Schoenen Partnercontent

Expo Riva Schuh & Gardabags: evolutie naar een wereld in verandering

Exporivaschuh Gardabags
Expo Riva Schuh & Gardabags sandalen
Expo Riva Schuh & Gardabags seminarie
Expo Riva Schuh & Gardabags sneaker
Gardabag 2025
Expo Riva Schuh & Gardabags Roberto Pellegrini
Expo Riva Schuh & Gardabags standen
7/7

De 103de editie van de Expo Riva Schuh & Gardabags sloot op maandag 17 juni haar deuren. Meer dan 8000 bezoekers uit meer dan 100 landen kamen er kennismaken met de nieuwigheden die te verwachten zijn voor komende zomer. Het vernieuwde Gardabags kende er groot succes. Er was ook veel belangstelling voor een aantal evenementen die de beurs organiseerde, niet alleen om de business een boost te geven, maar vooral om netwerking en vernieuwing te promoten. Er werd ook meegedeeld dat de uitbreidingswerken van het tentoonstellingscentrum over de komende drie jaar zullen worden afgewerkt.

Permanente evolutie

“De grote modemerken hebben begrepen dat de sneaker moest veranderen – en slaagden daar ook in.” Dat verklaarde Maria Cristina Rossi, docente aan de Arsutoria school, die uiteenzettingen gaf in de Highlights Area van de Expo Riva beurs.

Eenvoudig gezegd komt het hierop neer dat niet alleen de mode, maar geheel de markt grondig verandert. “Knowing How to Become” of hoe de toekomst er uit ziet, verwijst naar het vermogen van individuen en organisaties om zich aan te passen aan voortdurend veranderende omstandigheden en toestanden.

Dat is de beste manier om de doelstelling van Expo Riva Schuh & Gardabags te beschrijven sinds het begin van de jaren 2000. Alessandra Albarelli, General Manager van het Riva del Garda Fiere congrescentrum: “We zijn gestart met het uitbreiden van het exposantenbestand tot een must voor de gehele schoen- en accessoiregemeenschap. Een ruimte scheppen voor het zakendoen, maar ook voor het delen van informatie doorheen een hele reeks programma’s en events, om het direct contact tussen exposanten en inkopers te bevorderen.”

Roberto Pellegrini, voorzitter van het congrescentrum, stelde dat “eens te meer is gebleken dat de zomereditie sterker is dan de winterbeurs. Het bezoekersaantal bleef stabiel, zeker rekening houdend met de wereldwijde problemen op de lokale markten, en ook de militaire conflicten die zelfs tijdens de beurs nog escaleerden, en een aantal landen belemmerde om deel te nemen.”

De inkopers dringen er op aan om het tentoonstellingscentrum verder uit te breiden en zo meer exposanten te kunnen ontvangen en hen ook meer ruimte te bieden. We zullen aan die verzuchtingen tegemoetkomen en we zullen tijdens de komende drie jaar 20.000 m² toevoegen aan het aanbod, door het bouwen van nieuwe tentoonstellingshallen. Het gaat hier om een investering van rond de €50 miljoen.

Antonia Reading van Hotter, een van de belangrijkste retail filiaalzaken in de UK, bezocht voor het eerst de vakbeurs en bevestigt dat de diversiteit van het aanbod een van de grootste krachten is van het event.

Gardabags

Het belangrijkste gespreksonderwerp van deze juni-editie was het heropleven van Gardabags. De oppervlakte voor dit onderdeel was dubbel zo groot als voorheen. Er waren ook drie zones speciaal ingericht voor een beter contact tussen exposanten en inkopers. Het nieuwe logo straalt moderne functionaliteit uit.

Vernieuwing

Alberto Mattiello – futurist, auteur en hoofd van de Innovation Retail Hub, en ook lid van de Wetenschappelijke Commissie van Expo Rivaschuh & Gardabags – benadrukte tijdens zijn openingsspeech dat de wereld in permanente evolutie en verandering is: “Artificiële Intelligentie is het centrale thema wanneer er sprake is van vernieuwing. Na eerst de nadruk te hebben gelegd op de versnelling van het productieproces, gaan we nu verder met gespecialiseerde en controleerbare tools die kunnen ‘redeneren’. We komen in een tijdperk van Massale Automatisatie: over enkele maanden worden we allemaal programmeurs, niet omdat we het geleerd hebben, maar omdat de machines het voor ons zullen doen.”

Heel wat andere evenementen trokken volk tijdens deze vierdaagse beurs: Artificiële intelligentie en 3D technologie bieden mogelijkheden aan de consument om aangepaste kledij te vinden, met suggesties voor maat, kleur en stijl. In de Highlights Area vond men de meest treffende nieuwigheden, en vergeten we ook de Expo Riva Nights niet, waar men buiten business elkaar kon ontmoeten in een feestelijke relaxte sfeer.

De volgende editie van Expo Riva & Gardabags vindt plaats van 10 tot 13 januari 2026.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Shoes maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.