Automarkt sluit 2024 af met recordaantal tweedehandswagens
Geëlektrificeerde wagens worden steeds populairder op de nieuwmarkt
Terwijl het aantal nieuwe ingeschreven wagens even terugviel in vergelijking met 2023, heeft de tweedehandsmarkt er met een totaal van 727.650 registraties een zeer sterk 2024 op zitten. “Na opeenvolgende jaren van vooruitgang groeide het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens nog verder met 5,6%. We kunnen dan ook terecht spreken van een successaga”, verklaart Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio.
Geslonken nieuwmarkt kent sterke elektrificatie
Als gevolg van heel wat achterstallige leveringen van voorgaande jaren, steeg het aantal inschrijvingen voor nieuwe wagens in 2023 met maar liefst 30%. In tegenstelling tot dit uitzonderlijke succes, daalde het aantal nieuwe exemplaren in 2024 met 6%, wat toch een mooi eindniveau van 448.277 nieuwe ingeschreven wagens opleverde. Hiervan nemen geëlektrificeerde voertuigen meer dan twee derde van de verkoop voor zich, mede dankzij leasing en bedrijfswagens.
Intussen is de stock bij autodealers opnieuw goed gevuld met recente modellen, waardoor klanten in 2025 sneller kunnen rondrijden met de wagen van hun dromen. In januari en februari zullen er bovendien interessante salonvoorwaarden gegeven worden én wordt het uitkijken naar de reactie van invoerders en fabrikanten op de verstrengde uitstootregelgeving vanaf 1 januari 2025.
Hoogste aantal tweedehandswagens sinds 2015
In december 2024 werden 55.025 tweedehandswagens ingeschreven, wat 7,4% meer is in vergelijking met december 2023. Dankzij dit duwtje in de rug werd 2024 in totaal afgesloten met maar liefst 727.650 ingeschreven tweedehandswagens (+5,6%). Dat is het hoogste aantal occasie-inschrijvingen sinds 2015.
Enkele gunstige factoren laten blijken dat de tweedehandsmarkt ook de komende jaren op hoog niveau zal blijven presteren. Denk bijvoorbeeld aan de professionele organisatie, vlotte beschikbaarheid en dalende prijzen. Bovendien speelt ook de keuze van motorisatie steeds meer in het voordeel van de tweedehandsmarkt: hoewel bedrijven slechts sporadisch voor tweedehandswagens kiezen, constateert de tweedehandsmarkt toch een groeiende interesse voor occasie elektrische wagens.
De toekomst van elektrificatie op de tweedehandsmarkt
Benzinewagens domineerden de tweedehandsmarkt in 2024 met een marktaandeel van 55,1%. Dat is 1,1% meer dan in 2023. Het aandeel diesels bleef dalen tot 30,6% (-5%), terwijl het aandeel alternatieve brandstoffen verder steeg tot 14,3% (+3,9%). Met een groei van 2,5% zijn tweedehandshybridewagens (10,6%) erg succesvol bij zowel particulieren als bedrijven. En als gevolg van de Vlaamse premie kende ook het aandeel elektrische wagens (3,2%) een stijging van 1,4%.
Ondanks het groeiende overaanbod van hybride- en elektrische voertuigen met bijhorende prijsdalingen op de tweedehandsmarkt, is de vraag in hoeverre de (PH)EV zal evolueren in het kader van de onlangs gewijzigde fiscaliteit. Zo dreigt het aandeel tweedehands elektrische voertuigen in Vlaanderen stil te vallen nu de premie is afgevoerd. Hierdoor zal er mogelijks toch nog ondersteuning van overheidswege noodzakelijk zijn voor dit segment.
Vlaamse particulieren blijven markt domineren
In 2024 werd maar liefst 90% van de tweedehandsvoertuigen ingeschreven door particulieren. Het aandeel tweedehandsbedrijfswagens daalde dan weer met -1% tot 10%. De sector van tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven steeds vaker kiezen voor een tweedehandswagen. Hierbij hebben ze vaak interesse in occasiehybrides.
Vlaanderen blijft met 55% de regio met de hoogste inschrijvingen van tweedehandswagens. Dit is een groei van 1% ten opzichte van 2023. Het marktaandeel van Wallonië daalt hierbij met -1% naar 37%, terwijl Brussel een marktaandeel behoudt van 8%.
De weg naar een verjongd wagenpark
Terwijl er in België heel wat nieuwe wagens worden ingeschreven, bedroeg de mediane leeftijd van de tweedehandsinschrijvingen 7 jaar en 11 maanden. Dit verraadt op zich niet dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, wat een nefast verschijnsel is voor de vergroening en uitstootreductie.
Gevestigde tweedehandsmerken en -modellen
Volkswagen en BMW waren ook in 2024 de bestverkochte tweedehandsmerken, gevolgd door Mercedes, Opel en Peugeot. De VW Golf blijft het populairste model met 29.393 inschrijvingen, gevolgd door de VW Polo (20.821), de Opel Corsa (18.837), de BMW 3 reeks (16.137) en de BMW 1 reeks (14.851).