Bouw ook tijdens coronacrisis dringend op zoek naar jongeren
In september lag het aantal werkzoekenden en vacatures in de bouw bijna opnieuw op het niveau van voor de lockdown in maart. De bouwsector blijft dus voorlopig aanwerven, ondanks de coronacrisis. De vacature- en werkzoekendencijfers van de voorbije 12 maanden tonen aan dat er vooral veel vraag is naar technische bedienden, installateurs en meer traditionele bouwberoepen zoals dakdekkers en binnenschrijnwerkers. Voor die beroepen ligt het aantal werkzoekenden lager dan het aantal vacatures en is er dus dringend nieuwe instroom nodig.
Daarom heeft de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) een visierapport voorgesteld (‘Talenten netwerken voor een betere leefwereld’) waarin wordt uitgelegd hoe de sector, de bouwbedrijven en de scholen nu al generatie Z kan warm maken voor de bouw. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat die jongeren vooral begaan zijn met de bescherming van het leefmilieu. Vermits de bouw in belangrijke mate tot een betere leefwereld kan bijdragen, is er in principe sowieso een belangrijk raakvlak mogelijk. Maar ook bouwbedrijven stemmen hun manier van werken steeds meer af op de desiderata van jongeren. De bedrijven maken hun vacatures steeds meer bekend maken via sociale media en internetplatforms. Bovendien investeren ze in allerhande digitale tools.
Naast heeft visierapport heeft de VCB ook een imagocampagne opgestart gericht op jongeren: #werfze. Centraal daarbij staat het videoplatform werfze.be, waar jongeren verschillende filmpjes kunnen vinden die aantonen dat de bouw positief inspeelt op tal van maatschappelijke noden.