Retailers zien direct-to-consumerkanalen vaak als een bedreiging, maar is dit terecht? michiel van crombrugge onderzocht dit in zijn doctoraat, begeleid door kathleen cleeren en els breugelmans. het onderzoek toont aan dat ...
In september opende supermarktketen jumbo haar allereerste jumbo foodmarkt van belgië aan de vliegtuiglaan in gent. de gloednieuwe jumbo foodmarkt biedt klanten een uitgebreide foodbeleving. dit onder meer dankzij verschillende versateliers.
Philippe gelder, ceo voted product of the year worldwide, legt uit waarom net de consument zelf met zijn aanbevelingen, de brandstof kan zijn voor succesvolle productintroducties.
In het rapport 'signs of hope - the state of grocery retail 2024: europe' laten mckinsey en eurocommerce hun licht schijnen op de trends die dit jaar de food retail sector vormgeven. vier ceo's delen hun inzichten over de uitdagingen waarmee de sector te maken heeft.
De wereld van doe-het-zelf is net terug van de jubileumeditie van de global diy-summit, die plaatsvond in rome. meer dan 1.000 afgevaardigden uit 55 landen woonden het congres bij, waaronder meer dan 300 topretailers.
Wat maakt de ene winkel nu anders dan de andere? waarom zijn mensen tot de ene meer aangetrokken dan door de andere? wanneer we dit onderzoeken, zien we dat winkels met een unieke ‘smoel’ opvallen en aantrekkelijk zijn.
Welke technologische trends lijken dan veelbelovend voor de belgische retailmarkt? we vroegen het aan alex declerck, algemeen directeur bij wanzl.
Dit artikel heeft als hoofdbedoeling jouw manier van verkopen te optimaliseren en dit door het behandelen van jouw winkelbezoeker via de c.r.a.c.-structuur: eerst chambreren/charmeren, om vervolgens een raadsel op te lossen, appetijt te geven ...
Het feit dat delhaize de eigen winkels wil overhevelen naar een uitbating via franchising, kadert perfect in de wetenschap dat het franchisemodel blijft groeien. belgië telt intussen 7.613 franchiseverkooppunten die 54.437 voltijdse banen genereren
Goed opgeleid winkelpersoneel vinden is beslist geen evidentie. gelukkig zijn er wel enkele opleidingen die potentiële medewerkers klaarstomen voor de retailbranche.
In mechelen staat een volledig nieuwe "grote delhaize", op dezelfde plaats als vroeger. grote verschil: het werd een hoogbouw en de winkel is 100% co₂-neutraal. hij dient als toonbeeld voor alle volgende nieuwe delhaizes.
Franchising blijft een interessante optie voor mensen die voorzichtig een eigen zaak willen uitbouwen. maar wat zijn de uitdagingen?
De belgische franchisesector verwacht in de komende periode sterk te groeien. voor de komende twaalf maanden wordt er op zoek gegaan naar een 250 franchisenemers om nieuwe vestigingen te openen of om bestaande zaken over te nemen.
In mechelen staat er sinds begin april een nieuwe vestiging van euro shop. na de provincies oost- en west-vlaanderen en henegouwen wil de van oorsprong roeselaarse retailer nu dus ook de provincie antwerpen veroveren. dat lijkt aardig te lukken.
Desomer-plancke is al tientallen jaren een klinkende naam tot ver buiten poperinge. "ook in een diverse winkel als de onze moet je beleving aanbieden. daarmee trek je mensen naar je winkel."
Een franchisenemer heeft een welbepaalde ingesteldheid nodig om te slagen. luc deraedt van franchisee.be ziet alvast een mooie toekomst weggelegd voor de franchiseformule dankzij de jonge garde.
Een tweede vestiging openen in volle coronacrisis, evident is het niet. toch staat er ongeveer een jaar na de door de lockdown uitgestelde opening een aantrekkelijke kookwinkel in het centrum van hasselt. "had ik in januari 2020 geweten wat me te wachten stond, dan had ik het hele gebeuren met een jaar of twee uitgesteld", vertelt ilse broux (kookdepot). "toch hebben we alles op alles gezet om snel een goede webshop uit te bouwen; het mooie weer heeft ook veel goed gemaakt. zowel online als offline probeer ik de winkel zo dynamisch mogelijk te houden en dat werpt zijn vruchten af."
Verspil nooit een goede crisis, luidt de gemeenplaats. voor jan lambrechts (lambrechts electro) hoeft de crisis absoluut niet terug te komen, maar het heeft de zaak wel ...
De franchiseformule wordt almaar belangrijker in het belgische retaillandschap, en meer bepaald in de supermarktsector. op deze pagina vindt u alle relevante informatie over de stand van zaken en het ideale profiel van een franchisenemer.