Ram Trucks introduceert de nieuwe Ram 1500 in Europa
Ram Trucks introduceert zijn nieuwste Ram 1500 op de Europese markt. De recentste editie van deze in Amerika populaire truck wordt aangeboden met de nieuwe 3,0 liter Hurricane- en 3,0 liter Hurricane High Output (H/O) Straight-Six Turbo (SST)-motoren. Mede dankzij die drukgeladen zescilinder-lijnmotoren kan de nieuwe Ram 1500 tot 1 ton aan laadvermogen meevoeren en daarbij tot 3,5 ton aan sleeplast de baas blijven.

Grootste aanraakscherm
Ram Trucks presenteerde die nieuwe Ram 1500 voor Europa niet enkel met hoogtepunten in laad- en trekvermogen. Volgens Stellantis – de vertegenwoordiger van Ram, Dodge en Jeep – moet dit nieuwe model beschouwd worden als de technologisch meest geavanceerde Ram 1500 ooit.
Dit met onder meer het geavanceerde U-connect 5-systeem, dubbel draadloos oplaadstation voor mobiele telefoons, het grootste touchscreen (14,5 inch centraal op de boordplank) en een 10,25-inch passagiersscherm. Dit laatste is meteen een exclusiviteit in dit marktsegment.

Daarnaast beschikt de nieuwe Ram 1500 over een full color head-updisplay (HUD) tot 10 inch. Volledig configureerbaar uiteraard om meerdere functies samen in beeld te kunnen brengen. Daarbij zijn inbegrepen de posten als Lane Departure, Lane Keep Assist, adaptieve snelheidsregeling, navigatie, snelheid, actueel gebruikte versnelling en maximum toegelaten snelheid. Al deze HUD-weergavefuncties kunnen gepersonaliseerd worden ingesteld en gememoriseerd in de bestuurdersprofielen.
De Ram 1500 beschikt ook over een digitale achteruitkijkspiegel. Daarop verschijnen realtimebeelden die worden opgenomen door een naar achteren gerichte camera. Diezelfde digitale achteruitkijkspiegel kan ook functioneren als een traditionele reflector.

Hurricane 3.0 liter straight-six …
In de nieuwe Ram 1500 levert de herziene 3,0 liter Hurricane een maximumvermogen van 420 pk en een koppel van 636 Nm. De 3.0 liter Hurricane H(igh) O(utput) voorziet in 540 pk aan maximumvermogen en 706 Nm aan trekkracht.
In beide gevallen betreft het een gegoten aluminium cilinderblok met een uit een alu-legering vervaardigde, structurele oliecarter. In deze tot nu toe sterkste Ram-motor, wordt de gesmede stalen krukas bevestigd met kruiselings vastgeschroefde stalen hoofdlagerkappen. De cilinderboringen worden via plasmatransfercoating van een ultradun maar wrijvingsarm slijtageoppervlak voorzien.
De voeding bestaat uit rechtstreekse brandstofinjectie onder hoge druk (350 bar) en twee turbo’s met lage inertie en hoog debiet, voeden elk drie cilinders. Verder wordt een (vloeistof/lucht-)intercooler en een aangepast koelcircuit voorzien.

… of een Pentastar 3,6 liter V6
De Ram 1500 laat ook de keuze uit een derde motortype: een 3,6 liter Pentastar V6 eTorque. Geruggensteund dus met mild-hybridtechnologie en met 305 pk en 364 Nm aan maximale prestaties. De aangeboden motoropties worden gecombineerd met een TorqueFlite achttraps automatische transmissie (TorqueFlite: Chrysler Corporation gelicentieerde transmissies met koppelomvormers en een tandwielgroep gevormd door twee identieke planetaire tandwielsets en een gemeenschappelijk zonnewiel).
Met een laadvermogen van 1 ton kunnen klanten voluit profiteren van een laadbak van 2,2 vierkante meter, een van de grootste in deze pick-upcategorie. De toegang tot die laadbak werd vereenvoudigd met een multifunctionele achterklep. Die klep bestaat uit dubbele zijwaarts scharnierende deuren met een 60/40-verdeling die (optioneel) elektrisch kunnen worden ontgrendeld.
De Ram 1500 voorziet in vijf selecteerbare rijmodi: Normal, Tow, Snow, Sport en Off-Road. Betere offroadprestaties worden, naast het 4WD-systeem, ook gegarandeerd met een parttime, on-demand of fulltime tussenbakken die waar en wanneer nog voor verbeterde tractie kunnen zorgen.

Op het gebied van veiligheid en beveiliging biedt de nieuwe Ram 1500 meer dan 100 functies. Tot de standaardfuncties behoren de ParkView-achteruitrijcamera met dynamische rasterlijnen, elektronische stabiliteitscontrole (ESC) met elektronische rolbeperking en zes standaard airbags. Beschikbare functies zijn onder meer dodehoekbewaking, adaptieve cruisecontrole, Ready Alert Braking en Full-Speed Forward Collision Warning-Plus.
Extra veiligheids- en beveiligingsfuncties zijn onder meer een 360 graden Surround View-camera, vermoeidheidsdetectie, verkeersbordherkenning, laadbakverlichting, parkeersensoren, automatisch grootlicht en mistlampen met bochtenverlichting en ruitenwissers met regensensor.
Ram 1500 EV: strafste EV-truck in Europa
Ram hoopt in de tweede helft van 2025 Europa’s sterkste elektrische truck op de markt te hebben. De lokaal emissievrije, volledig elektrische Ram 1500 REV zal naast het langste rijbereik in zijn klasse, het beste sleep- en laadvermogen kunnen uitspelen. Bovendien zal hij binnen zijn marktsegment ook over een frunk (front trunk) met het grootste volume beschikken. De Ram 1500 REV maakt gebruik van de nieuwe STLA-framearchitectuur (Stellantis), dat is samengesteld uit hoogwaardig staal en speciaal voor fullsize elektrische voertuigen werd ontworpen. De Ram 1500 REV krijgt een energieopslag van 168 kWh gemonteerd, wat theoretisch moet volstaan om tussen twee laadbeurten een rijbereik van 563 km te scoren. Dankzij 800-voltbatterijarchitectuur kan de 168kWh-batterij relatief snel gechargeerd worden aan een DC-snellaadstation. De Ram 1500 REV verteert een sleeplast van 6,3 ton, kan als pick-up 1,2 ton laadvermogen meenemen in de pick-upbak en beschikt bovendien over 425 liter aan frunk-volume.