Auto rijtesten

Meer energieopslag graag

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier (43,6 kWh – 100 kW/136 pk)

De E‑Tourneo Courier is een tot 5‑zitspersonenwagen omgetoverde koetswerkvariant van de E‑Transit Courier. Zoals het equivalente benzinemodel – de Tourneo Courier 1.0 Ecoboost – profiteert ook deze elektrische variant van de technische kwaliteiten van Fords jongste compacte voertuigplatform. Net als in de instapversies van de grotere E‑Transit Custom zoemt op de vooras van de E‑Tourneo Courier een 136 pk sterke elektromotor van eigen Ford‑fabricaat.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 01
De prestaties zijn goed, het rijcomfort is dik oké en het ruimteaanbod is meer dan interessant

De Transit Courier is het compactste model van Fords bestelwagengamma. De Tourneo Courier is de daarop gebaseerde personenwagenversie. De E‑Tourneo Courier is de elektrisch aangedreven versie van die Tourneo Courier, een LCV met hoge daklijn waarvan de laadruimte werd omgetoverd tot 5‑zitspassagiersruimte met royale bagageruimte. Type Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Fiat Doblo of Toyota Proace City Verso.

Met de komst van de E‑Tourneo Courier zet Ford een volgende stap in de elektrificatie van zijn uitgebreide Transit‑familie. We maakten eerder al kennis met de E‑Transit‑bestelwagen, de Transit Connect PHEV, de E‑Transit Custom en de E‑Transit Courier. Of hoe van elke Transit‑van of een daarop geïnspireerde personenwagen een full electric dan wel een deels geëlektrificeerde uitvoering in het Ford‑van-aanbod is.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 02
Ford positioneert deze E-Tourneo Courier als een Multi-Actief-Voertuig (MAV). Het is een praktische, elektrisch gepowerde allrounder met een ruim, veelzijdig interieur

In de rand navigeren we doorheen dat veelomvattende Ford‑Transit‑gamma tot we bij de – in deze lijnen beschreven – elektrisch aangedreven personenwagenversie of E‑Tourneo Courier belanden.

Van Transit tot E‑Tourneo Courier
Ford noemt zijn grootste bestelwagen Transit. Het is een fullsize van die als E‑Transit ook als puur elektrisch aangedreven bestelwagen wordt aangeboden. De compacter bemeten uitvoering van deze fullsize Transit kennen we als de populaire Transit Custom – te vergelijken met de Renault Trafic, Opel Vivaro, Nissan Interstar of VW Transporter.
Compacter dan de Transit Custom zijn de Transit Connect en de Transit Courier. De eerste iets ruimer, leverbaar met meerdere wielbases en desgewenst met PHEV‑aandrijving. De Transit Courier van zijn kant blijft bekend als Fords meest compacte bestelwagen. Van het merendeel van die bestelwagens uit het Ford‑Transit‑gamma bestaan ook personenwagen‑ of personenvervoervarianten. Voor die modellen spreekt men bij Ford niet van een Transit, maar van een Tourneo. Dat brengt ons bij de modelnaam Ford Tourneo Courier, in deze test voorgereden als full electric personenwagen of E‑Tourneo Courier.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 03
Ford belooft een rijbereik dat volgens ons maar zelden te benaderen valt

Kleine verschillen

Als buitenstaander krijg je niet meteen een goed beeld van het brede, complexe aanbod aan Ford‑Transit‑bestelwagens of de daarvan afgeleide personenauto’s en minibussen. Het volstaat ook niet om daarin wegwijs te geraken en op basis van hun uiterlijk het onderscheid te maken tussen een Tourneo Courier 1.0 Ecoboost en een elektrische E‑Tourneo Courier.

Het exterieur van beiden toont immers volkomen identiek. Al zijn er minimale verschillen. Neem voor de E‑Tourneo Courier die opvallende chromen diamantgrille, de lightbar en de schijfvormige aerodynamische wielen. Deze accenten bezorgen de E‑Tourneo Courier een elektrische uitstraling en maken het wat makkelijker om hem bij een eerste aanblik van de 1.0 Ecoboost‑varianten te onderscheiden.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 04
Het is moeilijk om op basis van het uiterlijk het onderscheid te maken tussen een Tourneo Courier 1.0 Ecoboost en een elektrische E‑Tourneo Courier. Toch zijn er kleine verschillen, zoals – voor die laatste versie – een opvallende chromen diamantgrille en lightbar

Groter aanraakscherm

De elektrische Tourneo Courier‑modellen worden bedacht met verbeterde weergavetechnologie en een – in vergelijking met de Tourneo Courier 1.0 Ecoboost – groter infotainment‑aanraakscherm. Naast een 12‑inch configureerbare digitale cluster voor de bestuurder pronkt centraal op het dashboard een 12‑inch‑touchscreen. Het geheel wordt digitaal draaiende gehouden met Ford SYNC 4‑software en regelt media, navigatie en secundaire functies.

Er is voorzien in draadloze telefoonspiegeling met gesplitste schermmodus. Een ingebouwde modem garandeert de connectiviteit onderweg en maakt draadloze updates mogelijk. Optioneel wordt een 230V‑wisselstroomaansluiting voorzien onder het instrumentenpaneel. Die kan maximaal 400 watt vermogen leveren, voldoende voor het voeden van een laptop.

Hoewel de uiterlijke verschillen tussen de Tourneo Courier 1.0 Ecoboost en de E‑Tourneo Courier gering zijn, zijn de variaties in het interieur makkelijker op te merken. Het minimaal rechthoekig gevormde stuurwiel dat in‑ en uitstap vergemakkelijkt en extra been‑ en knieruimte biedt, is gebleven. Zo ook de met een hendel op de stuurkolom te bedienen transmissie en de drukknop‑geactiveerde parkeerrem.

Maar naast het grotere, centraal op de boordplank gemonteerde aanraakscherm introduceert Ford in deze elektrische versie wel een nieuwe flexibele middenconsole. Een naar eigen wensen te configureren console om bijvoorbeeld een laptop mee te nemen.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 05
Een groter infotainment-aanraakscherm en een nieuwe, flexibele middenconsole voor de E‑Tourneo Courier

Cargovolumes

Net als het equivalente benzinemodel kan de E‑Tourneo Courier vijf inzittenden comfortabel plaats bieden en daarbij in een uitzonderlijk groot koffervolume voorzien. In vijfzitsconfiguratie en gemeten tot de hoge daklijn wordt voorzien in een koffervolume van 1.888 liter. Opmerkelijk daarbij is dat met vijf inzittenden de resterende koffervloer een meter lang blijft. De rugleuningen van de achterste zitplaatsen zijn asymmetrisch (60:40‑verhouding) neer te klappen. Met compleet neergeklapte achterbank bedraagt het opbergvolume 2.162 liter.

De lage koffervloer (veel lager dan bij een vergelijkbare SUV) maakt het laden en lossen van zwaardere voorwerpen minder lastig. Onder de motorkap voorziet Ford voor deze elektrische versie in een frunk met 44 liter inhoud. Die frunk is zodanig gevormd (net als in de elektrische Puma) dat het opbergen van de laadkabel praktisch kan verlopen. Voor zover men tenminste er niet tegenop ziet om bij iedere laadbeurt de motorkap te openen. Dat de zijdelingse schuifdeuren handig zijn in krappe ruimtes en de toegang tot, of het verlaten van de achterste zitplaatsen vereenvoudigen, hoeft niet herhaald.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 06
Met neergeklapte achterbank beschikt men over een cargoruimte van 2.162 liter

Profiterend van bestaande platformen

De Transit Courier, waarvan de E‑Tourneo Courier de personenwagenversie werd, baseert zich op het Puma‑platform. Anders gezegd: ons testvoertuig profiteert van de technologische mogelijkheden en opgevoerde capaciteiten van Fords nieuwste compacte voertuigplatform. Inbegrepen onder meer een reeks geavanceerde rijhulpsystemen en de mogelijkheid tot one‑pedal‑driving.

Inbegrepen ook de boordladers waarmee op wisselstroom tot 11 kW – en bij gelijkstroomsnellading – tot 100 kW aan maximumlaadvermogen tot de mogelijkheden behoort. Wat dat in de praktijk betekent met het oog op laadsnelheden, illustreren de technische data onderaan het artikel. Het gebruik van dit platform betekent ook dat – na programmatie via het infotainment – zowel de batterij als het interieur kunnen worden voorverwarmd.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 07
Opmerkelijk: zelfs in vijfzitsconfiguratie blijft de resterende koffervloer een meter lang

E‑motor van Ford‑fabricaat

De Ford E‑Tourneo Courier ruilt de 1.0 EcoBoost‑driecilinder van de Tourneo Courier voor een 100 kW/136 pk sterke elektromotor die 290 Nm aan maximale trekkracht genereert. Die elektrificatie levert de E‑Tourneo Courier 8 kW/11 pk extra vermogen op en zelfs 90 Nm meer dan de 1.0 Ecoboost. Laat deze cijfers alvast een eerste aanwijzing zijn dat ons testvoertuig geen gebrek aan werkkracht vertoont. Dat lieten eerdere ervaringen met deze motor in de instapversie van de grotere Ford E‑Transit Custom al vermoeden.

Afhankelijk van de gekozen versie varieert in de E‑Transit Custom het elektrisch vermogen van 100 kW/136 pk tot 210 kW/286 pk voor de krachtigere MS‑RT‑versies. In de basisversies van de E‑Transit Custom en in de compactere E‑Tourneo Courier zoemt dus een identieke elektromotor op de vooras – een motor van eigen Ford‑fabricaat, gebouwd in de Britse fabriek van Halewood.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 08
Het tekort aan rijbereik zagen we liever gecompenseerd met een hoger (gelijkstroom)-laadvermogen

Rijden

Met 136 pk en 290 Nm op de voorwielen toont de E‑Tourneo Courier zich allesbehalve underpowerd. Er is ruim voldoende vermogen en trekkracht aan boord en de respons op elke beweging van het stroompedaal is direct en werkwillig. In en rond de drukke stad zijn de prestaties dik in orde en ook cruisen aan hogere snelheid vormt geen probleem. Zware belading hoeft niet meteen geschuwd te worden en bovendien kan nog een maximaal trekgewicht van 750 kg aan de trekhaak. Wat niet slecht is voor een elektrisch aangedreven auto van dit formaat.

Er kan gereden worden in de modi Normaal, Eco, Sport of Energiebewust. In de verschillende rijprogramma’s wordt – naast de respons op het stroompedaal – ook de feedback van het stuur aangepast aan de bestuurderswens en uiteenlopende verkeersomstandigheden. Er is ook een instelbare L‑modus voor het programmeren van one‑pedal‑driving. Het selecteren van die L‑modus zorgt bij het loslaten van het stroompedaal voor een verbeterde energierecuperatie tijdens het regeneratief remmen.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 09
Zoals het equivalente benzinemodel – de Tourneo Courier 1.0 Ecoboost – profiteert ook de elektrische variant van de technische kwaliteiten van Fords jongste compacte voertuigplatform

Te optimistisch rijbereik

Met sprints en topsnelheden in de lijn van soortgelijke, tot MAV omgevormde LCV’s, toont de elektrische aandrijving geen problemen om naar behoren te presteren. Voeg daar nog aan toe dat de MacPhersons vooraan en de starre achteras met bladveren achteraan deze elektrische Ford altijd stevig en stabiel op de weg houden.

Tot zover het goede nieuws. Minder gunstig is dat de door Ford beloofde cijfers met betrekking tot energieconsumptie en rijbereik niet volledig door onze test worden bevestigd. Ford spreekt van een verbruik dat varieert tussen 16,9 en 18,3 kWh/100 km. Toeval of niet, maar het door ons vastgestelde gemiddelde bedroeg precies 18,3 kWh/100 km, de opgegeven maximumwaarde. Dat noteerden we ondanks een bijzonder voorzichtige rijstijl.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 10
De Ford E-Tourneo Courier ruilt de 1.0 EcoBoost-driecilinder van de Tourneo Courier voor een 100 kW/136 pk en 290 Nm sterke elektromotor. Die elektrificatie levert ons testvoertuig – in vergelijking met de 1.0 Ecoboost – 8 kW/11 pk extra vermogen en 90 Nm meer trekkracht op

Dit testverbruik – rekening houdend met de netto‑opslagcapaciteit van de batterij – toont dat we tussen twee laadbeurten maximaal 240 km ver raken. Theoretisch, weliswaar. Vertrekkend met een volle batterij en rijdend tot die volledig uitgeput is, wat in de praktijk nooit gebeurt.

Men zou het nog rustiger kunnen doen – rijden met een ei tussen rechtervoet en stroompedaal? – maar ons lukte het niet om het gemiddeld voertuigverbruik dichter bij het door Ford opgegeven minimum van 17,4 kWh/100 km te brengen. 300 km uit een volle batterij van 43,6 kWh halen, zoals Ford belooft? Dat lijkt ons in de praktijk zelden haalbaar.

Conclusie

Ford positioneert deze E‑Tourneo Courier als een Multi‑Actief‑Voertuig (MAV): een praktische, elektrisch gepowerde allrounder met een ruim, veelzijdig interieur. De prestaties zijn goed, het ruimteaanbod is meer dan interessant. Of dat deze Ford ook geschikt maakt als gezins‑ of vrijetijdsauto? Voor stad en nabije omgeving volstaan batterijcapaciteit en rijbereik.

Rijtest Ford E‑Tourneo Courier 11
In de basisversies van de E‑Transit Custom en in deze compactere E‑Tourneo Courier zoemt dezelfde e‑motor op de vooras. Het is een elektromagnetische krachtbron van eigen Ford-fabricaat, geassembleerd in de Britse fabriek van Halewood

Wie het royale plaatsaanbod en de gunstige rijeigenschappen wil combineren met langere reizen, moeten we teleurstellen. Daarvoor is de bruikbare batterijcapaciteit te krap – of eist de elektromotor te veel stroom. In beide gevallen is het resultaat helaas hetzelfde: een tekort aan rijbereik.

Een minpunt dat tijdens langere reizen deels gecompenseerd kon worden met snellere laadtijden aan een gelijkstroomsnellaadstation. Zoals de technische fiche illustreert, valt dat beperkte rijbereik echter samen met eerder bescheiden laadsnelheden...

Technische fiche van de Ford E‑Tourneo Courier

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens9 oktober 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook