Betaalbare aanrader
Rijtest Škoda Scala 1.5 eTSI Monte Carlo
Onderhuids blijven de opgefriste Kamiq-SUV en Scala-hatchback elkaars gelijke. Aangedreven door het veelvuldig gebruikte 1.5 eTSI-drijfwerk van de VW Group, gecombineerd met een deugddoend functionerende, 7 versnellingen tellende DSG-transmissie en opgetooid volgens de meest expressieve Monte Carlo-uitrusting: zo maakten we uitgebreid kennis met beide gefacelifte C-segmenters van Škoda. Zonder uit te munten hebben we de rijeigenschappen als leuk ervaren en in beide gevallen toonde de brandstofzuinige mild-hybrideaandrijving meer dan behoorlijke werklust.

Niet dat de kennismaking met de Kamiq 1.5 eTSI Monte Carlo ons minder positief zou lijken en we ons daarom in deze test nadrukkelijk toespitsen op de Scala. Dat is ook niet zo omdat de vorige Kamiq een afgeleide was van de in 2019 gelanceerde Scala die destijds de Rapid Spaceback kwam aflossen. Wel omdat er in deze tijden van buitensporige en eentonige interesse voor SUV‘s en cross-overkoetswerken nog altijd meer levenslust uitstralende, aangenamer rijdende en daarom niet minder functionele hatchbacks worden geassembleerd. En precies de Škoda Scala is daarvan een prachtig voorbeeld.

Concurrentie
Samen met zijn SUV-genen gemanipuleerde Kamiq-tweelingbroer, werd ook de Scala-hatchback opgefrist met het oog op modeljaar 2024. Hoewel de hatchbackcontouren van die laatste nauwelijks verbergen dat de ontwerpers oog hadden voor break-functionaliteit. Zodat de vernieuwde Scala – net als de Kamiq trouwens – gezonde interieurvolumes kan oogsten uit zijn eerder compact te noemen exterieurdimensies.

Ondanks zijn compacte afmetingen, hoort de onlangs bijgewerkte Scala wel degelijk thuis in het C-marksegment. Aan concurrenten is er bijgevolg geen gebrek: Honda Civic, Hyundai i30, Mazda 3 Hatchback, MG3, Toyota Corolla, Opel Astra of – niet in het minst – VW Golf en Audi A3 Sportback.

Škoda Scala: motoren en transmissies
De Škoda Scala is net als de Kamiq verkrijgbaar met de keuze uit drie rechtstreeks geïnjecteerde benzinekrachtbronnen. Zoals de 1.5 TSI uit deze Scala-test, behoren de 1.0 TSI-driecilindermotoren van de Škoda Scala voortaan tot de evo2-generatie van de (EA211-)motorenfamilie van de Volkswagen Group. Inbegrepen de variabele regeling van zowel de inlaat- als uitlaatkleppen, een tot 350 bar verhoogde injectiedruk, Miller-verbrandingscyclus onder hoge compressie en uitlaatgasturbo’s met variabele geometrie.
De krachtigere 1.0 TSI levert 85 kW (116 pk) of 4 kW (6 pk) meer dan zijn voorganger. Daarbij is de maximale trekkracht van 200 Nm voorradig over een breder toerentalbereik. De 1.0 TSI als instapmotor – tevens behorende tot de evo2-generatie – ontwikkelt 70 kW/95 pk en een maximumkoppel van 175 Nm. De laatste wordt gecombineerd met een handgeschakelde vijfbak. De krachtigste 1.0 TSI kan naar keuze gekoppeld worden met een manuele zesbak of een 7 versnellingen tellende DSG-transmissie. Zo ook wordt de 1.5 TSI – die in onze test gekoppeld was aan die DSG-transmissie – verkrijgbaar in samenspel met een handgeschakelde zesbak.

Sportiever
Hertekende voor- en achterbumpers, nieuw ontworpen radiatorrooster, aangepast kleurenpalet, andere lichtblokken. Met aangepaste lichtsignatuur en inbreng van (optionele) led-matrixlampen. Leds zijn evenwel altijd standaard in zowel de koplampen als achterlichtblokken. Het zijn ingrepen die de opgefriste Scala een ongetwijfeld dynamischer ogende présence bezorgen. Dynamiek die – zoals op ons testmodel in Monte Carlo-topuitvoering (met standaard gemonteerde led-matrixkoplampen) – voor een nog sportievere verschijning zorgt.
Škoda Scala: veiligheidsvoorzieningen
Op de vernieuwde Scala (en Kamiq) behoren de cameragebaseerde rijhulpsystemen Front Assist (met voetgangersdetectie), Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Driver Alert, Multi-Collision Brake en parkeersensoren aan de achterkant tot de standaardvoorzieningen. Naast de standaard airbags, hoofdairbags en zijairbags vooraan, is er ook een optionele knieairbag voor de bestuurder en zijairbags aan de achterkant beschikbaar. Het veiligheidspakket omvat ook Crew Protect Assist, wat het automatisch sluiten van geopende ruiten en onmiddellijke aanspanning van de veiligheidsgordels bij een dreigende aanrijding inhoudt.
Weliswaar minder nadrukkelijk dan in de Kamiq werd ook het Scala-interieur verfrist. Škoda gebruikt nieuwe materialen maar het dashboardontwerp bleef onaangeroerd. Wel wordt vanaf de basisversie een digitaal instrumentarium van 8 inch voorzien. In de Monte Carlo-modellen wordt een 10,25 inch grote virtuele cockpit met personaliseerbare lay-outinstelling gemonteerd. Centraal op de boordplank prijkt (in ons testmodel) een 9,2 inch groot multimedia-aanraakscherm. Dat scherm wordt links en rechts geflankeerd door sneltoetsen en afzonderlijke, fysieke bedieningsknoppen voor de klimaatinstellingen.

Ervaren 1.5 eTSI mild-hybrideaandrijving
Na eerdere tests met de nieuwe Passat Variant 1.5 eTSI en Tiguan 1.5 TSI van Volkswagen, heeft het drijfwerk van deze Škoda Scala voor de technisch onderlegde autoliefhebber nog weinig geheimen. De in het vooronder van deze Scala gemonteerde 1.5 TSI evo2 betreft ook hier een doorontwikkeling van de vroegere 1.4 TSI. Een intussen steeds vaker gemonteerde viercilinderbenzinemotor waarin een rechtstreeks geïnjecteerd Miller-verbrandingsproces, drukvulling met variabele turbinegeometrie en geoptimaliseerde koeling van de verbrandingskamers tot een verhoogde brandstofefficiëntie moeten leiden.
Škoda Scala Monte Carlo
Op de Monte Carlo-versie van de geüpdatete Scala identificeren zwarte details de meest dynamische versies van de modelreeks. Verder prijken Monte Carlo-logo’s op de voorspatborden. De omlijsting van het Škoda-radiatorrooster, de buitenspiegelbehuizing, de zijskirts, details op de voorbumper en achterdiffusor alsook alle opschriften zijn allemaal uitgevoerd in glanzend zwart. Standaard is ook het zwarte panoramadak. De 17-duims-Kajam-velgen met zwarte diamond-afwerking en aero-inzetstukken zijn standaard; 18-duims-Ursa-velgen worden optioneel gemonteerd.
In het interieur maakt de Monte Carlo-specifieke Design Selection gebruik van sportief zwart voor het plafond, de bekleding van de stijlen en de met geïntegreerde hoofdsteunen uitgeruste sportstoelen. De stoelkussens en deurpanelen, de armsteunen in de deuren en het sierpaneel op de boordplank zijn in carbonlook uitgevoerd. Op de deuren, het instrumentenpaneel en de ventilatieopeningen zien we rode sierstrippen en op het verwarmde multifunctionele sportstuur prijkt een Monte Carlo-logo. Sfeerverlichting (led) is standaard en zowel voor de pedalen als rond het Monte Carlo-specifiek welkomstscherm (infotainment) merken we roestvrijstaallookafwerking.
Zoals in alle 1.5 TSI evo2-viercilinders van de Volkswagen Group wordt ook in deze Škoda de injectiedruk opgetrokken tot 350 bar, zuigers met ingegoten koelkanalen gemonteerd en frictiereducerende cilindervoeringen met plasmacoating voorzien. Ingrepen die eveneens bijdragen tot een opgevoerde verbrandingsefficiëntie.
Eenzelfde brandstofbesparing wordt ook hier beoogd met een geïntegreerde ACTplus-cilinderuitschakeling. Ter herinnering: afhankelijk van de actuele werkomstandigheden worden twee van de vier cilinders uitgeschakeld. Of wordt bij lage en middelhoge belasting de brandstoftoevoer van de tweede en vierde cilinder afgesloten.
De efficiëntie van de actieve cilinders (één en drie) wordt zo opgevoerd terwijl de zuigers in de passieve cilinders (twee en vier) met beperkt wrijvingsverlies maar brandstofvrij op en neer blijven gaan. Als de belasting toeneemt, zal de brandstoftoevoer van de cilinders twee en vier opnieuw worden toegelaten. Het is deze 1.5 TSI-benzinemotor die in de Scala minimaal geruggensteund wordt met 48V-mildehybridetechnologie.

Digitaal maar…
Ook bij Škoda kan men niet ontsnappen aan de digitale hallelujastemming. Waardoor men ook van de boordplank van deze Scala kan afleiden dat men alsmaar kariger wordt met het monteren van (volgens digitale fanatici) ’ouderwetse’ bedieningen. Toch bevinden zich in deze Scala en in de nabijheid van het centrale aanraakscherm nog ‘gebruikelijke’ draaiknoppen en andere fysieke toetsen voor onder meer de klimaatinstellingen. En links van het stuurwiel pronkt ook een klassieke draaiknop voor het activeren van de voertuigverlichting.
Ook al kan dit als ouderwets en achterhaald worden beschouwd, we juichen het nog steeds toe. En nee, we hebben niets tegen digitale cockpits. Zeker niet indien – zoals in deze Scala – klassieke bediening met fysieke knoppen hand in hand gaan met een centraal aanraakscherm dat zich makkelijk laat bedienen en waarbij het begrijpen van de menustructuur geen academische opleiding vereist in het beheren van digitale softwareapplicaties.

Ver weg van onprettig
Het werd al eerder aangehaald: de contouren van deze hatchback tonen break-intenties. Hierdoor kan de vernieuwde Scala – net als zijn Kamiq-SUV-broer trouwens – ondanks de compacte exterieurdimensies nog steeds royale interieurvolumes bieden. Zowel voorin als op de achterbank biedt deze compacte Tsjechische hatchback voldoende levensruimte. En binnen het C-marktsegment hoeft de Scala zich ook niet te schamen voor de capaciteit van de kofferruimte.
Men mag best tevreden zijn met de rijeigenschappen; het stuurgevoel is toereikend en het sturen is plezierig. Zonder te schitteren toch voortdurend getuigend van een stabiel en complexloos weggedrag. Comfortabel ook. Alhoewel minder zacht geveerd dan de Kamiq. Al hoeft de Scala-vering geen lessen te krijgen van (bijvoorbeeld) de grotere Seat Leon, de Škoda Octavia of een kaskraker als de VW Golf. Voorbeelden uit de Volkswagen Group die trouwens niet op eenzelfde basisstructuur gebaseerd zijn.
De Scala rijdt trouwens op het (VW Group) MQB-A0-platform dat ook de VW Polo, Škoda Fabia en Seat Ibiza als basis dient. Wat ook verduidelijkt waarom eerder werd aangekaart dat de Scala, zonder echt te schitteren, toch een weggedrag vertoont waarmee men best tevreden mag zijn. Of anders gesteld: zonder daarom echt uit te munten, toch heel ver wegblijvend van wat onprettig kan genoemd worden.

Pittig en zuinig
De geëvolueerde 1.5 TSI-viercilinder, lichtjes ondersteund door een 48V-riemstartgenerator, aangedreven door een turbo met variabele geometrie en voorzien van cilinderuitschakeling bij gedeeltelijke belasting, schitterde in eerdere tests met zwaardere modellen (VW Passat Variant en Tiguan) op het gebied van brandstofzuinigheid. In de compactere en lichtere Scala is dit mild-hybridedrijfwerk logischerwijs nog zuiniger met brandstof (zie technische fiche).
Ditzelfde drijfwerk acteert – in combinatie met de minder wegende Scala – ook een stuk sportiever. De gunstige acceleraties en de tot een stuk boven de 200 km/u reikende top mogen dat bewijzen. Dit is bijgevolg een pittig acterende hatchback waarbij de tussenkomst van de perfect schokloos schakelende 7 gangen-DSG het rijplezier voortdurend komt aanmoedigen.
Een DCT-transmissie die er tevens toe bijdraagt dat het in- en uitschakelen van de benzinemotor niet enkel doelmatiger, maar ook oorverdovend stil en schokvrij verloopt. Weet je wat je ook niet hoort? De brandstofbesparende ACTplus-processing: een viercilinderbenzinemotor waarbij twee van de vier actieve cilinders op non-actief worden gezet, en daarna opnieuw worden geactiveerd. Het verloopt allemaal schokvrij en compleet geluidloos.

Conclusie
Pittig als een sportief gespierde tweeliter, zuinig als een met 'borreltjes'-cilinderinhoud draaiende driepitter. Ook de Škoda Scala doet er met de boterzacht acterende 1.5 eTSI mildehybrideopstelling van de VW Group een niet te miskennen voordeel bij. Samen met die – ver van slecht in te schatten – rijeigenschappen, de uitgebreide comfort- en veiligheidsvoorzieningen gelden ook de praktische (lees: break-like) hoedanigheden als de sterkste troeven van de vernieuwde Scala.
Wie op zoek is naar een betaalbare C-segment-hatchback, kan niet langer om de in meerdere disciplines erg goed scorende, gefacelifte Škoda Scala heen. Een Tsjechische hatchback die – zelfs in zijn sportieve Monte Carlo-uitvoering – doorgaans als de prijsgunstigste uit de vergelijkingen komt.
