Om de Alfa-fan tot stroomrijder te bekeren
Rijtest Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (50,8 kWh – 207 kW/280 pk)
Hoewel het platform en de aandrijving niet merkgebonden zijn, biedt de Junior Elettrica 280 Veloce toch veel om zelfs de grootste Alfa Romeo-fan tevreden te stellen. Als strafst gepeperde elektrische Junior zien wij hem zelfs als een van de boeiendste crossovers uit het rijke Stellantis-aanbod aan CMP-gebaseerde compacte crossovers. Met koetswerkdesign en interieurarchitectuur die getuigen van een vertrouwde Italiaanse ongedwongenheid. Met sportief getunede elektrotechnologie, specifiek en dynamisch afgestelde ophanging en wielgeleiding eveneens. Meeslepend om mee te rijden vooral. Behalve het geronk van een verbrandingsmotor heeft de snelste Junior Elettrica werkelijk heel veel om ook Alfa-liefhebbers aan de stroomstekker te krijgen.

Het frequent gebruikte CMP-platform baseert ook de Junior Veloce, die zich echter met de markante inbreng van Alfa-typische technologie opmerkelijk van zijn talrijke Stellantis-neven kan onderscheiden. Zo krijgt deze snelle, compacte crossover een mechanische TorSen ‘D’-differentieelvergrendeling gemonteerd (zie randstuk). Het betreft een Alfa-leverantie waarvan het principe eerder al debuteerde in de Giulietta, Mito en de 4C.
Mechanische differentieelvergrendeling in een elektrisch drijfwerk
Om al zijn elektrische paarden efficiënt op het asfalt te zetten, zonder de stuureigenschappen in het gedrang te brengen, voorziet Alfa Romeo de Junior 280 Veloce van een verder ontwikkelde TorSen ‘D’ mechanische differentieelvergrendeling. Het is de eerste keer dat dergelijke vergrendeling wordt toegepast in een voorwielaangedreven elektrisch voertuig. Het daarvoor gebruikte TorSen ‘D’-differentieel is een evolutie van de in 2006 voor de Alfa 147 Q2 geïntroduceerde toepassing. Het geëvolueerde en voor EV-toepassing getrimde ‘D’-systeem is licht van gewicht en zorgt – afhankelijk van rij- en wegomstandigheden – voor een consistente koppelverdeling tussen de aangedreven voorwielen. In samenspel met de elektronische assistentiesystemen moet deze differentieelvergrendeling bij acceleratie de tractie en stabiliteit optimaliseren en – het aan een voorwielaangedreven auto eigen zijnde – onderstuur helpen neutraliseren.

Vandaag vindt een geëvolueerde toepassing daarvan een onderkomen in Giulia, Stelvio en Tonale. Het is een mechanische differentieelvergrendeling, die door Alfa Romeo specifiek werd afgestemd om de elektrische aandrijflijn van de snelste onder de Juniors met ‘gezondere’ tractie- en stuureigenschappen te zegenen. Naast die specifieke TorSen ‘D’-differentieelvergrendeling confronteert de Junior 280 Veloce met nog een andere technisch interessante primeur: de voor het eerst gebruikte M4+ Hybrid Synchronous Motor van 280 pk (zie randstuk).
Constant koppel tussen 250 en 4.875 toeren
Met de Junior 280 Veloce introduceert Alfa Romeo een gloednieuwe M4+ e-motor. Een Hybrid Synchronous Motor waarvan de naam nog niet definitief is. Deze elektromagnetische krachtbron ontwikkelt een vermogen van 207 kW/280 pk en 345 Newtonmeter aan dito koppel. Het betreft een gezamenlijke ontwikkeling van Alfa Romeo Engineering en een joint venture tussen het Stellantis Engineering Propulsion Systems-team en Emotors. Om te voldoen aan specifieke Alfa-doelstellingen stond de ontwikkeling onder leiding van Alfa Romeo. Het piekvermogen wordt gemeten bij een toerental van 15.200 tpm en het maximale koppel van 345 Newtonmeter blijft constant tussen 250 en 4.875 tpm.

Identificeerbaar ontwerp
Meer nog dan met enkele technologische bijzonderheden onderscheidt de Junior zich van andere, omheen dezelfde basis geconstrueerde, compacte Stellantis-creaties met bevallig koetswerk- en interieurdesign. Koetswerkontwerp dat getuigt van herkenbare Italiaanse ongedwongenheid. Super dynamisch, meteen in de smaak vallend bij een overgroot deel van het publiek.
Dat tenminste verklappen de vele belangstellende blikken van de omstaanders. Interesserende gezichtsuitdrukkingen die we tegenwoordig nauwelijks nog zien. Keurig vormgegeven, waarbij de functionaliteit volledig behouden blijft. Zie daarom de bruusk afgekapte achterpartij waarvan de bedoeling ongetwijfeld in aerodynamische wetmatigheid moet gezocht worden.

Ook achter het stuurwiel confronteert de Alfa Junior Veloce met duidelijk identificeerbare Alfa-sportiviteit. Van ronde meetklokken tot veel Alcantara-bekleding op het dashboard, in de deurpanelen en op de middenconsole.
Het interieur biedt opmerkelijk veel ruimte, zeker gezien de compacte buitenafmetingen en de aanwezigheid van sportstoelen, die relatief veel plaats opeisen. De rugleuningen van deze stoelen zijn voorzien van uitsparingen die de passagiers op de achterbank extra knieruimte bieden. De Junior biedt alvast voldoende leefruimte aan vier volwassenen en daarbij 400 liter aan koffervolume. Vooraan vinden we een frunk met minimale inhoud, precies bemeten om de laadkabel onder te brengen.

Alfa Connect Services & ChatGPT
Het digitale Telescope-instrumentarium bestaat uit een 10,25-inch-TFT-scherm als bestuurdersdisplay en daarnaast een centraal opgesteld, eveneens 10,25 inch groot touchscreen. Dit aanraakscherm laat zich bedienen met aan te passen en verplaatsbare grafische symbolen, waarmee intuïtieve interactie met alle voertuigfuncties in de hand wordt gewerkt. De startpagina, waarop elke functie van de auto als een app in display wordt gebracht, is – naar voorbeeld van iPhone- en iPad-startpagina’s – naar eigen smaak te organiseren.
Alfa Romeo bedenkt de Junior met geavanceerde connectiviteit. Met aanbreng van Alfa Connect Services en Over-the-Air (OTA) blijven software en wegenkaarten up-to-date. Interessant met een snelle Alfa als deze, is dat men dankzij My Navigation, naast realtime raadgevingen over verkeer en weer, ook financieel-beschermend ‘genavigeerd’ blijft te midden het alsmaar groter wordende bos van ambitieus fotograferende flitspalen.

Met My Remote en smartphone of smartwatch kunnen op afstand deuren geopend of vergrendeld worden. Daarmee kan de Junior ook gelokaliseerd worden, omgevingsparameters gecontroleerd of waarschuwingen ontvangen. Met E-Control kan op afstand het laadproces beheerd worden. Daarnaast is er nog mogelijkheid tot integratie van een virtuele assistent, zoals 'Hey Alfa', en ChatGPT. Met spraakherkenning en advies ter ondersteuning van de bestuurder.
Nog andere specifieke Veloce-technologie
De Junior Veloce heeft, naast differentieelvergrendeling en een nieuwe elektromotor, nog meer exclusieve technische voorzieningen. Daarbij onder meer een speciaal op sportieve rijbeleving gerichte directe overbrengingsverhouding in de stuurinrichting (14,6:1) en een – in vergelijking met de Junior – met 25 mm verlaagde ophanging. Ook de stabilisatorstangen vóór en achter werden afgestemd op sportief bochtenwerk en verhoogde grip. De reminfrastructuur bestaat uit geventileerde schijven van 380 mm vooraan met monobloc-remklauwen met 4 zuigers.

D(ynamic), N(atural) & A(dvanced)
Uiteraard voorziet ook de Junior Veloce in meerdere rijprogramma’s, die te selecteren zijn met de inmiddels ingeburgerde Alfa DNA-keuzeschakelaar. Nog een toepassing die debuteerde op de Giulietta, Mito en 4C en vandaag ook in de Giulia, Stelvio en Tonale is te vinden. Applicatie weliswaar die Alfa Romeo hier specifiek heeft afgesteld voor het full electric-drijfwerk van de Junior.
In het ‘Dynamic’-programma ontwikkelt zo de Junior Veloce zijn maximumvermogen en -koppel, wordt de accuratesse van stuurinrichting en pedalen opgedreven, terwijl de invloed van ESP wordt afgezwakt. Als alternatief op dat sportieve programma wordt voorzien in het ‘Natural’-programma. Daarin verloopt de ontwikkeling van het vermogen wat milder en werkt ESP behoudender met zuiniger stroomverbruik als gevolg. In de ‘Advanced Efficiency’-modus is het koppel beperkt tot 300 Nm voor maximale energie-efficiëntie. Ten slotte is er nog een ‘B-mode’-knop waarmee een intensere energierecuperatie wordt ingesteld.

Geneutraliseerd onderstuur
Alfa Romeo gebruikt in de Junior 280 Veloce voor het eerst die TorSen “D” mechanische differentieelvergrendeling in een elektrische auto met voorwielaandrijving. Sportievelingen zullen het meteen met ons eens zijn: in snelle bochten wordt het voor een vermogenrijke voorwielaangedreven auto logische onderstuur compleet geneutraliseerd. Bovendien blijven de voorwielen zich in die snelle bocht vastbijten in het asfalt.
Zelfs in het “Dynamic”-rijprogramma moet men dus niet steevast worstelen met een stuurwiel. Ook bij snellere acceleratie niet. Want de Alfa Junior Veloce heeft nooit problemen om het steeds toegankelijk aanvoelende vermogen op de straat te zetten. Stuurtreinreacties worden knap onderdrukt. Niet dat de Junior Veloce het niet te evenaren rij- en stuurplezier van een achterwielaangedreven, snelle auto offreert. Wel dat deze op de voorwielen trekkende auto verrassend veel grip heeft en qua rijgedrag sterk doet denken aan een achterwielaangedreven sportwagen.
Ook de besturing verrast in gunstige zin. Ze is nauwkeurig, sportief direct en maakt dat deze Veloce vlijmscherp te sturen is. Minder scherp weliswaar dan een Giulia of Stelvio. Secuurder echter dan we in het merendeel van de hedendaagse compacte SUV-generatie ervaren.

Energieke stugheid
De vering is stug, uiteraard. Maar niet onnodig stug. Stug genoeg voor een nieuwkomer van een zich meestal op sportiviteit concentrerend merk als Alfa Romeo. Het chassis reageert in dit opzicht zoals er verwacht mag worden: voorzien in specifieke, (Alfa-)authentieke rijdynamiek. Met, bij hogere snelheid en rijdend op een weg met kort opeenvolgende wegoneffenheden, stuiteren als minder aangenaam gevolg. Maar oncomfortabel kan je de Junior Veloce daarom niet noemen.
Die stugge ophanging doet de baby-Alfa vaak nog levendiger aanvoelen. Zeker op een vlakker wegdek en al helemaal op de snelweg waar deze Alfa zich ontpopt als een eerder geprevaleerde compacte SUV, voldoende competent voor de langere rit. Want in de Italiaanse sportiviteit uitstralende cabine blijft het tot op hoge snelheid altijd stil. Niet enkel omwille van een geluidsarme elektro-aandrijving. We horen ook weinig windgeruis en – ondanks de stugge vering – tot het interieur doordringende weg- en rolgeluiden.

Juiste gewaarwording
Tenzij men, verwend door het veelvuldig rijden met hoogvermogen-EV’s, de juiste perceptie voor rijsnelheid en acceleratiesnelheid kwijt is en zo veel te hoge verwachtingen gaat stellen, kan men niet anders dan de Junior Veloce een stevig presterende auto noemen. Wie durft te stellen dat deze Veloce niet overdreven snel zou zijn, moet er maar even onze technische fiche op nahouden.
Het cijfermateriaal bevestigt dat de prestaties een niveau halen dat de gemiddelde koper van een sportieve SUV meer dan tevreden zal stellen. Achterlopen op de rechtstreekse concurrentie doet deze Alfa dus beslist niet. Hij mag dan – volgens sommige door hoogvermogen-EV’s verwende collega’s – niet verrassend snel zijn, wij quoteren hem alvast als meer dan snel genoeg.
Geen gejammer dus wat rijprestaties betreft. Als elektrische SUV zagen wij hem persoonlijk liever met een capacitief hogere energieopslag en meer rijbereik gefavoriseerd. Met hogere laadvermogens en snellere laadtijden ook. Maar ook hier geldt de constatering dat zowel de accu-inhoud als het rijbereik en de beloofde laadtijden wel zullen volstaan om de doorsnee Alfa-liefhebber tot het “stroomrijden” te bekeren. Aan sportieve rijbeleving en vinnige prestaties zal het deze Alfa trouwens nooit mankeren.

Conclusie
Terwijl het Stellantis-platform van de Junior Veloce Elettrica ook Fiats, Jeeps, Peugeots en Opels als basis dient, heeft Alfa Romeo deze auto niet enkel lichter gemaakt dan die concurrenten. De transalpijnse constructeur deed nog extra inspanningen om de Junior Veloce als een volbloed Alfa Romeo te doen aanvoelen. Denk maar aan de nieuw ontwikkelde en straffe elektromotor, de specifieke differentieelvergrendeling op de vooras, het verlaagde onderstel met die stugger afgestelde ophanging en een uitermate directe overbrengingsverhouding voor de stuurinrichting.
Wat allemaal resulteerde in een vertrouwenwekkende wegligging en sportieve stuureigenschappen. In rijbeleving die ook bij de fanatiekste Alfa-fan indruk zal maken. Hem boven alles doet vergeten dat onder de kap geen ronkende verbrandingsmotor garant moet staan voor sportief rijplezier. Dat ook een tussen de voorwielen zachtjes zoemende, maar kordaat uithalende e-motor die garantie biedt.