1 op 3 bestuurders verblind door autolichten
Met de omschakeling naar het winteruur en de korter wordende dagen herinnert Touring aan het belang van degelijke voertuigverlichting. Uit een enquête van de mobiliteitsorganisatie, in samenwerking met de Duitse collega’s van ADAC, blijkt dat 34% van de Belgen vaak verblind wordt door de lichten van andere voertuigen. Eén op vijf zegt dat dit stress veroorzaakt, en 18% probeert zelfs te vermijden om in het donker te rijden.
De resultaten zijn verontrustend, aldus Touring, want tijdens momenten van verblinding stijgt het risico op een ongeval. De organisatie wijst erop dat de efficiëntie van verlichting belangrijker is dan design – een aspect waar sommige constructeurs te veel nadruk op leggen.
Uit een steekproef blijkt bovendien dat één op vijf voertuigen een defect heeft aan de verlichting of slecht afgestelde koplampen. Nochtans is het cruciaal om te zien én gezien te worden: zowat 60% van de ongevallen gebeurt bij duisternis. Niet-reglementaire verlichting kan leiden tot een onmiddellijke boete van € 58. Touring raadt daarom aan om de verlichting regelmatig te laten controleren, zeker na een herstelling. Elk jaar worden circa 400.000 voertuigen afgekeurd bij de technische controle wegens defecte dimlichten.
Uit de enquête blijkt verder dat 61% van de Belgen een bril of lenzen draagt tijdens het rijden, en dat 69% zich dagelijks met de auto verplaatst. Een derde kreeg het afgelopen jaar te maken met slechte zichtbaarheid, meestal door duisternis, mist, regen of sneeuw.
Bij verblinding knijpt 49% van de bestuurders de ogen half dicht, 41% kijkt weg, terwijl 15% geen reactie toont. Gemiddeld 76% noemt de verblinding “ondraaglijk” of “zeer vervelend”. Vooral grootlichten (77%) en fietsverlichting (17%) worden als hinderlijk ervaren.
Touring besluit dat de nieuwste generatie auto- en fietsverlichting weliswaar efficiënter is, maar ook meer verblindt. Koplampdesign moet volgens de organisatie inherent veilig zijn en voorzien in automatische hoogteregeling. Touring roept automobilisten én fietsers op om hun verlichting regelmatig te (laten) controleren en correct af te stellen, zodat iedereen op de weg beter ziet én gezien wordt.
