Hogesnelheidslijn “Leuven - Luik” gevoed door zonne-energie
3.800 panelen van zonnepanelenpark in Avernas zijn voortaan operationeel
Zonne-energie die treinen van energie voorziet... dit is voortaan realiteit en een primeur in Wallonië na een eerdere site in Vlaanderen. Het zonnepanelenpark van Avernas, gelegen op een terrein naast de hogesnelheidslijn Leuven-Luik, is sinds deze donderdagochtend officieel in dienst. Het park telt meer dan 3.800 panelen en produceert voldoende energie om elke week bijna 500 binnenlandse en internationale treinen van stroom te voorzien.
Een ideale locatie, op de grens tussen Vlaanderen en Wallonië
De locatie die werd gekozen op de grens tussen Vlaanderen en Wallonië, ligt naast een van de 4 hogesnelheidslijnen die door ons land lopen. Gemiddeld rijden er per week meer dan 350 binnenlandse treinen over het traject Leuven-Luik (HSL2) en 120 hogesnelheidstreinen tussen België en Duitsland. Deze site, die bijna 3 hectare groot is, heeft nog een ander voordeel: hij ligt namelijk vlakbij het tractieonderstation van Avernas. In deze technische installatie van Infrabel wordt de energie afgenomen van de hoogspanningspost van Elia en omgezet om er deze strategische spoorlijn te voorzien van energie.
Sinds deze donderdag zijn de 3.828 zonnepanelen, elk met een vermogen van 680 wattpiek, aangesloten op het tractieonderstation. Dit enorme park is klaar om ongeveer 2.700 Megawattuur per jaar te produceren (dit stemt overeen met het jaarlijkse verbruik van 650 huishoudens) en zal dienen om de spoorinfrastructuur te voeden. Op dat tractieonderstation is sinds eind 2015 ook het windmolenpark “Greensky” (dit is een samenwerking tussen Engie, Infrabel, IBE en de gemeente Sint-Truiden) aangesloten. Avernas is voortaan het middelpunt van de energietransitie van Infrabel.
Het gebruik van zonne-energie voor de aandrijving van technische installaties en treinen - het duurzaamste massatransport – spreekt tot de verbeelding. Het zonnepanelenpark in Avernas is pas de tweede site met zo’n groot piekvermogen die Infrabel in dienst neemt, na het zonnepanelenpark Peerdsbos (in Schoten/Brasschaat) dat sinds 2011 de hogesnelheidslijn Antwerpen-Nederlandse grens van stroom voorziet. In Avernas heeft Infrabel - dat de uitvoering van het project heeft toevertrouwd aan zijn dochteronderneming TUC RAIL - ongeveer 2,5 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 60% (1,55 miljoen euro) wordt gefinancierd door een subsidie die door de federale regering speciaal wordt toegekend aan programma’s voor energietransitie.
Op naar een steeds groenere energie
Met een jaarlijks verbruik van 1.450 Gigawattuur (of 1,7% van het nationale totaal) is de spoorsector één van de grootste elektriciteitsverbruikers in België. Het overgrote deel van deze energie wordt door Infrabel tegen kostprijs doorverkocht aan de spooroperatoren om hun treinen van energie te voorzien. Een klein deel wordt gebruikt voor de voeding van vaste installaties zoals werkplaatsen, datacenters, kantoren, stations, … .
Infrabel wil enerzijds zijn verbruik verminderen en anderzijds het aandeel groene stroom dat het gebruikt sterk verhogen waarbij het voor zijn eigen verbruik maximaal wil inzetten op eigen productie van groene energie.
Nieuw innovatief zonne-energiepark in Boutersem tegen midden 2027
Naast het zonnepanelenpark in Avernas zullen Infrabel en TUC RAIL nog een ander duurzaam en innovatief project langs de hogesnelheidslijn Leuven-Luik in Boutersem bouwen. Het betreft een van de eerste PV2C-parken in Europa en bestaat uit een grootschalig fotovoltaïsch systeem met zonnepanelen op de spoorbermen (PV-systeem of Photo Voltaic). Het zal bovendien het eerste park in Europa zijn dat wordt aangesloten op de gestandaardiseerde bovenleidingsspanning (2x 25 KV) van een hogesnelheidslijn (2C = To Catenary)… en kan zo een voorbeeld zijn voor vele andere spoorinfrastructuurbeheerders.
Het project omvat het ontwerp, de bouw en het onderhoud van het zonne-energiepark met een capaciteit van ongeveer 2 MegaWatt piek (2 MWp), wat overeenkomt met het jaarlijkse energieverbruik van 500 gezinnen. De geproduceerde energie komt rechtstreeks via een innovatieve installatie (een hoog vermogen monofase omvormer) in het elektrische netwerk en de technische installaties van Infrabel terecht. Dankzij dit project zullen er ongebruikte gronden (spoorbermen) nuttig worden omgezet in groene energiebermen die de spoorinfrastructuur zullen voeden en dan door de treinen kan worden gebruikt.
De omgevingsvergunning voor dit energieproject werd recent bekomen en de aanbesteding vond plaats. Na analyses van de offertes zal het project aan een aannemer worden toegekend. De bedoeling is om de eerste voorbereidende werken op het terrein in Boutersem dit najaar te beginnen. De ingebruikname van dit nieuwe zonne-energiepark is voorzien rond midden 2027 en zal verder bijdragen tot een verduurzaming van Infrabel.
Niet enkel Infrabel maar ook spoorwegondernemingen zijn op zoek naar PV-projecten. Na een geslaagd pilootproject kunnen Infrabel en TUC RAIL “PV2C”-projecten aanbieden aan de spoorweg-ondernemingen. Op die manier helpen we onze klanten om ook de treinen zelf te voorzien van zonne-energie.