Gratis ‘Vademecum Hout’ voor 5.500 leerlingen en leerkrachten
PMG zet samen met onderwijskoepels en houtsector in op toekomstgericht vakmanschap

Als grootste vakbladuitgever van België met meer dan 35 vaktechnische media in bouw, industrie, retail, healthcare en Dobbit tv in het portfolio, speelt Professional Media Group in op een hardnekkige problematiek die al jaren speelt: “Hoe dicht je de kloof tussen onderwijs en bedrijven? Op die vraag is met het Vademecum Hout nu deels een antwoord gekomen. “En het blijft niet bij dit ene ‘hybride leerboek’”, onthult Jeroen Seynaeve, bestuurder bij PMG.
Op maandag 8 september presenteerde PMG in samenwerking met Woodwize, Fedustria, de onderwijskoepels en bedrijven een uniek leermiddel op maat van de klas én de werkvloer. Het persmoment vond plaats in PTS Boom.
Symposium Technisch Onderwijs als startpunt
Twee jaar geleden organiseerde PMG voor het eerst het ‘Symposium Technisch Onderwijs: de rol van de onderneming in het technisch onderwijs’. Het bleek een onverhoopt succes, met van bij het begin al zo’n 200 geïnteresseerde onderwijsprofessionals, bedrijven en vertegenwoordigers van de overheid. Het is tijdens dit event dat PMG een uitdaging voorgeschoteld kreeg van Woodwize, het sectorale kennis- en opleidingscentrum en preventie-instituut voor de houtsector in België.
“Tijdens het overleg is het zaadje geplant om samen met Woodwize en de koepels een koepeloverschrijdende basisaanpak uit te werken. Doel: één gemeenschappelijke basis voor de tweede graad hout (houtbewerking/houttechnieken) waar iedere school mee kan werken”, vertelt Seynaeve.

Ook onderwijskoepels en bedrijven aan boord
Voortrekkersrol
Dergelijk initiatief heeft alleen kans op slagen als het sectorbreed gedragen wordt. Luk Lemmens, eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen: “De realisatie van dit hybride leerinstrument is te danken aan een unieke samenwerking tussen enerzijds PMG, Woodwize, Fedustria, bedrijven en de verschillende onderwijskoepels.”
Dat het Vademecum Hout in primeur wordt voorgesteld in PTS Boom is geen toeval.
“Wie hier rondwandelt voelt traditie, maar tegelijkertijd ook vernieuwing. Ik ben trots dat we als provincie een belangrijk signaal geven en dat we bewijzen dat ons provinciaal onderwijs een voortrekkersrol speelt op het vlak van innovatie en het ontwikkelen van nieuw technisch talent”, aldus Lemmens.
Doel is de kloof tussen klas en werkvloer te verkleinen met actuele, praktijkgerichte leermiddelen
Investeren in infrastructuur, duaal leren en doorlopende opleidingspaden
De federatie voor textiel, hout en meubelbedrijven benadrukt het strategisch belang van het Vademecum Hout en de samenwerking tussen onderwijs en industrie. Karla Basselier, CEO van Fedustria: “Er zitten zo’n 8000 leerlingen in houtopleidingen in Vlaanderen. De doorstroom naar werk is bijzonder hoog: voor de dubbele finaliteit houttechnieken noteren we 98% van de afgestudeerden die binnen het jaar aan het werk zijn.” Ook in de arbeidsmarktfinaliteit legt de sector zeer goede cijfers voor. "9 op 10 heeft binnen het jaar een job.” Opvallend? Het aantal meisjes dat aan een houtopleiding begint is in tien jaar tijd met een drievoud gestegen: van 174 naar bijna 500 leerlingen.
Voor Basselier is het belangrijk dat leerlingen niet alleen van een moderne infrastructuur kunnen genieten, ze moeten ook alle tools krijgen om hun traject zo goed mogelijk te doorlopen. En daar kadert dus ook het Vademecum Hout in.
“Het onderwijs is de toekomst”
Ook het bedrijfsleven werd nauw betrokken bij de realisatie van het leerboek.
“Technieken en technologieën evolueren razendsnel", zegt Jeroen Doom, directeur van Woodwize. "Als scholen en leerkrachten de aansluiting met de arbeidsmarkt willen versterken, dan is het essentieel dat zij beschikken over modern lesmateriaal dat makkelijk up-to-date gehouden kan worden."
"We hebben hier te maken met een dynamisch leerinstrument dat toelaat om actuele ontwikkelingen meteen in het lesmateriaal op te nemen. Aangezien het gaat om zowel een ‘papieren’ editie als een interactieve cursus online, kan er snel geschakeld worden”, vertelt Pieter-Jan Muijs van Robland. "We vinden het belangrijk dat jongeren zo snel mogelijk blootgesteld worden aan realistische werksituaties en kennismaken met de nieuwste machines."
Volgens Klaas Lecluyse, CEO van Fleetwood, is het ook belangrijk dat jongeren al van bij het begin op de hoogte zijn van het belang van ergonomie. Daarom vindt hij het essentieel dat ook dit thema aan bod komt in het Vademecum Hout. “Het is belangrijk dat leerlingen van jongs af aan weten welke middelen er bestaan om het lichaam zo weinig mogelijk te belasten.”
Linda Andries, zaakvoerster bij Andries Ramen: "Als fabrikant vinden wij het essentieel om te investeren in een samenwerking met scholen. Hoe beter ze opgeleid zijn, hoe meer ze geneigd zijn om lang aan boord te blijven. Ook voor een eerste stage is een degelijke voorkennis altijd een meerwaarde."

"Ik ben trots dat we als provincie een belangrijk signaal geven en dat we bewijzen dat ons provinciaal onderwijs een voortrekkersrol speelt op het vlak van innovatie en het ontwikkelen van nieuw technisch talent”, zegt eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen Luk Lemmens (© Provincie Antwerpen)
Geen 'one-size-fits-all'
Coördinator Onderwijs-Arbeidsmarkt secundair onderwijs van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen Koen Stassen drukt op het belang van goed en actueel lesmateriaal. "We waren niet op zoek naar een 'one-size-fits-all'. Dat de leerkracht zijn leerboek op maat en naar eigen oordeel kan aanpassen, is een grote stap vooruit."
Charles-Louis Van Neste, technisch ambassadeur bij PTS Boom, was ook actief betrokken bij de totstandkoming van het lesmateriaal. Voor hem was het belangrijk om 'over het muurtje heen te kijken' en verschillende actoren, elk vanuit hun eigen expertise, samen aan tafel te brengen. "Tijdens het maken van het Vademecum bestond onze rol er o.a. in nauw toe te zien op het gebruik van de juiste foto's en bijlagen", zegt Van Neste.
Bart De Waele, consulent onderwijs bij Woodwize, begrijpt dat klassieke uitgeverijen zich niet focussen op dergelijke publicaties. "Het doelpubliek is niet breed genoeg en er valt weinig commercieel gewin uit te halen. Het Vademecum Hout is een stevig fundament waarop zowel beginnende als ervaren leerkrachten op verder kunnen bouwen."
Het Vademecum Hout
Het leerpakket is opgebouwd rond een achttal thema’s. De koepels en partners selecteerden in overleg onderwerpen zoals gereedschappen, machines en veiligheid. Samen goed voor zo’n tachtig modules en een totaal van meer dan 170 pagina’s. Naast het fysieke boek is er een volledig digitaal leerplatform uitgewerkt.
Seynaeve: “De digitale omgeving laat leerkrachten toe om eigen video’s, artikels, 3D-modellen en oefeningen toe te voegen en cursussen op maat te bouwen via de 'cursusmaker' TEC Assistant. Onze contentbibliotheek is toegankelijk voor elke leerkracht en alle artikels zijn inzetbaar, zonder dat men zich zorgen hoeft te maken over auteursrechten. Toch ook niet onbelangrijk.”

De redactionele content van PMG, waaronder videomateriaal van Dobbit TV, technische artikelen van het vakblad Schrijnwerk en 3D-modellen werden zorgvuldig gereviseerd door de verschillende partners en geüpdatet waar nodig. "Het was van belang dat er consensus bestond over de inhoud van het boek. Dat kon enkel door de input en feedback van o.a. Woodwize en de betrokken leerkrachten", aldus Seynaeve.
Doom: "Met het hybride leerboek kunnen we houtopleidingen ondersteunen. Dat er naast een papieren versie ook een digitaal platform beschikbaar is waar leerlingen interactieve video's kunnen bekijken, maakt het makkelijker om de theorie aan de praktijk te linken. Het Vademecum Hout mag gerust vernieuwend genoemd worden", zegt hij.
Wat denken de leerlingen er nu zelf van?
Althia, leerling Houtbewerking aan PTS Boom, activeerde symbolisch de lasermachine die de cover in houtfineer finaliseerde. Ook voor leerlingen, die tijdens de persconferentie al eens vlug door het boek konden bladeren, lijkt het een hele stap vooruit. Leerling Storm treedt in de voetsporen van zijn vader, een oud-leerling van PTS Boom. Hij vindt de gedetailleerde uitleg bij de verschillende stappen bij bepaalde handelingen in het Vademecum een hele verbetering ten opzichte van hoe sommige van die technieken uitgelegd worden in het lesmateriaal waar hij vandaag mee werkt.
"De primeur is aan jullie!"
“De primeur is aan jullie!” Het laatste woord tijdens de persconferentie was aan Luk Lemmens: “Dit hybride leermiddel is een dynamisch, flexibel instrument voor leerlingen en leerkrachten.” Hij richtte zich tot slot ook nog even naar de leerlingen: “Jullie zijn de eersten die met het nieuwe materiaal aan de slag kunnen."

Praktisch voor scholen
- Verspreiding: tweede helft september per post naar alle secundaire en BUSO‑scholen met een tweede graad hout, zodat klassen dit schooljaar meteen aan de slag kunnen.
- Digitaal: leerkrachten krijgen toegang tot de online bibliotheek en TEC Assistant om eigen lessen op maat te bouwen.
Zie ook het nieuws in andere media: