Schaeffler breidt VLS-gamma uit met Vitesco-technologie
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) zet een nieuwe stap in de verbreding van zijn aanbod voor de onafhankelijke aftermarket. Door de integratie van het productportfolio van Vitesco Technologies combineert Schaeffler zijn mechanische knowhow met elektronische expertise en breidt het zijn gamma uit met sensoren, actuatoren en regelunits. Deze producten dekken alle aandrijftypes af – van thermische en hybride- tot batterij-elektrische voertuigen – en vormen de basis voor verdere uitbreiding in 2026.
De overname van technologieën zoals precisie-NOx-sensoren, regeleenheden en mechatronische actuatoren versterkt de positie van VLS op de onafhankelijke markt. Die componenten zijn cruciaal om aan de steeds strengere emissienormen te voldoen en zorgen voor correcte diagnoses, betrouwbare herstellingen en een betere aandrijfefficiëntie. Dat vertaalt zich in lagere CO2-uitstoot en lagere gebruikskosten voor de eindklant.
Met de integratie van de Vitesco-onderdelen in de bestaande VLS-structuur krijgen verkoopspartners nu directe toegang tot cruciale technologie in originele OE-kwaliteit, ondersteund door een stabiele toeleveringsketen. Onderdelen die vroeger enkel beschikbaar waren binnen het servicenetwerk van de constructeur, worden nu ook toegankelijk voor onafhankelijke werkplaatsen. De samenwerking wordt in de markt gepositioneerd via een gezamenlijke “Schaeffler Vitesco”-co-branding.
Volgens Ramdas Cherupara, head of Product Development & Management bij Schaeffler VLS, is de integratie “een strategische mijlpaal die onze partners voorziet van betrouwbare onderdelen, technische ondersteuning en een stabiel aanbod voor alle relevante aandrijfsystemen”. Verdere uitbreidingen van het gamma volgen de komende jaren.
Daarnaast biedt Schaeffler VLS via het REPXPERT-platform opleidingen en technische documentatie om garages te ondersteunen bij diagnose- en herstellingswerk aan moderne, mechatronische voertuigen. Zo helpt het bedrijf onafhankelijke werkplaatsen om zich efficiënt aan te passen aan de toenemende digitalisering en complexiteit van aandrijfsystemen.
