannemers met elk hun diverse specialisaties en niches. Daar wil Fronnt met een heel eigen model verandering in brengen. Ze mikken op de ontzorging van hun klanten door alle technieken vanuit hun koepel aan te bieden. "Het model bestaat erin diverse firma’s met elk hun eigenheid en specialiteiten, over te nemen en die zo autonoom mogelijk te laten (verder) werken, binnen een aantal algemene krijtlijnen", aldus Geert Fostier van Fronnt.

Alles behalve particulieren

Fronnt werd gestart met het idee om een organisatie met multitechnieken in de markt te zetten. CEO Geert Fostier. "Onze klanten zijn vooral de industriële klanten, de publieke sector en real estate ontwikkelaars."

"Het gros van ons klantenbestand bevindt zich in het segment van de industrie. Dat kan zowel de maakindustrie, farmaceutische industrie zijn als voedselindustrie of logistieke vastgoedspelers. Alles behalve particulieren dus."

Geert Fostier, CEO van Fronnt
Geert Fostier, CEO van Fronnt

De vier takken van Fronnt

"En in dat marktsegment is het aanbieden van technieken heel gefragmenteerd. Het ene bedrijf is gespecialiseerd in HVAC, het andere in elektro, nog een ander in automatisatie en het laatste in beveiliging. Die vier takken willen we via Fronnt bij elkaar brengen. Zo willen we de klant volledig ontzorgen.

We werken bijvoorbeeld heel veel voor logistieke spelers, waar we grote logistieke distributiecentra inrichten op het vlak van technieken. Voor dergelijke projecten heb je de vier opgesomde soorten technieken nodig. Eerder dus dan met vier verschillende bedrijven te moeten werken, kan de klant nu bij Fronnt terecht voor één globale oplossing."

Geert Fostier is er immers van overtuigd dat in de wereld van morgen integratie steeds belangrijker zal worden. "Er wordt steeds meer afgestapt van het idee dat een bepaalde techniek standalone functioneert."

"Je HVAC-toestel zal in staat moeten zijn om te communiceren met je laadpalen, je zonnepanelen, je batterij, maar evengoed met je digitale meter, zodat het elektriciteitsverbruik zo veel als mogelijk kan geoptimaliseerd worden. Dat wordt een complex gegeven."

Installatie door één van de Fronntrunners
"Het ene bedrijf is gespecialiseerd in HVAC, het andere in elektro, nog een ander in automatisatie en het laatste in beveiliging"

Gimv als investeerder

Met zijn idee voor een geïntegreerd multitechniekenbedrijf stapte Geert Fostier naar Gimv. "Als duurzame investeerder en bouwer van toonaangevende bedrijven zette Gimv zijn schouders mee onder dit ambitieuze buy-and-build-verhaal. Gimv helpt ons actief bij de overnames. De laatste twintig maanden heeft Fronnt immers dertien overnames gerealiseerd."

"De succesformule is heel sterk gelinkt aan het achterliggende model. Het Belgische landschap is nog zeer versnipperd, met slechts enkele grote spelers. Fronnt wil als groep van autonome installatiebedrijven tegenwicht bieden aan het corporate model. De bedrijven binnen de groep behouden zoveel als mogelijk hun identiteit, cultuur, flexibiliteit, management en sites maar kunnen toch genieten van de expertise en competenties van een grotere schaal."

Frontrunners
Onderstaande bedrijven maken momenteel deel uit van Fronnt:
• ABN Klimatisatie
• Bovema
• Climawest
• Electro Verbeke
• Electro Zwijsen
• Erens
• Evercold
• Induzz3
• Lenaerts
• 
LVR Electronics
• 
Setec
• TAC
• Van Vooren

Buy and build

"De eerste overname realiseerde de groep in juli 2022. Anderhalf jaar later telt Fronnt al 13 overnames. "Met die ondernemingen hopen we dit jaar 125 miljoen euro omzet te draaien met 580 medewerkers. De groep is dus zeer snel gegroeid en we zijn zeker nog niet aan het einde van ons verhaal."

"Na de sterke groei zijn we volop met de uitbouw en waardecreatie binnen de groep bezig. Die omvat enkele grote transversale projecten die we met alle managers van de individuele vennootschappen vastpakken. En wat de toekomst betreft, er zijn zeker nog gegadigden om mee in dit verhaal te stappen. De bedoeling is om de komende twee jaar nog verder acquisities te realiseren."

"Deze groei kunnen we onder controle houden omdat we gebruikmaken van het specifieke Fronnt-model. Dit is geen model waarbij we bedrijven gaan samensmelten of verhuizen, want daar komt heel wat bij kijken. Bedrijven die we overnemen, kunnen voor 80% hun business-as-usual aanhouden, aangevuld met 20% optimalisatie en afstemming op allerlei vlakken."

Elk bedrijf heeft zijn eigen specialisatie
"Het gros van ons klantenbestand bevindt zich in het segment van de industrie"

Eigenheid van overnames wordt bewaard

"Uiteraard wordt er op vele domeinen samengewerkt, met als doel het multitechniekverhaal in de markt te zetten. Daarnaast wordt ook heel wat aandacht besteed aan het delen van best practices. En dat is heel uiteenlopend, gaande van HR gerelateerde topics over operationele en financiële aangelegenheden tot het calculeren van offertes."

"Op die manier willen we het leven van onze partners professionaliseren en in feite gewoon aangenamer maken. We reiken heel wat kapstokken aan waar ze mee aan de slag kunnen, zonder dat we ze effectief opleggen. Mochten we onze wil strikt opleggen, dan evolueer je eerder richting die grote industriële groep en knabbel je aan de eigenheid en cultuur van elk afzonderlijk bedrijf. En dat willen we niet. We willen wel dat de succesvolle bedrijven die we overnamen, nog beter worden."

We willen het leven van onze partners professionaliseren en in feite gewoon aangenamer maken. We reiken heel wat kapstokken aan waar ze mee aan de slag kunnen, zonder dat we ze effectief opleggen

"Qua organisatie worden offertes steeds uitgeschreven vanuit een van de dertien ondernemingen. 'Fronnt' is geen commerciële naam", aldus Geert Fostier. "Het is de naam van de groepering boven die dertien bedrijven. Maar wanneer een van onze bedrijven een offerte uitschrijft, kan hij aan zijn klant wel het volledige plaatje inzake technieken aanbieden.

Aan onze individuele vennootschappen laten we de vrijheid om te beslissen wie zij beschouwen als bevoorrechte partners binnen de groep om het geheel aan technieken aan klanten aan te bieden. Het geografische aspect speelt daarin een belangrijke rol."

Eigenheid blijft bewaard
"We hopen dit jaar 125 miljoen euro omzet te draaien met 580 medewerkers"

Efficiëntiewinst

"Binnen Fronnt hebben we een aantal HVAC-bedrijven die retailklanten hebben met vestigingen over heel Vlaanderen verspreid. Via Fronnt kunnen we ervoor zorgen dat klanten van vennootschap A geserviced worden door vennootschap B, en dit vanuit een geografisch oogpunt. Dat is een pure efficiëntiewinst. Ook kunnen we ‘historische’ klanten beter en efficiënter van dienst zijn in andere delen van Vlaanderen waar dit voorheen omwille van de afstand niet mogelijk was."

"We beschikken momenteel over 25 servicetechnici die onderhoud leveren op HVAC-installaties. En qua facturatie maakt het niet zoveel uit of vennootschap A dan wel vennootschap B factureert aan de klant. De waarde wordt immers gerealiseerd op niveau van Fronnt."

"En tot slot zijn we in staat om dankzij onze schaalgrootte een strategisch aankoopbeleid uit te stippelen. Bij heel wat leveranciers staan we in de top tien van hun klantenbestand. Maar het gaat verder dan louter onderhandelen met de leveranciers. We zien hen eerder als partners die mede kunnen instaan voor opleidingen, logistiek, en dergelijke."

Eenzelfde kwaliteit

Alles begint uiteraard bij het theoretisch model over het multitechniekenverhaal. De vraag stelt zich hoe een en ander zal aanslaan in de markt. "Als we naar de voorbije twee jaar kijken, dan blijkt de markt toch oor te hebben naar ons verhaal", beweert Geert Fostier. "Als bijvoorbeeld een klant uit West-Vlaanderen een vestiging wil openen in Limburg, dan weet hij dat hij bij Fronnt terecht kan voor dezelfde servicetechnieken onder dezelfde koepel."

"En ook al hebben we geen Franstalige vestigingen, toch zijn we ook heel actief in Wallonië, Noord-Frankrijk, Zuid-Nederland en Duitsland. Onze aanpak verandert de markt niet spectaculair, maar onze klanten beginnen te beseffen dat ze kunnen meeprofiteren van de schaalgrootte van Fronnt. Zij weten ook dat we de historische kwaliteit die ze bij hun oorspronkelijke leverancier gewoon waren, zullen aanhouden bij onze andere vennootschappen."

Voor de klant verandert er in feite niets
De bedrijven binnen de groep behouden zoveel als mogelijk hun identiteit, cultuur, flexibiliteit, management en sites

Managers blijven aan boord

"Veel bedrijfsleiders beseffen dat de wereld heel snel verandert. Innovatieve toepassingen zijn nauwelijks bij te houden, zeker niet in de sectoren waarin wij actief zijn. Denk maar aan artificiële intelligentie of Building Management Systems. Onze ambitie is om nog meer bedrijven te verwelkomen die de meerwaarde zien van ons model. We zijn constant op zoek naar bedrijven die passen in onze strategische visie. Soms zorgen zij voor geografische versterking. Soms zijn ze actief in een niche die nog onvoldoende binnen Fronnt aanwezig is."

"Belangrijk is steeds dat er een klik is met de eigenaars. Die moeten echt wel geloven in het concept van Fronnt. We vragen ook uitdrukkelijk dat ze na de overname aan boord blijven. Daarnaast vragen we dat ze mee-investeren in Fronnt. Dat impliceert een niet onbelangrijke buy-in van die voormalige eigenaars. We zoeken in feite enthousiaste ondernemers die samen met de andere leden van de groep dit verhaal willen schrijven."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jan De Naeyer

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine