De kleinste Gran Coupé
Rijtest BMW 220 Gran Coupé (125 kW/170 pk) mild hybrid
Het is de kleinste van alle BMW’s Gran Coupés. Groot is de BMW 2 Reeks Gran Coupé daarom niet. Zoals zijn met ruimere dimensies bedachte broers, de 4 Reeks Gran Coupé, de 8 Reeks Gran Coupé of de full electric i4, is die kleinste evenmin een loepzuivere coupé. Met een bevallige coupédaklijn, dat wel. Maar, tegen alle conventionele coupétweedeurprincipes in, ook met vier deuren. We reden de ‘kleinste’ onder de BMW Gran Coupés in zijn recentste, flink geüpdatete uitvoering. Aangedreven met een 220i-mildhybridedrijfwerk, begunstigd met 170 pk aan systeemvermogen en in combinatie met een 7-traps Steptronic DCT-transmissie.

De technische verwantschap van de 2 Reeks Gran Coupé met de BMW 1 Reeks is gekend. Die bloedband is vooral mechanisch onderbouwd. Hoofdzakelijk gebaseerd op het aandrijftechnische aspect. Want in beide modellijnen duiken dezelfde motoren op en kan er gekozen worden uit voor- of vierwielaandrijving. Nadat BMW eerst de (aandrijf)technisch concordante 1 Reeks moderniseerde, was de 2 Reeks aan een opfrisbeurt toe.
Nieuwer dan het lijkt
Geen oppervlakkige opfrisbeurt. Een transitoire facelift evenmin. Wel een grondige en goed overpeinsde update voor het koetswerk, het interieur en de technologie, zo benadrukt BMW. En toegegeven, de nieuwste 2 Gran Coupé is inderdaad nieuwer dan bij een eerste aanblik te vermoeden valt. Ook al lijkt hij nog sterk op zijn voorganger, de afmetingen namen minimaal toe (20 mm langer, 25 mm hoger), het overgrote part van de koetswerkonderdelen wijzigde en – dat moet je toegeven – de kleinste onder de Gran Coupés straalt voortaan ook meer lichaamskracht uit.

Opvallend daarbij is dat de 2 Reeks een van de zeldzame modellen blijft waarvan de snoet blijft opgetooid met die schaarser wordende, maar door menig BMW-bewonderaar gesmaakte, traditionele BMW-nieren. Zie in de snoet ook de grote onderste luchtinlaat, waardoor de nieuwe BMW 2 Reeks Gran Coupé visueel dichter bij het asfalt komt te liggen. Ook de koplampen en achterlichten zijn nieuw. De standaard gemonteerde ledkoplampen bestaan uit verticale elementen voor de dagrijlichten en richtingaanwijzers.
De achterpartij werd grondig gewijzigd maar blijft kloek gelijnd. Zoals dat voor de vorige 2 Gran Coupé het geval was, ook nu nog te hoog boven het wegdek reikend. Iets minder hoog weliswaar, minder stoer ook. Te artificieel misschien, voor deze voor het overige geslaagd getekende vierdeurscoupé.

Curve-Ahead View
In de nieuwe BMW 2 Reeks Gran Coupé wordt iDrive beschikbaar op basis van BMW Operating System 9. Met QuickSelect kunnen daarmee belangrijke functies direct worden aangesproken, zonder eerst naar een submenu te surfen. De cockpit van de kleinste onder de Gran Coupés wordt zo bedacht van multimodale bediening. Lees: aanraakfuncties, Voice Control en multifunctionele toetsen op het stuurwiel.
Ook BMW Digital Premium wordt via ConnectedDrive Store verkrijgbaar in de nieuwe BMW 2 Reeks Gran Coupé. Dit biedt uitzicht op lokaal-specifiek entertainment zoals muziek- en videostreaming, nieuws en games en additionele My Modes.
In combinatie met het BMW Head-Up Display kan men eveneens profiteren van geavanceerde navigatiefuncties. Denk maar aan satelliet- en 3D-gebouwweergave of het nieuwe Curve-Ahead View, waarmee naderende bochten in het gezichtsveld van de bestuurder foutloos op de voorruit worden geschilderd.
Remote Software Upgrades voorzien in de mogelijkheid extra functies ‘over the air’ te downloaden. Smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto is standaard. Met BMW ID en My BMW App kan de gebruikerservaring gepersonaliseerd worden, en met BMW Digital Key Plus (optioneel) kunnen smartphones en smartwatches gebruikt worden als autosleutel.

Een vleugje digitaal begrip
De boordplank in het fraai ogende en van een briljante bouwkwaliteit getuigende interieur wordt – zoals de hierboven aangehaalde digitale texturen deden voorspellen – gedomineerd door beeldschermen. Wat maakt dat de belangrijkste bedieningsknoppen stilaan de cockpits uit de 2 Reeks verlaten. De schaarse, resterende knoppen zitten fijntjes gegroepeerd en perfect bereikbaar op de middenconsole. Voor de rest is men voor het bedienen van alle functies aangewezen op het centraal gepositioneerde infotainment-aanraakscherm.
Wie zich niet geroepen voelt tot het lidmaatschap van de moderne swipe- en swapgeneratie hoeft daarom niet meteen te panikeren. Een vleugje digitaal benul helpt om binnen de kortste keren met de bediening vertrouwd te geraken. Ook al word je eerst geconfronteerd met een overrompelend aanbod aan menu’s, waarvan niet iedereen meteen de logische indeling zal begrijpen. Maar de controle van dat alles wijst zichzelf snel uit. Omdat het in de 220i Gran Coupé allemaal vrij intuïtief is opgevat en de belangrijkste functies eenvoudig in voorkeurmenu’s gegroepeerd kunnen worden.

Het grote ‘Gran’-misverstand
‘Gran’ kan voor de kleinste onder de ‘grote 4-deurscoupés’ voor verwarring zorgen. Want in tegenstelling tot wat Gran doet vermoeden is de BMW 220 Gran Coupé helemaal geen grote coupé. Zeker niet wat interieurvolume betreft en al helemaal niet wat de kofferruimte van de 220i als mildhybridemodel aangaat.
Voorin valt er geenszins te klagen. Bestuurder en bijrijder beschikken zelfs over met grotere coupés vergelijkbare leefruimte, met voldoende bewegingsvrijheid voor armen en benen. Voor de achterpassagiers hebben we minder leuk nieuws. Want de BMW 2 Reeks Gran Coupé is een 4-deurscoupé. Een premiumcoupé die weliswaar thuishoort in het compacte C-segment. Met hellende coupé-daklijn en geringe hoofdruimte. Ook de been- en knieruimte zal veel volwassenen te krap lijken.
De benaming Gran zorgt vooral voor misverstand wat de kofferruimte aangaat. Zeker in ons 220i-testmodel is dat zo. Want met mildhybridedrijfwerk, deels elektrisch bijgevolg en met de behoefte van een weliswaar compacte tractiebatterij die achter de achterbank een deel van de kofferbak opeist. Waarna een schaarse 360 liter aan maximale kofferruimte rest.

Puike ondersteltechniek
Zoals we dat kennen uit de 1 Reeks: een uitstekend onderstel. Een beetje aan de stevige kant afgeveerd, maar beslist niet oncomfortabel. Grote en kleine wegoneffenheden worden moeiteloos opgevangen en ook bij hoge snelheid getuigt ons 220i-testmodel van een voortreffelijke rechtuitstabiliteit. Puike ondersteltechniek bijgevolg. Nauwelijks uit zijn evenwicht te brengen. Zeker in zijn 220i-concretisering is dat laatste het geval. Want dit onderstel kan veel straffere manoeuvres trotseren dan de betreffende mildhybrideaandrijflijn aan vermogen en koppel in de aanbieding heeft.
Misschien speelt dat laatste ook mee in het feit dat we aan het stuur van de 220 Gran Coupé nooit geconfronteerd worden met fors doorslippende voorwielen en daarmee vaak gepaard gaande stuurtreinalteraties. Zelfs op nat wegdek constateren we geen motriciteitsproblemen. Of, hoe de voortrein van de 220i-uitvoeringen perfect in staat is om het voorradig aandrijfvermogen ook kundig op het asfalt te krijgen.

Twijfelend uit de startblokken
Ondanks voorwieltractie vertoont de 220i favorabele gripeigenschappen. Geen doorspinnende wielen, geen stuurtreinreacties. Haarfijn en accuraat in de besturing ook. Met – voor een voorwielaandrijver – opvallend weinig tot geen onderstuur. Mede dankzij dat dikke stuurwiel plezierig te besturen ook nog.
Een andere verdienste van het onderstel is dat veer- en dempgeluiden nauwelijks tot het interieur doordringen. Ook de rolgeluiden worden voorbeeldig onderdrukt. Te danken aan de geluidsarme banden, aan goed geïsoleerde wielkasten of aan een combinatie van beiden.
Elke Gran Coupé van de 2 Reeks wordt geleverd met een automatische versnellingsbak met zeven versnellingen. In de normale modus schakelt die soepel en geluidloos. In sportmodus wordt sneller geschakeld.

Wat die versnellingsbak in de 220i Gran Coupé betreft: die reageert altijd wat aarzelend. Zowel in het op- als terugschakelen. Met minimale vertraging tussen het ogenblik dat het gaspedaal wordt ingetrapt en het moment waarop het drijfwerk effectief vermogen aan de voorwielen levert. Zijn we inmiddels al te zeer verwend door de resolute acceleraties, eigen aan de EV’s die alsmaar vaker op het testprogramma staan? Misschien wel.
Maar zelfs in de sportmodus duurt het even, vooraleer de interne verbrandingsmotor gewillig in de toeren gaat happen. Zeker in de lage regimes kan die benzinemotor (zie technische fiche) moeilijk een van de vinnigste 1,5-liter-verbrandingsmotoren worden genoemd. Dit ondanks zijn direct geïnjecteerde eigenschap en het feit dat hij met een uitlaatgasturbo wordt aangejaagd. Een turbo trouwens die naar ons gevoel eveneens wat laat schijnt te reageren. Nu is het vooral in de lage regimes dat de e-motor (20 pk) ruggensteun moet verschaffen. Die support – alhoewel matig – is er wel maar is en blijft enkel voorradig als het niveau van de energieopslag een accurate voeding van de e-motor toestaat.

Conclusie
Of de vlag op deze BMW ook de lading dekt? We formuleren het anders: kan de fanatieke, doorgaans sportief geïnspireerde BMW-fan leven met een elektrisch lichtjes gesupporterde 1,5-liter-driecilinder onder de kap, terwijl een 220i-opschrift kleeft op de kofferklep.

Over de acceleraties, de topsnelheid en het brandstofverbruik kunnen wij na deze test zeker niet klagen. Wij hebben dus geen probleem met dit mildhybridedrijfwerk. Meer nog, wij zijn ervan overtuigd dat deze aandrijving naadloos past bij de uitstekende ondersteltechnologie. Stevig afgeveerd maar beslist niet oncomfortabel.
Voor ons is de 220i Gran Coupé daarom een leuke, genoeglijk rijdende vierdeurscoupé. Een auto die met deze recente updates meer dan ooit de premiumquote verdient.
Voor wie alsnog de neus ophaalt voor die 1,5-liter-driecilinder: BMW heeft in deze Gran Coupé ook de M235 xDrive in het aanbod. De 235-vlag ten spijt wordt die ook niet aangedreven door een verbrandingsmotor die 3,5 liter aan zuigerverplaatsing heeft, wel door een 300 pk straffe Twin Turbo 2,0-liter-viercilinder.
Of de constructeur uit München deze sportief ogende Gran Coupé toch beter met achterwielaandrijving had bedacht, zoals sommigen suggereren? Deze test bewijst alvast van niet. Wie daarmee niet akkoord zou zijn: weet dat de vierwielaangedreven M235 xDrive opnieuw uitkomst brengt.
En ten slotte: mocht de kleinste onder de Gran Coupés te krap lijken of heb je geen behoefte aan vier deuren in een coupé? De 2 Reeks 2-deurscoupé biedt dan soelaas. Of, waarom ook niet, de technisch sterk verwante 1 Reeks.