Markt in beweging: zakelijke terugval, particuliere boost
Elektrificatie wint terrein op Belgische automarkt Q1 2025
De Belgische automarkt is het jaar 2025 gestart met een daling van het aantal nieuwe inschrijvingen. In het eerste kwartaal werden 120.940 nieuwe personenwagens geregistreerd, goed voor een terugval van 10,5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Achter deze globale daling gaan echter enkele opvallende structurele veranderingen schuil, zowel wat betreft het type kopers als de populariteit van aandrijftechnologieën.

Particulier segment wint aan belang
Een van de belangrijkste verschuivingen betreft het aandeel van particuliere kopers. Terwijl de bedrijfswagens nog steeds de hoofdmoot vormen van de markt, tekende dit segment een marktaandeelverlies op van 8,2%. De particuliere markt daarentegen groeide in zowel volume als marktaandeel. In februari was het aantal particuliere registraties zelfs hoger dan dat van de bedrijfswagens – een situatie die zich in de voorbije tien jaar niet meer had voorgedaan.
De terugval in het zakelijke segment moet genuanceerd worden. In vergelijking met de uitzonderlijk sterke eerste kwartalen van 2023 en 2024 (telkens +84.000 wagens), viel het aantal registraties terug naar 65.085 – een niveau vergelijkbaar met de jaren 2020 tot 2022. Opvallend is dat het aantal langetermijnleasingcontracten (31.925) in 2025 licht hoger ligt dan in 2019 (30.550), maar dat korte termijnleasing (4.387 vs. 9.644) en rechtstreekse bedrijfsinkopen (26.989 vs. 34.910) stevig onder druk staan.
Benzine blijft dominant, elektrificatie zet door
Ondanks de vooruitgang van alternatieve aandrijflijnen, blijft de benzinemotor de populairste keuze in België. In Q1 2025 haalde benzine een marktaandeel van 42,1% – een lichte stijging tegenover het jaargemiddelde van 2024. De groei in het particuliere segment, waar benzinevoertuigen dominant zijn, speelt hierin een grote rol.
Elektrische wagens (BEV) zagen hun marktaandeel met bijna 5 procentpunten stijgen, terwijl zelfopladende hybrides (HEV) met 3,4 procentpunten wonnen en nu de derde populairste aandrijving vormen. In totaal zijn elektrische en hybridevoertuigen nu goed voor bijna 54% van de nieuw ingeschreven wagens.
Elektrificatie bij bedrijven vs. particulieren
De verschillen in aandrijflijnvoorkeuren tussen zakelijke en particuliere klanten blijven groot. Bij particuliere kopers is benzine goed voor 62,9% van de registraties. Toch winnen hybrides ook hier terrein: HEV’s vertegenwoordigen nu bijna 20% van de inschrijvingen, tegenover 15,1% vorig jaar. De totale elektrificatiegraad (BEV, PHEV, HEV) in het particuliere segment bedraagt nu 32,7%, een stijging van 4,4 procentpunten op jaarbasis.
Bij zakelijke klanten is het beeld omgekeerd: 72,4% van hun nieuwe voertuigen is geëlektrificeerd, waarvan 54,2% volledig elektrisch. Van de 40.402 elektrische wagens die dit kwartaal werden ingeschreven, is 87% bestemd voor zakelijk gebruik – een stabiel aandeel ten opzichte van 2024. Particuliere klanten kiezen vaker voor een HEV, die 73,1% van hun geëlektrificeerde aankopen uitmaakt.
BMW X1 op kop in alle aandrijflijnen
Op modelniveau was de BMW X1 in het eerste kwartaal het meest ingeschreven voertuig in België. Dit geldt ook specifiek voor het zakelijke segment. De elektrische versie, iX1, voert bovendien de ranglijst aan bij de BEV-modellen.
In de algemene top drie vinden we drie verschillende aandrijftypes terug: de Dacia Sandero (benzine) bekleedt de tweede plaats en voert het particuliere klassement aan, gevolgd door de Toyota Yaris (zelfopladende hybride) op plaats drie. Deze spreiding onderstreept de groeiende diversiteit in technologiekeuze bij Belgische autokopers.
Vooruitblik
Hoewel het volledige effect van het Autosalon 2025 pas later dit jaar zichtbaar zal zijn in de verkoopcijfers, wijzen de resultaten van het eerste kwartaal al op een duidelijke herpositionering van de Belgische markt: een relatief sterke particuliere vraag, een blijvende elektrificatie – vooral in het zakelijke segment – en een steeds diverser aandrijflandschap.