KLAAR VOOR DE NIEUWE PBM-WETGEVING?
OP 21 APRIL 2019 EINDIGDE TRANSITIEPERIODE
De Regulation (EU) 2016/425 - de wetgeving rond persoonlijke beschermingsmiddelen - kwam een jaar na de invoegetreding op 21 april 2018 aan het einde van de transitieperiode. De regulering beoogt de veiligheid en gezondheid van technici te verzekeren en stipuleert daarom duidelijke verantwoordelijkheden voor eenieder in de automotive supply chain. Aan welke wettelijke vereisten voldaan moet worden voor handbescherming en wat nu juist de impact is voor de sector, vroegen wij aan Guy Mathy, senior manager bij Ansell.
IMPACT OP AFTERMARKET
Met Regulation (EU) 2016/425 krijgt de Europese Unie een nieuwe wetgeving over PBM's, maar wat betekent dit nu concreet voor de automotive aftermarket? “De nieuwe EU-wetgeving over persoonlijke beschermingsmiddelen omschrijft de vereisten voor ontwerp en productie van PBM's met als doel de gezondheid en veiligheid van technici te verzekeren. Dit behelst een fundamentele shift waarbij de verantwoordelijkheden van iedereen in de automotive aanvoerketen duidelijk afgelijnd zullen zijn, van producenten over importeurs tot distributeurs. Er moet voldaan worden aan de wettelijke vereisten. Wie daar geen oren naar heeft, zal bestraft worden. Die stok achter de deur zou voldoende motivatie moeten zijn voor diegenen die zich niet bewust zijn van de volledige implicaties."
TIJDSKADER
Hoe ziet de timing voor de nieuwe PBM-wetgeving eruit?
“De Regulation (EU) 2016/425 trad in voege op 21 april 2018, maar met een transitieperiode van 1 jaar. Dat wil zeggen dat alle nieuwe producten op de Europese eenheidsmarkt hoorden te voldoen aan de vereisten sinds 21 april 2019. De certificering die gebaseerd is op de oude richtlijn, en certificaten zonder vervaldatum (inclusief de CE-certificaten) blijven echter wel geldig tot 21 april 2023."
PRAKTISCHE IMPLICATIES
Wat houdt de nieuwe wetgeving in voor bijvoorbeeld de modale garagehouder of carrossier?
“Om de hoogste graad van bescherming te garanderen, zullen producenten, importeurs en verdelers verantwoordelijk zijn voor de 'compliance' en 'traceability'. Dit zal voorkomen dat gevaarlijke PBM's niet in de handel terechtkomen en zo de markt meer vertrouwen en veiligheid schenken. Inkopers moeten zich ervan verzekeren dat alle beschermende handschoenen voldoen aan de nieuwe PBM-standaarden die het product onderwerpen aan een rigoureus testregime om verdere gemoedsrust te kunnen schenken. Dit is cruciaal voor alle betrokkenen, maar vooral ook voor verzekeringsmaatschappijen wanneer ongevallen leiden tot een proces."
GESCHIKTE HANDSCHOEN
De keuze van de geschikte handschoen is cruciaal en hangt natuurlijk af van de omgeving en de klus die geklaard moet worden. Om het selectieproces te vereenvoudigen, heeft Ansell een handschoenoverzicht gemaakt met de geschikte producten voor de automotive aftermarket. Uit meer dan 1.600 stijlen werden twintig handschoenen en twee beschermende pakken voor u uitgekozen. De meeste technici kiezen voor een mechanisch en een wegwerphandschoenpaar. De best verkopende wegwerphandschoen is de zwarte nitrilhandschoen 93-852 (foto boven), terwijl bij de mechanische handschoen de 11‑849 (foto links) de meest voorkomende keuze is. Meer info over het keuzeoverzicht van Ansell voor de automotive aftermarket vindt u op www.ansell.eu.
KENMERKEN HANDBESCHERMING
Een veilige handschoen is cruciaal in de bescherming tegen schuren, snijwonden, perforaties, brandwonden en allergieën, veroorzaakt door diverse chemicaliën. Ook de isolerende functie van een passende handschoen is essentieel bij werken aan elektrische en hybride bescherming.
“Een handschoen moet aanvoelen als een tweede huid," weet Guy Mathy, “met goede grip, comfort en de mogelijkheid om elke taak met precisie uit te voeren. Een blik op de handschoencatalogus leert dat het moeilijk is om alle voornoemde eigenschappen in één handschoen te bundelen. Er wordt dan een compromis gesloten, omdat het nu eenmaal lastig is om telkens van handschoenen te wisselen naargelang van de beschermingsbehoeften bij het uitvoeren van de verschillende dagtaken."
KOSTPRIJS VS. LETSEL
Hoewel er geen exacte cijfers bestaan over de jaarlijkse kost van handkwetsuren in onze industrie, is het niet moeilijk zich in te beelden dat de kost van deze ongevallen de kostprijs van goede handbescherming ruim overstijgt.
“Wanneer je de kostprijs van degelijke handbescherming gaat afwegen tegen de mogelijke kosten bij ongevallen, moeten niet enkel de medische kosten in beschouwing genomen worden, maar ook die van de verzekeringen en gerechtelijke bijstand, administratieve kosten, productiviteitsverlies, opleidingskosten en de kosten voor tijdelijke vervanging. Het dragen van kwalitatieve handschoenen helpt om deze kosten te vermijden en de productiviteit te boosten, terwijl ook hygiëne en comfort geboden worden.“
NIEUWE LABELING
Producent van industriële en medische handschoenen Ansell - met oorsprong in Australië - heeft al zijn producten in orde gebracht met de regelgeving voor 21 april 2019. Alle handschoenen dragen de nieuwe labeling dragen en voldoen aan de recentste standaarden. Deze stappen werden al meegenomen in de productontwikkeling en alle maatregelen werden genomen om eventualiteiten uit te sluiten.
Meer info op www.ansell.com/enresourcecenter