Greenyard, toonaangevende en wereldwijde leverancier van groenten en fruit, wil de transitie naar duurzame en gezonde voeding een serieuze versnelling hoger krijgen. om dat doel te bereiken, sloot het bedrijf een vijfjarencontract af met we're smart.
In de diepvriesvakken van de supermarkt vinden consumenten alle vereiste ingrediënten voor een lekkere maaltijd. toch biedt deze rayon nog veel mogelijkheden om extra te renderen.
Carrefour market scheldewindeke kaapte dit jaar de prijs van 'groentevakman' weg. de buurtwinkel werd daardoor beloond voor de vriendelijkheid van het personeel en voor de nadruk die gelegd wordt op vers en lokaal in de afdeling groenten en fruit.
Bereide aardappelproducten blijven het goed doen in de retail, zelfs nu buitenshuis eten opnieuw tot de mogelijkheden behoort. lekker genieten is ook na corona de leuze. vooral het assortiment voor oven en airfryer zit in de lift.
Dossier groenten en fruit
Zowel de groente- als de fruitaankopen daalden in 2019 met 1% in volume. dat leert vlam uit de cijfers, die het marktonderzoeksbureau gfk belgium via zijn panel van 5 000 belgische gezinnen, verzamelde. de cijfers hebben enkel betrekking op thuisverbruik. de verse groenten waren gemiddeld duurder waardoor de groentebestedingen stegen. vers fruit daarentegen werd gemiddeld goedkoper waardoor de fruitbestedingen daalden. qua distributie was er vorig jaar weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. hypermarkten en grotere supermarkten bleven marktleider gevolgd door hard discount.
Vlam voerde in samenwerking met gfk belgium, ivox, de marktmaker en insites consulting een onderzoek naar de aardappel in onze belgische keuken. daaruit bleken enkele opvallende resultaten.
Het segment beautycareproducten doet het behoorlijk goed. algemeen gezien blijven de cijfers de voorbije jaren constant. toch beweegt er heel wat intern op deze markt met grote verschuivingen tussen de verschillende retailers, waarbij vooral de drugstores en hard discounters aandeel winnen. op het vlak van assortiment en prijssetting zien we een spagaat tussen premiumproducten en -merken enerzijds en 'prijsvechter'-merken en promoties anderzijds. nadia goessens (customer marketing manager) en eva braem (sales director belux) van henkel beauty care schetsen de opportuniteiten voor de retailsector.