Fossiel aangedreven bestelwagens

Volkswagen Commercial Vehicles toont de nieuwe Transporter

De Volkswagen Transporter en de Ford Transit gelden al decennialang als dé iconen onder de bestelwagens. Ze waren al die tijd ook elkaars grootste opponenten. Dat zullen ze ook blijven, nu Volkswagen Commercial Vehicles een gloednieuwe Transporter voorstelt. Een Transporter, die trouwens voor het eerst in zijn succesvolle bestaan niet door VW werd ontworpen. Straffer nog, de Transporter wordt een door VW opgetooide versie van zijn grootste rivaal: de Ford Transit Custom.

Volkswagen Commercial Vehicles toont de nieuwe Transporter 1
Ook visueel zijn de familie-overeenkomsten tussen Transit Custom en de nieuwe Transporter niet te ontkennen. Al behoudt de snoet van de nieuwe VW-bestelwagen zijn typische Transporter-kenschetsen

Technisch is de familieverwantschap tussen de Transit Custom en de nieuwe Transporter niet weg te cijferen. Ook visueel zijn er overeenkomsten, maar de snoet van de nieuwe VW-bestelwagen heeft wel die typische Transporter-kenschets behouden.

De nieuwe Transporter wordt aangeboden als gesloten bestelwagen (laadruimte voor goederenvervoer), gesloten bestelwagen Plus (laadruimte en cabine met tweede zitrij voor gecombineerd goederen- en personenvervoer), Kombi (personenvervoer) en als variant met dubbele cabine (platformopbouw met lange wielbasis). Verder zijn de Kombi- en gesloten bestelwagenmodellen ook verkrijgbaar met verhoogd dak en lange wielbasis.

Voorzien van negen zitplaatsen werd de nieuwe Caravelle ontwikkeld voor het commerciële personenvervoer. Ook de Caravelle wordt verkrijgbaar met verlengde wielbasis of als avontuurlijke PanAmericana-uitvoering.

Volkswagen Commercial Vehicles toont de nieuwe Transporter 2
4Motion-vierwielaandrijving wordt optioneel leverbaar op de TDI-versies met een vermogen vanaf 110 kW. De elektrische modellen worden op de achterwielen aangedreven. Op een later tijdstip komt er ook een elektrische, vierwielaangedreven variant in het gamma

Toegenomen laad- en trekvermogen

De nieuwe Transporter is 146 mm langer dan zijn (T6-)voorganger en meet nu 5.050 mm. De wielbasis werd 97 mm langer en bedraagt 3.100 mm. Een Transporter met een 400 mm langere wielbasis en een koetswerklengte van 5.450 mm wordt beschikbaar.

Met 2.032 mm is de buitenbreedte met 128 mm toegenomen. De maximale breedte tussen de wielkasten groeide met 148 mm tot 1.392 mm. De laadruimtelengte bedraagt 2.602 mm voor de versie met korte wielbasis en 3.002 mm voor de versie met lange wielbasis.

Het laadvermogen van de nieuwe Transporter groeide aanzienlijk. Tot 5,8 m³ voor de SWB-modellen en 9,0 m³ voor de LWB-versies. Het maximale laadvermogen is 1,33 ton en afhankelijk van de uitvoering kan de nieuwe Transporter tot 2,8 ton aan sleeplast hanteren. Bij de vorige Transporter was dat nog 2,5 ton.

Volkswagen Commercial Vehicles toont de nieuwe Transporter 3
Er wordt niet langer gestart met een sleutel, maar met een startknop tussen het instrumentenpaneel en het 13-inch grote infotainmentdisplay. De handremhendel wordt vervangen door een schakelaar in het midden van het dashboard

Diesel, PHEV of elektrisch

Met de komst van de nieuwe Transporter zal Volkswagen Commercial Vehicles het gamma aandrijfsystemen uitbreiden. Naast turbodieselmotoren (TDI) zullen de Transporter en Caravelle leverbaar worden met plug-in hybride aandrijving en ook met volledig elektrische aandrijving. De drie TDI-motorvermogens zijn 81 kW (110 pk), 110 kW (150 pk) en 125 kW (170 pk). De plug-in hybride aandrijving (eHybrid) heeft een vermogen van 171 kW (232 pk).

Daarbij zullen drie elektrische aandrijvingen met vermogens van 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) en 210 kW (286 pk) volgen. Dit gaat gepaard met een netto batterijcapaciteit van 64 kWh. Een elektrische versie met minder vermogen en lagere batterijcapaciteit (ideaal voor stadsleveringen) mag later verwacht worden.

De TDI- en eHybrid-modellen worden geleverd in combinatie met voorwielaandrijving. 4Motion-vierwielaandrijving wordt optioneel leverbaar op de TDI-versies vanaf 110 kW. De elektrische modellen hebben achterwielaandrijving, maar er zal in de toekomst ook een variant met vierwielaandrijving beschikbaar zijn. De 125 kW TDI heeft standaard een achttrapsautomaat, die optioneel ook verkrijgbaar is voor de 110 kW TDI-versies.

Volkswagen Commercial Vehicles toont de nieuwe Transporter 4
De Caravelle, die negen zitplaatsen heeft, zal ook verkrijgbaar zijn met een verlengde wielbasis of in een avontuurlijk getinte PanAmericana-uitvoering

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens13 augustus 2024
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook