BMW zet in op HVO100 als alternatief voor diesel
BMW lanceert een demonstratievloot die volledig draait op HVO100, een hernieuwbare diesel op basis van plantaardige olie. Daarmee wil het merk aantonen dat CO2-reductie ook mogelijk is met bestaande voertuigen, terwijl het pleit voor een erkenning van HVO100 in de Europese wetgeving.
Tijdens de Fleet Europe Days in Luxemburg presenteerde BMW Group een nieuwe technische oplossing waarmee fleetbeheerders kunnen aantonen dat hun voertuigen uitsluitend rijden op HVO100, een hernieuwbare brandstof uit plantaardige olie. Die verificatie gebeurt via een koppeling tussen de tankgegevens van het voertuig en het betalingssysteem van de vlootoperator. Zo wordt het verbruik volledig traceerbaar en kan een “HVO100 only fleet” aantoonbaar worden gemaakt.
Volgens Dr. Martin Kaufmann, hoofd aandrijflijnontwikkeling bij BMW Group, biedt HVO100 een concrete mogelijkheid om de CO2-voetafdruk van bestaande dieselvoertuigen te verkleinen. Ook Bernhard Kuhnt, hoofd van de verkoopregio Europa, benadrukt dat dieseltechnologie relevant blijft voor vele vlootten, en dat hernieuwbare brandstoffen een snelle weg bieden naar emissiereductie.
Sinds januari 2025 worden alle in Duitsland geproduceerde BMW-diesels af-fabriek gevuld met HVO100 Neste MY Renewable Diesel™, goed voor een CO2-reductie tot 90% “well-to-wheel” tegenover fossiele diesel. BMW pleit tegelijk voor een ambitieuze omzetting van de Europese Renewable Energy Directive (RED III), met nationale quota die minstens 30% broeikasgasreductie via brandstoffen opleggen tegen 2025.
De constructeur blijft daarbij vasthouden aan technologische openheid – van batterij-elektrisch tot waterstof – en beschouwt hernieuwbare brandstoffen als een noodzakelijke schakel in de klimaattransitie.