Volkswagen Commercial Vehicles toont de nieuwe Transporter
De Volkswagen Transporter en de Ford Transit gelden al decennialang als dé iconen onder de bestelwagens. Ze waren al die tijd ook elkaars grootste opponenten. Dat zullen ze ook blijven, nu Volkswagen Commercial Vehicles een gloednieuwe Transporter voorstelt. Een Transporter, die trouwens voor het eerst in zijn succesvolle bestaan niet door VW werd ontworpen. Straffer nog, de Transporter wordt een door VW opgetooide versie van zijn grootste rivaal: de Ford Transit Custom.

Technisch is de familieverwantschap tussen de Transit Custom en de nieuwe Transporter niet weg te cijferen. Ook visueel zijn er overeenkomsten, maar de snoet van de nieuwe VW-bestelwagen heeft wel die typische Transporter-kenschets behouden.
De nieuwe Transporter wordt aangeboden als gesloten bestelwagen (laadruimte voor goederenvervoer), gesloten bestelwagen Plus (laadruimte en cabine met tweede zitrij voor gecombineerd goederen- en personenvervoer), Kombi (personenvervoer) en als variant met dubbele cabine (platformopbouw met lange wielbasis). Verder zijn de Kombi- en gesloten bestelwagenmodellen ook verkrijgbaar met verhoogd dak en lange wielbasis.
Voorzien van negen zitplaatsen werd de nieuwe Caravelle ontwikkeld voor het commerciële personenvervoer. Ook de Caravelle wordt verkrijgbaar met verlengde wielbasis of als avontuurlijke PanAmericana-uitvoering.

Toegenomen laad- en trekvermogen
De nieuwe Transporter is 146 mm langer dan zijn (T6-)voorganger en meet nu 5.050 mm. De wielbasis werd 97 mm langer en bedraagt 3.100 mm. Een Transporter met een 400 mm langere wielbasis en een koetswerklengte van 5.450 mm wordt beschikbaar.
Met 2.032 mm is de buitenbreedte met 128 mm toegenomen. De maximale breedte tussen de wielkasten groeide met 148 mm tot 1.392 mm. De laadruimtelengte bedraagt 2.602 mm voor de versie met korte wielbasis en 3.002 mm voor de versie met lange wielbasis.
Het laadvermogen van de nieuwe Transporter groeide aanzienlijk. Tot 5,8 m³ voor de SWB-modellen en 9,0 m³ voor de LWB-versies. Het maximale laadvermogen is 1,33 ton en afhankelijk van de uitvoering kan de nieuwe Transporter tot 2,8 ton aan sleeplast hanteren. Bij de vorige Transporter was dat nog 2,5 ton.

Diesel, PHEV of elektrisch
Met de komst van de nieuwe Transporter zal Volkswagen Commercial Vehicles het gamma aandrijfsystemen uitbreiden. Naast turbodieselmotoren (TDI) zullen de Transporter en Caravelle leverbaar worden met plug-in hybride aandrijving en ook met volledig elektrische aandrijving. De drie TDI-motorvermogens zijn 81 kW (110 pk), 110 kW (150 pk) en 125 kW (170 pk). De plug-in hybride aandrijving (eHybrid) heeft een vermogen van 171 kW (232 pk).
Daarbij zullen drie elektrische aandrijvingen met vermogens van 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) en 210 kW (286 pk) volgen. Dit gaat gepaard met een netto batterijcapaciteit van 64 kWh. Een elektrische versie met minder vermogen en lagere batterijcapaciteit (ideaal voor stadsleveringen) mag later verwacht worden.
De TDI- en eHybrid-modellen worden geleverd in combinatie met voorwielaandrijving. 4Motion-vierwielaandrijving wordt optioneel leverbaar op de TDI-versies vanaf 110 kW. De elektrische modellen hebben achterwielaandrijving, maar er zal in de toekomst ook een variant met vierwielaandrijving beschikbaar zijn. De 125 kW TDI heeft standaard een achttrapsautomaat, die optioneel ook verkrijgbaar is voor de 110 kW TDI-versies.
