BYD scherpt rijhulpsysteem ATTO 3 fors aan
Na een negatieve beoordeling in 2024 heeft BYD zijn rijhulpsysteem voor de ATTO 3 verbeterd. Nieuwe modellen scoren nu ‘Goed’, oudere exemplaren krijgen via een software-update een ‘Gemiddeld’-label.
In oktober 2024 kreeg de BYD ATTO 3 van Euro NCAP een zeldzaam en streng oordeel: het rijhulpsysteem werd als ‘Niet aanbevolen’ bestempeld. De intelligente snelheids- en afstandsregeling reageerde onvoldoende op andere voertuigen en nam geen gepaste actie wanneer de bestuurder onoplettend bleef. Het resultaat: amper 55% voor assistentiecompetentie en 35% voor veiligheidsreserve.
BYD heeft intussen werk gemaakt van verbeteringen. Voor de modellen van bouwjaar 2022 werd een draadloze software-update uitgerold. Daarmee stijgt de score naar 60% en 72%, goed voor een ‘Gemiddeld’-oordeel. Sinds modeljaar 2025 krijgt de ATTO 3 een volledig nieuw systeem dat bij Euro NCAP een ‘Goed’-label opleverde: 67% voor assistentiecompetentie en 80% voor veiligheidsreserve.
Euro NCAP reageert positief op de inspanningen, maar waarschuwt eigenaars van oudere voertuigen dat ze de software-update effectief moeten installeren. Wie daarbij hulp nodig heeft, kan terecht bij de BYD-dealer.
Vanaf 2026 voert Euro NCAP nieuwe protocollen en praktijkproeven in voor rijhulpsystemen. Doel is meer geavanceerde functionaliteit en tegelijk de betrokkenheid van de bestuurder te waarborgen.