Mobilize Duo en Bento: Renault Twizy-erfgenamen
Mobilize, Renaults dochteronderneming die met emissievrije transportoplossingen en een minder koolstofintensieve elektriciteitsmix de switch naar koolstofneutraliteit hoopt te versnellen, lanceert de al langer aangekondigde Mobilize Duo en Bento. Twee elektrisch aangedreven vierwielers, waarvan de bijzonder compacte afmetingen, het frappante silhouet en de conceptuele benadering, illustreren hoe eindelijk een opvolger werd voorzien voor de in 2011 geïntroduceerde en unieke Renault Twizy.

Het tot de Renault-groep behorende Mobilize hoopt met een uitgebreid, modulair en flexibel aanbod aan arrangementen de toekomstige mobiliteit anders te definiëren. Een aanpak overigens waarin Mobilize de auto – zoals we die vandaag kennen en gebruiken – niet langer ziet als dé ultieme uitkomst. Om de impact op het milieu te verminderen, offreert Mobilize de tools om decarbonisatie te ondersteunen en waarbij – naast de emissiebeheersing van het transport – wordt bijgedragen aan minder koolstofintensieve elektriciteitsopwekking, -distributie, -opslag en -omvorming.
Wat we onthouden van de Twizy
Nu digitale transformatie en energietransitie zich steeds nadrukkelijker verenigen, identificeerde Mobilize nieuwe bedenkingen. Auto’s “staan” tijdens hun loopbaan een niet onbelangrijk deel stil, zo horen we bij Mobilize. Bovendien zakt hun residuwaarde daarbij sterk over een relatieve korte tijdspanne. Wat resulteert in oplopende financiële verschillen tussen effectief gebruik en kosten. Mobilize heeft hierbij alvast het "Vehicle-as-a-Service"-model bedacht. De voorziening in een reeks van diensten en technologische dataplatformen waarvan het initiële denkproces altijd aanvangt bij het voertuig.

Van de vierwielige Twizy als tweezitter onthouden we de uitzonderlijk compacte afmetingen, de hoge graad van wendbaarheid en – voor die tijd en in de stad – het aardige elektrische rijbereik. We leerden de Twizy ook kennen als een geruststellende mobiliteitsoplossing voor mensen zonder rijbewijs. Als een gebruiksvriendelijk voertuig ook, waarmee men zich midden in de drukke stad, vlot en enigszins milieuminded van individuele, gemotoriseerde mobiliteit kon voorzien. Of, als die kleine tweezitter die ook meerwaarde opleverde in het uitbouwen van vloten waarmee “gedeelde” mobiliteitsaanbiedingen werden beoogd.
Blauwdrukken
Nog gevoeliger dan bij de geboorte van de Twizy in 2011, ligt de uitdaging van stedelijke mobiliteit voor zowel personen- als goederenvervoer. Het is in dit klimaat dat Mobilize zich engageert om meer mensen een ongecompliceerde, veilige en – vooral – duurzame (individuele) mobiliteitsoplossing te kunnen aanbieden. De basisidee voor dat engagement moest niet uitgevonden worden. Een dergelijke geruststellende mobiliteitsoplossing bestond al.

Want: elektrisch, compact, wendbaar, praktisch, ongecompliceerd en milieuminded. Vlot en handig in de drukke stad en perfect de individuele, gemotoriseerde mobiliteit tegemoet tredend. Binnen Mobilize hoefde men niet ver te zoeken. In de ontwerp- en ontwikkelingsafdelingen van moederhuis Renault lagen de blauwdrukken voor dergelijk mobiliteitsconcept voor het grijpen. Het Renault Twizy-denkbeeld bracht dus soelaas.
De Twizy baarde een tweeling
Waardoor de Renault Twizy eindelijk met nakomelingschap werd gezegend. Een tweeling zowaar, dit in de vorm van de Mobilize Duo en Bento. Ze zijn bijzonder compact (respectievelijk 2,43 en 2,54 meter lang) en perfect afgestemd op druk stadsverkeer, als elektrisch aangedreven vierwielers. Naast zijn rol als 'stadsmus' kan de tweezits Duo ook een oplossing bieden voor het vaak voorkomende gebrek aan mobiliteit in veel regio's waar weinig of geen openbaar vervoer is.
Het silhouet van de tweezitsversie van de Duo lijkt zeer sterk op dat van de Twizy. Al was die laatste enkele centimeters korter en wordt de Duo iets breder (1,30 meter). Net als bij de Twizy ook zijn de stoelen voor de bestuurder en de passagier niet naast, maar achter elkaar geplaatst.

De Mobilize Bento biedt plaats aan één persoon maar dient – als gevolg van een ‘grote rugzak’ die deels de plaats van de passagiersstoel (uit de Duo) inneemt – gezien als de bedrijfswagenuitvoering. Of hoe de Bento voor Mobilize is wat de Cargo-versie van de Twizy was. Deze ultracompacte bestelwagen is 2,54 meter lang maar voorziet alsnog in een laadvolume van net geen 650 liter. Nog dit: met een energieopslag van 10,3 kWh moeten Duo en Bento een rijbereik van respectievelijk 161 km en 149 km worden toegeschreven.
Het aanbod
Mobilize richt zich met Duo en Bento op zowel particulieren als professionals. Afhankelijk van de aandrijflijn en lokale regelgeving, mag de Duo die plaats biedt aan twee personen, met of zonder rijbewijs bestuurd worden.
De Duo 45 Neo is de basisversie met een beperkte topsnelheid van 45 km/u. Geen rijbewijs nodig bijgevolg. Met een topsnelheid van 80 km/u en een rijbereik van 160 km richt Duo 80 Evo – net als de Bento – zich wel tot rijbewijshouders. Met de Duo 80 Pro mikt Mobilize zich tot bedrijven en operatoren van gedeelde mobiliteit. Dankzij geïntegreerde connectiviteit past die Duo 80 Pro perfect bij voor fleetbeheer noodzakelijke oplossingen.
Rest nog de Bento 80, de microbestelwagen voor de stad, waarmee Mobilize knipoogt naar zakelijke gebruikers, actief in buurtdienstsectoren of naar ambachtslieden. Want handig voor vaklieden die klein materiaal of goederen tot bij de klant in soms problematisch te bereiken delen van de stad moeten brengen.
