Belg rijdt langer door: auto gemiddeld ouder dan 10 jaar
Het Belgische wagenpark veroudert in sneltempo. Uit cijfers blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de auto’s op de weg dit jaar boven de tien jaar is gestegen. De oorzaak ligt in de sterke terugval van de verkoop van nieuwe wagens en de forse prijsstijgingen van recente modellen.
Tussen januari en augustus 2025 werden 292.349 nieuwe personenwagens ingeschreven, 10% minder dan in dezelfde periode in 2024 en zelfs 27,6% minder dan in 2019, het laatste precoronajaar. In augustus alleen lag het aantal nieuwe inschrijvingen 45,5% lager dan in augustus 2019.
De tweedehandsmarkt vertoont de omgekeerde trend. In de eerste acht maanden van 2025 werden 454.675 tweedehandswagens ingeschreven, 0,2% meer dan in 2024 en 4,6% meer dan in 2019. In augustus was de markt voor gebruikte voertuigen zelfs bijna dubbel zo groot als die voor nieuwe.

Oudere wagens winnen terrein
Kopers kiezen steeds vaker voor oudere modellen. Het aandeel van wagens ouder dan 15 jaar steeg van 15,8% in 2019 tot 22% in 2025. Jonge tweedehandswagens (0–4 jaar) verloren terrein, van 35,3% naar 33,7%.
Prijsstijgingen drijven keuzes
Volgens een analyse van AutoScout24 steeg de gemiddelde prijs van jonge tweedehandswagens (0–4 jaar) sinds 2019 met 53%, tot ruim € 45.000. Voor voertuigen van 5–9 jaar en 10–14 jaar gingen de prijzen respectievelijk +51% en +42% omhoog. Alleen de oudste categorie (>15 jaar) werd goedkoper: –14%.

“Er is een nieuw evenwicht tussen vraag en aanbod”, zegt Vincent Hancart, country manager AutoScout24 België. “Door de beperkte instroom van nieuwe wagens stegen de prijzen fors. Het gevolg is dat het wagenpark veroudert en de tweedehandsmarkt steeds vaker uit oudere voertuigen bestaat.”