Communiceert u correct met uw klant?
Onderscheid u van de concurrentie met levering aan huis
Het is één iets om alle mogelijke materialen ter beschikking te hebben voor uw klant, maar daarmee springt u er niet uit. Met welke technieken en diensten kan u dan wel de koppositie innemen? We sturen u in de juiste richting.
COMMUNICEREN MET DE KLANT
OP DE WINKELVLOER
Een punt waar je je als retailer mee kunt onderscheiden, is kennis over de afdeling. Het loont om een afdelingsverantwoordelijke te hebben die weet wat hij of zij verkoopt en bij wie de klant terechtkan voor eventuele informatie.
BUITEN DE WINKEL
Voor retailers met een startende houtafdeling is bekendmaking via advertenties - in een publiciteitsboekje of via flyers - geen overbodige luxe. Ook dichter bij de winkel zelf kunt u uw houtafdeling in de verf zetten met een plakkaat of door het uithangen van affiches. Reacties zoals 'ik wist niet dat jullie dit ook hadden' of 'had ik dat eerder geweten' zijn immers gemiste kansen.
OPENDEUR
Indien u opendeurweekends of -dagen houdt, zet u wellicht een bepaalde artikelgroep in de kijker door een extra korting of demonstratie. Ook het rayon hout komt hiervoor in aanmerking.
EXTRA DIENSTEN
LEVERING AAN HUIS
Verzaging op maat is heel waardevol om op in te zetten, maar het is bezwaarlijk een unicum te noemen. Wil je je onderscheiden van de concurrentie, dan kun je eventueel inzetten op levering aan huis. Het vraagstuk of en hoeveel daarvoor dan moet worden aangerekend, kun je laten afhangen van wat de klant mee heeft. Het hoeft niet noodzakelijk geld op te brengen, break-even draaien is voldoende.
MET EIGEN WAGENS
Met de toenemende verkaveling en verstedelijking in gedachten is het daarbij tevens aangewezen om in te zetten op eigen wagens. De mensen zullen immers minder snel geneigd zijn om een grote auto of aanhangwagen te kopen als ze dichter bij elkaar wonen.