Auto rijtesten

Eigentijds geëvolueerde Twizy

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo (10,1 kWh – 12 kW/16 pk)

De Mobilize Duo is een supercompact elektrisch voertuig voor stadsgebruik. Naast de particuliere klant biedt dit voertuig perspectief voor operatoren of openbare instellingen die gedeeld individueel stadsvervoer in het achterhoofd houden. In tegenstelling tot de alsmaar frequenter opduikende microcars kan je deze Mobilize bezwaarlijk een ‘stadsautootje’ noemen. Het mag dan al om een elektrisch aangedreven vierwieler gaan, de Mobilize Duo is een tweezitter waarin de passagier niet naast, maar achter de bestuurder zit. Een tweezitsconfiguratie die herinnert aan de Renault Twizy, waarvan deze stadsmobiel een directe afstammeling is.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 03
Dat de rijimpressies comfortabeler uitvallen dan we ooit in een Twizy hebben mogen ervaren, liet zich voorspellen

Ook de in 2012 op de markt gebrachte Twizy was een elektrisch aangedreven, supercompacte, bijster smalle, wendbare en excentriek ogende tweezitter. Bedacht en ontwikkeld voor de drukke stad. De naam Twizy, een combinatie van de termen ‘trendy’ en ‘easy’, exponeerde wat dit kleine voertuig vertegenwoordigde. Vandaag knipoogt Mobilize met een technologisch vergelijkbaar Twizy-concept naar praktische mobiliteit in de stedelijke verkeersdrukte.

Dit weliswaar met toe te juichen evoluties op het vlak van rijbereik en comfort. Want mochten we de Twizy destijds nog rijden zonder zijruiten, dan blijven we nu in een standaard uitgeruste Mobilize Duo – in een compleet afgedichte passagiersruimte – volslagen beschut tegen regen en wind. Een eigenwijs interieur dat tegen een kleine meerprijs zelfs wordt omgetoverd tot een lucht- en temperatuurgeconditioneerde, glazen cocon.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 02
Een tweezitter waarin de passagier niet naast, maar achter de bestuurder zit, en waarvan die stoelconfiguratie herinnert aan de Renault Twizy

Mobiliteitsleverancier

De Twizy-productie, die sinds de introductie gebeurde in het Spaanse Valladolid, werd vanaf maart 2019 overgeheveld naar Busan, Zuid-Korea. Daarmee speelde Renault logistiek in op de groeiende vraag naar microcars op de Aziatische markt. In juli 2023 werd in Busan de Twizy-productie gestopt om de assemblagelijn operationeel te maken voor de bouw van de Mobilize Duo.

Mobilize is geen (zoveelste nieuw) automerk of autoproducent. Mobilize is veeleer een mobiliteitsleverancier: een sectie van de Renault Group die zich specialiseert in nieuwe mobiliteitsvormen. Deze sectie begeleidt de versnelde energietransitie en biedt zowel zakelijke als particuliere klanten toegankelijke oplossingen aan. Dit zowel op het gebied van energie als financiering (Mobilize Financial Services), connectiviteit en fleetbeheer.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 01
Het wendbare karakter maakt van deze ‘stadsmug’ een te duchten concurrent in het aan populariteit winnende microcar-marktdeel

Het camoufleren van kleine koetswerkschade

De verticaal openende vleugeldeuren kennen hun meerwaarde bij gebruik in de drukke stad. Daarmee is naast het voertuig geen extra ruimte nodig om in en uit te stappen. Het openen van die deuren vormt bovendien minder gevaar voor fietsers, motorrijders of voetgangers. Omdat de bestuurder en zijn passagier achter elkaar zitten, kan er zowel links als rechts worden in- of uitgestapt zonder achteropkomende verkeersdeelnemers te hinderen.

Het koetswerk is niet gelakt, maar met de tweekleurige look – gevormd door zwarte kunststof onderdelen en met kleurrijke stickers bedekte oppervlakken – kan men naar wens personaliseren. Zo wordt professionals ook de kans geboden deze ‘Mobilizes’ op te smukken volgens de kleuren en symbolen van hun bedrijf.

De niet-gelakte bumpers en zijskirts zijn uitgevoerd in Camo-korrel. Dit deed men niet alleen om grafische animatie te verzekeren. Bij intensief gebruik in dagelijks stadsverkeer neemt de kans op parkeerschade toe. Kleine beschadigingen blijven dankzij die korrelige oppervlaktes beter ‘gecamoufleerd’. Vandaar ook de omschrijving Camo-korrel.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 06
Vandaag knipoogt deze Mobilize met zijn technologisch vergelijkbaar Twizy-concept naar praktische mobiliteit te midden van de stedelijke verkeersdrukte. Dit weliswaar met toe te juichen evoluties op het vlak van rijbereik en comfort

Stadsmuziek

Een ‘boombox’-dashboard – weet, het draagbare en nauw met stadsmuziek gelieerde audiotoestel uit de jaren tachtig – opgesmukt met de opvallende kleuren die we ook op het koetswerk aantreffen. Met fysieke bedieningselementen, met drukknoppen om de versnelling in te schakelen, met een traditionele hengel om de handrem te bedienen. Wie wil, kan zijn iPhone vastklikken op de boordplank. Het beeldscherm van zijn of haar mobieltje verzekert dan de connectiviteit via een Bluetooth- of USB-C-verbinding. Een transducer tussen ‘boombox’ en voorruit tovert het interieur om tot een luidspreker.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 05
Met fysieke bedieningselementen, drukknoppen om de versnelling in te schakelen en een traditionele hengel om de handrem te bedienen

Smart Sharing & Geofencing

Met behulp van een smartphone en via de MyDuo-app (compatibel met Android en iOS) is de Duo snel en praktisch geconnecteerd met een aantal gegroepeerde diensten. Daarbij onder meer de digitale sleutel ter vervanging van de gebruikersbadge en de mogelijkheid tot het traceren van het voertuig. Deze digitale sleutel kan gedeeld worden met (tot zes) andere gebruikers. Verder kan – door de data op het dashboard te dupliceren – deze toepassing in real time informeren over laadniveau en resterend rijbereik.

Mobilize gebruikt deze native connectiviteit om professionele gebruikers, mobiliteitsoperatoren en vlootmanagers optimaliserende dienstverlening te bieden. Zo is deze Duo door vlootmanagers eenvoudig te integreren in bestaande beheertools. Uiteraard biedt Mobilize ook eigen ontwikkelde tools aan voor fleetbeheer. Daarbij onder meer Smart Sharing, een dienst voor autodeeloperatoren en fleetbeheerders. Of Geofencing, die het mogelijk maakt om een geografisch gebied af te bakenen waarbinnen het voertuig mag rijden. Met Battery Charge Inhibition kan de beheerder vanop afstand een herlaadbeurt verhinderen, zodat het voertuig bij misbruik te immobiliseren is.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 04
De verticaal openende vleugeldeuren kennen hun meerwaarde bij gebruik in de drukke stad en in krappe parkeerruimtes

Het gamma

Voor mensen zonder rijbewijs brengt de Duo 45 Neo mobiliteitsuitkomst, met minder elektrisch aandrijfvermogen en een tot 45 km/u beperkte topsnelheid.

Met een topsnelheid van 80 km/u en een rijbereik van 160 km mikt de Duo 80 Evo (ons testmodel) op rijbewijshouders. Daarnaast is er de Duo 80 Pro waarmee Mobilize lonkt naar bedrijven en operatoren die gedeelde mobiliteit willen offreren.

Tot slot is er ook de Bento 80, een microbedrijfsvoertuig voor de stad. Ontwikkeld voor zakelijke gebruikers uit de sector van de buurtdiensten of ambachtslieden die dagelijks de drukke stad frequenteren. Hij biedt plaats aan de bestuurder en een gesloten en aanpasbare koffer van 649 liter. Die koffer zit deels geïntegreerd daar waar in de Duo de tweede passagier vertoeft.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 07
Mochten we de Twizy destijds nog leren kennen zonder zijruiten, dan rijden we vandaag met een standaard uitgeruste Mobilize Duo, volslagen beschut tegen regen en wind, in een compleet afgedichte en verwarmde of gekoelde passagiersruimte

Eén module uit een gekende batterij

Onder de bestuurdersstoel zit een batterij met een bruto-opslagcapaciteit van 10,3 kWh. Het betreft een lithiumionaccu met NMC-kathodes waarvan de opslagcapaciteit overeenkomt met een module uit het batterijpakket van de Renault 5 E-Tech Electric. Voor de Duo wordt daarmee een theoretisch rijbereik beloofd tot 161 km; voor de Bento (bestelwagenversie) tot 149 km. In beide gevallen zijn die cijfers berekend volgens de WMTC-cyclus, de voor motorfietsen bestemde meetmethode.

Het zijn dus rijafstanden die slechts onder de meest gunstige omstandigheden gehaald kunnen worden. Afstanden ook die aantonen dat 100 tot 120 km tussen twee laadbeurten als realistisch haalbaar gelden. Overigens helpt energierecuperatie tijdens voertuigvertraging ook in deze Mobilize-modellen het stroomverbruik beperken.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 08
De wisselstroomboordlader verteert een maximumlaadvermogen van 2 kW, waardoor een laadbeurt van 20 tot 80 procent aan de huishoudstekker (zoals op deze foto) net geen vier uur duurt

Om op te laden beschikt de Duo onder de kap vooraan over een standaardaansluiting voor een huishoudstekker. Optioneel wordt in een Type 2-aansluiting voorzien waarmee aan publieke wisselstroomlaadpalen elektrische energie kan worden opgeslagen. Let wel: als men opteert voor een Type 2-stekker is laden via de huishoudstekker niet mogelijk. Wie kiest voor de huishoudstekker kan niet laden aan een wisselstroomlaadpaal. In beide gevallen is het uiteinde van de laadkabel immers vast geconnecteerd aan het voertuig.

De wisselstroomboordlader verteert een maximumlaadvermogen van 2 kW. Een laadbeurt van 20 tot 80% aan een universeel stopcontact duurt daardoor net geen vier uur. Aan een AC-laadpaal en met een Type 2-connector wordt iets minder tijd gevraagd: 3 uur 25 minuten. De mogelijkheid tot DC-snelladen wordt niet voorzien.

De 48-volt-e-motor kennen we onder meer uit de mildhybrideopstelling van de Renault Austral. Mobilize monteert deze 16 pk sterke e-motor op de achteras van de Duo 80 Evo, Duo 80 Pro en Bento 80. In de Duo 45 Neo, met een tot 45 km/u gelimiteerde topsnelheid, ontwikkelt deze e-motor 6 kW/8 pk.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 09
Optioneel wordt in een Type 2-aansluiting voorzien waarmee aan publieke wisselstroomlaadpalen elektrische energie kan worden opgeslagen. Maar wie opteert voor dergelijke stekker (zoals op de foto) kan niet laden aan een traditionele huishoudstekker. In beide gevallen is het uiteinde van de laadkabel immers vast verbonden met het voertuig

Evidente wendbaarheid

We rijden dus met een elektrische tweezitter waarin de passagier zich achter de bestuurder een plaats moet verschaffen. Laat dat laatste alvast klim- en klauterwerk met zich meebrengen dat we best minder praktisch noemen. Daar staat tegenover dat men als bestuurder dankzij de centrale zitpositie een unieke rijervaring beleeft. Naast de bestuurder blijft er links en rechts voldoende plaats om een lichte rugzak of andere kleinere voorwerpen zoals een laptop of boekentas mee te nemen.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 10
Omdat de deuren omzeggens volledig transparant zijn, heeft men tijdens het parkeren of manoeuvreren altijd een goed zicht op stoepranden of andere obstakels naast het voertuig

Dankzij zijn compacte afmetingen (2,43 meter lengte) en kleine draaicirkel blijft de Duo uiterst wendbaar. Die evidente wendbaarheid in kleine ruimtes herinneren we ons van de Twizy. Waarbij de Mobilize Duo met zijn afgesloten cabine wel beschutting biedt tegen weer en wind, tegen regen en stof. Een afgesloten cabine schept ook meerwaarde bij het voorzien in thermisch comfort. Ons testmodel was – naast een verwarmde voorruit – alvast voorzien van een elektrisch verwarmde bestuurdersstoel en een manuele airconditioning.

De deuren zijn grotendeels transparant, wat het uitzicht rondom en naar beneden verbetert. Waardoor men altijd een goed zicht behoudt op stoepranden of andere obstakels naast het voertuig.

Dat de rijimpressies comfortabeler uitvallen dan in een Twizy laat zich daarmee raden. Maar de specifieke positionering van de schokdempers – in een poging om het rijcomfort te optimaliseren – kon niet beletten dat de vering stug blijft. Waarbij – voor een klein voertuig als dit – de moeilijk te onderdrukken rijgeluiden herinneren aan de compacte realiteit van dit voertuig.

De kleine e-motor garandeert soepele acceleratie en draait geruisloos, waardoor het geluid van de ophanging, alsook rol- en windgeluiden nog beter tot het interieur kunnen doordringen. Geluiden die er niet minder op worden naarmate de snelheid toeneemt. Remmen? Effectief voor een voertuig met dit prestatieniveau, al wordt er doorgaans om een gespierde remvoet gevraagd.

Op droog wegdek remt deze Mobilize probleemloos, minder existent echter op nat wegdek. Vergeet ook niet dat er geen ABS aan boord is. Niet dat ABS de remafstand zou verkleinen, wel dat op nat wegdek en bij hevig remmen de wielen blokkeren en de – voor het overige – foutloze stuureigenschappen negatief beïnvloed worden.

Rijtest Mobilize Duo 80 Evo 11
De niet-gelakte bumpers en zijskirts zijn uitgevoerd in ‘Camo’-korrel om kleine parkeerschade beter te camoufleren. Vandaar ook de omschrijving ‘Camo’-korrel

Conclusie

Uiteraard is dit geen luxeauto en mag het comfort niet vergeleken worden met datgene wat een royaler bemeten conventionele personenwagen te bieden heeft. Deze elektrische tweezitter mikt vooral op de drukke stad en offreert – in vergelijking met zijn Twizy-voorvaderen – toe te juichen evoluties wat comfort en rijbereik betreft. Hoewel het geen luxeauto is, voelen de passagierskooi en de afwerking stevig en veilig. Komt daarbij de grote troef van dit eigenzinnig stadsvoertuig: het uitgesproken wendbare karakter dat van deze ‘stadsmug’ een te duchten concurrent maakt in het aan populariteit winnende marktsegment van de microcars.

Technische fiche Mobilize Duo 80 Evo

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens2 oktober 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook