Management services Partnercontent

Occasiemarkt veert op: +6,3% in september

Na een stille zomer klokte de tweedehandsmarkt in september af op 64.309 inschrijvingen (+6,3% tegenover september 2024). Over de eerste negen maanden van 2025 blijft het totaal licht positief (+0,9%) en stijgt het occasionaandeel tot 63,2%. Dealers zien de vraag verschuiven naar betaalbare modellen.

Occasiemarkt veert op: +6,3% in september 1

Na een zwakke juli en augustus herpakte de tweedehandsmarkt zich in september opvallend sterk. Volgens TRAXIO‑woordvoerder Filip Rylant “houden de goede septembercijfers de balans over negen maanden positief en bevestigen ze de structurele populariteit van de occasiewagen”. In totaal werden tussen januari en september 555.965 tweedehandswagens ingeschreven, een stijging met +0,9% tegenover 2024 en +7,1% tegenover 2023. De tweedehandsmarkt vertegenwoordigt intussen 63,2% van het totale aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehandswagens samen – in 2023 was dat nog 58,1%. Bijna twee op de drie ingeschreven wagens in België zijn vandaag een occasie, waarvan 90,5% door particulieren.

Occasiemarkt veert op: +6,3% in september 2

Benzine blijft met 55,9% marktaandeel de dominante brandstof op de tweedehandsmarkt, terwijl diesel verder terrein verliest tot 26,5%. Geëlektrificeerde wagens winnen langzaam aan belang, met 13% hybrides en 4,1% volledig elektrische voertuigen. “Op de tweedehandsmarkt hebben EV’s het nog moeilijk: het aanbod groeit sneller dan de vraag. Hybrides en plug‑inhybrides fungeren vaak als tussenstap”, klinkt het bij verschillende dealers.

Occasiemarkt veert op: +6,3% in september 4

Een ander aandachtspunt is de leeftijd van de verkochte wagens. In de eerste negen maanden van 2025 bedroeg de gemiddelde leeftijd van occasie‑inschrijvingen 9 jaar en 10 maanden. De mediane leeftijd ligt op 7 jaar en 9 maanden, en ruim 22% van de verkochte tweedehandswagens is ouder dan 15 jaar. Die trend versnelt de veroudering van het Belgische wagenpark en remt de vergroening af.

Occasiemarkt veert op: +6,3% in september 5

De nieuwmarkt bleef in september quasi stabiel (-0,5% tegenover 2024), maar over de eerste drie kwartalen daalde het aantal inschrijvingen met 9,2% tot 323.868 eenheden. Particulieren vertegenwoordigen nu 45,3% van de nieuwverkopen, terwijl de fleetmarkt eerder afwachtend blijft. “De particulier blijft voorzichtig door hogere prijzen, fiscale onzekerheid en het vooruitzicht dat nieuwe verbrandingsmotoren vanaf 2035 verboden worden. Een occasie biedt een goedkopere en minder risicovolle oplossing”, besluit Rylant.

 Occasiemarkt veert op: +6,3% in september 3

Volkswagen en BMW blijven de populairste tweedehandsmerken, gevolgd door Mercedes, Peugeot en Opel. Bij de modellen voert de VW Golf de lijst aan met 22.017 inschrijvingen, voor de VW Polo (16.016), de Opel Corsa (14.031), de BMW 3 Reeks (12.376) en de BMW 1 Reeks (11.250). Vlaanderen blijft koploper met 55,1% van de occasie‑inschrijvingen, gevolgd door Wallonië (37,1%) en Brussel (7,8%).

Occasiemarkt veert op: +6,3% in september 6

Volgens Matthias Gommeren (Cardoen) blijft de tweedehandsmarkt sterk presteren: “Tweedehandswagens zijn erg gegeerd, terwijl nieuw het moeilijk heeft. De vraag naar elektrische wagens stagneert, zeker bij particulieren die bezorgd zijn over TCO, rijbereik en restwaarde. Dankzij fiscale stimuli blijven bedrijven wel trouw aan EV’s. Hybrides en plug‑ins winnen aan populariteit als tussenoplossing. Klanten zijn beter geïnformeerd dan ooit en beslissen snel bij een goede prijs of snelle levering.”

Occasiemarkt veert op: +6,3% in september 7

Marc Van den Kerkhof (Van Mossel) merkt dat de particuliere markt vooral kiest voor wagens tussen € 15.000 en € 20.000, meestal met verbrandingsmotor. “De interesse in scherp geprijsde elektrische wagens groeit, maar de volumes blijven laag. De fleetmarkt lijdt onder het tanende vertrouwen in de economie. Fleetklanten analyseren langer en kiezen vooral voor BEV’s om fiscale redenen, terwijl PHEV’s terrein verliezen door strengere regels.”

Ook Wim Bruggeman (DEX) ziet stabiele bezoekersaantallen: “De klanten die langskomen, zijn goed voorbereid en hebben een duidelijke aankoopintentie. De vraag naar tweedehands-EV’s bij particulieren blijft beperkt, terwijl bedrijven meer interesse tonen in elektrische modellen maar vaak toch nog voor een plug‑inhybride kiezen.”

Frédéric Vassamillet (SOCO) wijst op een opvallend kalme zomerperiode: “Tussen 21 juli en 15 augustus was het erg rustig, maar we verwachten een sterk laatste kwartaal. De verkoop van verbrandingsmotoren stijgt opnieuw, terwijl plug‑inhybrides gestaag doorgroeien. Op de tweedehandsmarkt blijven elektrische wagens moeilijk verkopen: klanten twijfelen over technologie, restwaarde en gebruikskosten. Oudere, goedkopere modellen winnen aan belang, wat het wagenpark verder veroudert.”

Gianni Nobile (Car Avenue) ziet dan weer een stijging in zowel nieuwe als tweedehandsverkopen: “Ons breder aanbod – inclusief 100% elektrische en plug‑inhybridemodellen – en aantrekkelijke garanties en promoties trekken klanten aan. Bij occasie‑EV’s blijft de acceptatie laag. Kopers zijn goed geïnformeerd maar elektrificatie blijft complex, wat de koopintentie afremt. SUV’s uit het B‑ en C‑segment blijven het populairst.”

Professioneel gezien bevestigen deze trends de blijvende aantrekkingskracht van de tweedehandsmarkt in een klimaat van economische en fiscale onzekerheid. Betaalbare voorraad, transparante communicatie over totale gebruikskosten en aantrekkelijke garanties blijven de sleutel tot commercieel succes.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook