Het 1-2-3 van social media
Maak connectie met je klant
Kijk je er tegenop om sociale media voor je zaak te gebruiken? Een gemiste kans, weet Ansie Van Aerschot (zaakvoerder bij Helder Branding & Communication). We spraken haar tijdens de We Love Gabor-dag in Antwerpen. “Facebook en Instagram zijn momenteel de twee meest gebruikte platformen. Een doordachte strategie kan met een minimum aan inspanningen heel wat resultaat opleveren."
ZOEKEN NAAR HET JUISTE EVENWICHT
“Facebook en Instagram zijn momenteel de meest significante sociale media”, weet Ansie Van Aerschot. “Facebook lijkt volgens sommigen op haar retour, maar daar ben ik het niet mee eens. Het voordeel van Instagram is dat je erg visueel kan werken, maar beide media kunnen elkaar versterken. Een eerste tip voor beide media: je moet niet zomaar posts versturen, maar je mag anderzijds ook niet bang zijn af en toe te herhalen. Het is dus zoeken naar het juiste evenwicht.”
Wie de sociale media beroepshalve als een nuttig instrument wil gebruiken, mag niet zomaar in het wilde weg te werk gaan

Zaakvoerder bij Helder Branding & Communication Ansie Van Aerschot gidste ons door de sociale media anno 2022
BEGIN MET EEN STRATEGISCH COMMUNICATIEPLAN
BESTEED DE HELFT VAN JE AANDACHT AAN JE PRODUCT(EN)
Het mag duidelijk zijn: wie de sociale media beroepshalve als een nuttig instrument wil gebruiken, mag niet zomaar in het wilde weg te werk gaan. Ansie Van Aerschot: “Je hebt een duidelijk strategisch communicatieplan nodig voor Facebook en Instagram dat grotendeels gelijk kan lopen. Dat zal uiteraard verschillen naargelang het soort winkel dat je hebt, maar er zijn toch een aantal vaste punten. Je moet in je communicatieplan aandacht voorzien voor volgende onderwerpen:
- je historiek;
- je product(en);
- ‘behind the scenes’;
- inspiratie geven aan je (potentiële) klanten;
- connectie maken.
Zelf ben ik een voorstander om zowat 50% van je aandacht te richten op je producten. Je reserveert best een goede 10% voor je persoonlijk verhaal.”

BIOGRAFIE ALS VISITEKAARTJE
Je biografie moet de eerste pijler van je communicatie op zowel Facebook als Instagram zijn, weet Ansie Van Aerschot. “Je biografie komt bovenaan je account en ze moet duidelijk én sprekend zijn. Begin je met een spirituele quote? Zorg er dan voor dat die in duidelijke relatie met jezelf en je zaak staat."
"Het persoonlijke luik van je account is erg belangrijk. Hier kan je duidelijk maken wat jou onderscheidt van de anderen, met andere woorden, hoe maak jij het verschil? Hier kan je beklemtonen welke specifieke merken je aanbiedt en waarin je gespecialiseerd bent (kleine maten, schoenen met steunzolen …). Communiceer hierover, want dit is je visitekaartje dat iedereen te zien krijgt.”
JE MOET HET WARM WATER NIET herUITVINDEN
Sommige handelaars zien op tegen het gebruik van sociale media omdat ze vrezen dat het veel extra werk vraagt. “Dat hoeft niet zo te zijn”, weet Ansie Van Aerschot. “Er is heel wat kant-en-klaar materiaal beschikbaar voor zowel Facebook als Instagram, dit meteen in het juiste formaat. De drempel is dus laag voor wie bereid is om een kleine inspanning te doen.”
NUTTIGE TOOLS
Er zijn een aantal nuttige tools die het mogelijk maken om snel interessante content in de juiste vorm op je sociale media te plaatsen.
Creator Studio
Ansie Van Aerschot: “Een eerste tool specifiek voor zowel Facebook als Instagram is de Creator Studio. Die vind je op business.facebook.com/creatorstudio/home. Log in zoals je dat op Facebook doet. Bovenaan kies je het icoontje van Facebook of Instagram, afhankelijk van het kanaal waarop je wil posten. Voor beide is de werkwijze hetzelfde.”
Canva
Wil je zelf je huisstijl aanpassen, dan is Canva (canva.com) een handige tip. Op dit online designplatform kan je onder meer zelf graphics maken voor je sociale media, maar ook presentaties voorbereiden. Deze tool is volledig online en kan gemakkelijk op verschillende apparaten gebruikt worden zodat je altijd en overal bij je designs kan. Ansie Van Aerschot: “Canva is echt extreem gemakkelijk en je hebt er geen voorkennis voor nodig. De gratis tool is al erg uitgebreid zodat je voor gewoon gebruik zeker geen nood hebt aan de betalende versie voor professionals.”
InShot
Wie graag video’s met wat meer diepgang wil, kan gebruikmaken van InShot (inshot.com). Bij het openen van InShot krijg je de mogelijkheid om een video, foto of collage aan te maken. De app heeft toegang nodig tot de map met foto’s en beelden op je telefoon. Een geïmporteerde video is meteen op verschillende manieren bewerkbaar. Handig is hierbij dat je het beeldformaat meteen naar verschillende formaten kan aanpassen zodat de video ook prima werkt op een Instagram- of Facebook-account. Ansie Van Aerschot: “Het is een erg overzichtelijke app die je helpt om de kwaliteit van je foto’s en video’s te verbeteren. Ook hier volstaat de gratis versie zeker.”

WAAROP LETTEN?
MENSEN KOPEN VAN MENSEN
De kracht van sociale media is dat ze op een snelle manier voor virtueel contact kunnen zorgen. Dit kan ook commercieel voordelen hebben, weet Ansie Van Aerschot. “Mensen kopen nu eenmaal van mensen. Je persoonlijk verhaal als handelaar heeft dan ook een grote waarde. Op je sociale media moet je duidelijk uitstralen wat je precies doet, en waarom. Geef een antwoord op deze vragen:
- Wat zijn je waarden?
- Wat onderscheidt jou van anderen?
- Welk probleem los jij op voor je klant?
Wees hierbij eerlijk, en spreek de taal van je klant door je in te leven in zijn leefwereld. Verschuil je niet achter vaktermen maar gebruik woorden die hij begrijpt. Via je sociale media kan je uitleggen waarom jouw schoenen duurder zijn dan anderen, omdat je bijvoorbeeld bewust kiest voor natuurlijke grondstoffen.”
Schrijven voor sociale media vergt een aparte aanpak. Trek meteen de aandacht want de lezer kijkt alleen naar de eerste anderhalve regel
SCHRIJVEN VOOR SOCIALE MEDIA
Kruip je graag in de pen, of doe je het met tegenzin? Schrijven voor sociale media vergt een aparte aanpak, weet Ansie Van Aerschot. “Het moet kort en krachtig, ‘to the point’. Bedenk dat je maar drie seconden hebt om de aandacht te trekken, want de lezer kijkt alleen naar de eerste anderhalve regel, blijkt uit onderzoek. Denk dus goed na over de boodschap die je meegeeft. Dat kan in de vorm van de vraag, of door het prikkelend als een ‘life changing’ ervaring voor te stellen.”
COMMUNITY MANAGEMENT
“Het gaat om sociale media, met de nadruk op sociaal”, wil Ansie Van Aerschot beklemtonen. “Interactie is het sleutelwoord. Reageer altijd op een reactie, kritiek of vraag, zeker binnen de 24 tot 48 uur. Ook wanneer het om een negatieve reactie gaat. Probeer dit om te draaien door naar een oplossing te zoeken voor het probleem en bedenk dit: een reactie is pas negatief als je er zelf negatief mee omgaat. Niet reageren is ‘not done’. Geef de boodschap mee dat je de kritiek zal bekijken en zoek ook echt naar een oplossing. Tenslotte zijn we allemaal mens en maken we fouten. Wis negatieve commentaren niet, want dan bestaat het gevaar dat ze telkens opnieuw gepost worden en dat anderen ze zullen overnemen. En dan is de schade nog veel groter. Volg zeker ook je trouwe volgers en hun likes en commentaren. Het vergt misschien wat moeite, maar geef ook op hun account commentaren.”

HET BELANG VAN BEWEGENDE BEELDEN
Wellicht ben je ook actief op Instagram, of van plan dat te doen. Een nog jonge functie is reels, geïnspireerd door het succes van TikTok. Het principe is eenvoudig, namelijk korte video’s publiceren voorzien van montage en muziek. De kracht van Instagram in combinatie met reels zorgt voor extra zichtbaarheid op de app. Ansie Van Aerschot: “Het is inderdaad belangrijk om op je sociale media niet alleen foto’s, maar ook bewegende beelden te gebruiken. Let erop dat ze van goede kwaliteit zijn en dat de filmpjes tussen de 15 en maximum 60 seconden lang zijn. Opzet van reels is dat ze snel en catchy zijn, en mensen warm maken om zo tot interactie te komen.”
80% van de gebruikers van Instagram kijkt al dan niet intensief naar de stories. “Die blijven maar 24 uur beschikbaar, en het is dus belangrijk om je volgers te vragen ze op te slaan”, geeft Ansie Van Aerschot als praktische tip mee. “Dit kan je stimuleren door het bij elke post opnieuw te vragen. Wanneer mensen je stories opslaan, heeft dat meer impact dan gewoon liken.”
MAAK GEBRUIK VAN POLLS
Een andere handige en weinig tijdrovende manier om meer interactie te krijgen is door gebruik te maken van een poll. Ansie Van Aerschot: “Hou dit zo eenvoudig mogelijk. Best geef je de keuze tussen twee mogelijkheden. Bijvoorbeeld: vind je deze schoenen het mooist in rood of zwart? Hoe minder je klanten moeten klikken, hoe liever ze het hebben. Een poll geeft het gevoel erbij te horen omdat hun mening telt, maar het kan ook commercieel interessant zijn door bijvoorbeeld de link naar de webshop van je winkel te leggen waar ze deze producten rechtstreeks kunnen bestellen.”
EVALUEER JE STATISTIEKEN
Het dashboard van je sociale media zorgt voor heel wat interessant cijfermateriaal. Ansie Van Aerschot: “Deze statistieken bevatten een zee van informatie waar je je voordeel mee kan doen. Wat is de leeftijd van je volgers, en hoe is de verhouding man-vrouw? Waar wonen ze, welke producten zoeken ze? Het helpt je om een profiel van je volgers op te stellen, en hier kan je je communicatie via de sociale media op afstemmen. Als blijkt dat je je doelgroep onvoldoende bereikt, kan je sleutelen aan de vorm van je content. Leer uit je fouten en durf indien nodig in te grijpen.”