De elektrische familiewagen, anders vertolkt
Presentatie Renault Scenic E-Tech Electric
Een test met de Megane E-Tech Electric ligt nog vers in ons geheugen. Als onvervalste crossover heeft deze dankbaar gebruikgemaakt van het CMF-EV-platform, waarop ook de Nissan Ariya wordt geassembleerd. De hier gepresenteerde Scenic E-Tech Electric – waarmee Renault zijn gamma elektrische voertuigen in het C-segment uitbreidt – wordt gefundeerd door diezelfde, technische CMF-EV-basis. Toch is deze nieuwe Renault zichtbaar groter dan de Megane E-Tech. Zo groot zelfs dat hij niet misstaat in een – naar dimensies – hoger in te schatten marktdeel waarin bijvoorbeeld een Tesla Model Y of de Peugeot E-5008 acteren. Of, hoe Renault met de crossover-approach van deze Scenic E-Tech, de conventies voor een ruime middenklasseauto herdefinieert. Of zelfs het DNA van een volwaardige, elektrische familiewagen anders durfde te interpreteren.

De laatste 'conventionele' Renault Scenic is intussen al anderhalf jaar geleden van de montageband gerold. Traditioneel? Nu ja, met verbrandingsmotor en een carrosserie ontworpen volgens MPV-conventies. De nieuwe Scenic is – net als de nieuwe Espace – niet langer een MPV.
In dit Scenic-verhaal verwelkomen we nu ook een opvolger met crossover-genen. Hij heeft een opvallend lange wielbasis (2,78 m). Dat is meteen 10 cm meer dan die van de Megane E-Tech Electric. Bovendien zijn de overhangen aan de voor- en achterkant opvallend beperkt gebleven en zijn de wielen – net als bij de Megane E-Tech – naar de uiterste hoeken van de carrosserie verplaatst.

De elektrische Scenic is ook 7 cm langer dan zijn ‘traditionele’ voorganger. Als gevolg van zijn crossovertransformatie werd de daklijn met 8 cm verlaagd. Het is niet verrassend dat de Scenic E-Tech groter oogt dan de Megane E-Tech, die op dezelfde basisstructuur is gebouwd. Hij is liefst 27 cm langer en 7 cm hoger dan die Megane E-Tech. Dit alles is mogelijk gemaakt dankzij de diverse ontwerpmogelijkheden die het modulaire en specifiek voor EV-aandrijving ontwikkelde CMF-EV-basisstructuur biedt - nu bij Renault bekend als het AmpR Medium-platform.


160 of 220 pk op de voorwielen
Wat we uit onze begroeting met de Megane E-Tech onthouden, verklaart ook waarom deze nieuwe Scenic nog andere dan de reeds aangehaalde pluspunten mag danken aan dat modulaire AmpR Medium-platform. Het gaat hierbij om gewichtsreductie, een laag gesitueerd zwaartepunt als gevolg van de lage batterij-inbouw en een evenwichtige massaspreiding tussen beide wielassen.
Ondanks de langere wielbasis en de royaler bemeten exterieurmaten ten opzichte van de Megane E-Tech, heeft Renault voor de stuurinrichting van de Scenic E-Tech de reductieverhouding ongemoeid gelaten. Waarmee gestreefd wordt naar een direct reagerende stuurinrichting. De draaicirkel tussen de stoepranden bedraagt 10,9 m, uitzonderlijk voor een crossover met deze afmetingen.
De reductieverhouding van de stuurinrichting bleef ongemoeid maar de elektrische stuurbekrachtiging is wel aangepast aan het formaat en het gewicht van de Scenic E-Tech. Daarom is ook de instelling van de multilink-achteras (Parallel Link) aangepast.
De Scenic E-Tech Electric heeft aandrijving op de voorwielen met – net als in de Megane E-Tech – een synchrone e-motor met gewikkelde rotor en een stator met acht magnetische polen. Die e-motor is beschikbaar in twee versies: een 125 kW/170 pk met 280 Nm aan trekkracht of een 160 kW/220 pk met 300 Nm aan vermogen.


Energieopslag 60 of 87 kWh
De Scenic E-Tech Electric laat daarnaast de keuze uit twee batterijcapaciteiten: in de Comfort Range-uitvoeringen is dat een 60kWh-energieopslag, waarvoor Renault – in samenspel met de minst krachtige e-motor van 117 pk – een (WLTP-)rijbereik tot 430 km vooropstelt. De andere accu-optie wordt gevormd door een 87kWh-batterij, waarvoor Renault in de Long Range-modellen en in combinatie met de strafste (220 pk) e-motor een rijbereik van 625 km belooft.
Tot zover lijkt de opbouw van het e-motor/batterij-aanbod vrij logisch. Renault maakt het hier technologisch wel een stuk complexer door datzelfde aanbod uit te breiden en – voor wie dat wenst – de minst krachtige e-motor van 117 pk te combineren met de Long Range-87kWh-batterij. Zo kan er ook een Long Range-batterij in de Comfort (Low)Range-modellen geplaatst worden.
De technische specificaties (zie technische fiche) tonen aan dat dit resulteert in onoverzichtelijke laadtijden en andere autonomiegetallen. Gelukkig biedt de Low(Comfort) Range accuversie (60 kWh) geen combinatie aan met de strafste e-motor (uit de Long Range-modellen)…
In dit onnodig complex gemaakte e-motor/batterij-aanbod schuilt wel één constante: de batterij is in alle gevallen laag in het AmpR Medium-platform geïntegreerd. Verder zijn de verschillende accumodules in beide batterijen verdeeld over twee lagen. De 60 kWh accu bestaat uit 12 modules van zestien cellen elk. De 87kWh-batterij bestaat uit twaalf modules met elk 24 accucellen. Belangrijk is dat deze 12 modules elk afzonderlijk te repareren zijn en onderling uitwisselbaar.


Preconditionering van accutemperatuur
Alle versies van de Renault Scenic E-Tech worden uitgerust met een geïntegreerde lader die compatibel is met snelladen op gelijkstroom en met éénfasig laadpunt op wisselstroom. Driefasige wisselstroomladers met een vermogen van 22 kW worden, afhankelijk van de markt, hetzij standaard of als optie aangeboden.
Met tussenkomst van de navigatie wordt ook in de Scenic E-Tech bij het naderen van een geselecteerd laadpunt de preconditionering van de accutemperatuur automatisch geactiveerd. Zo arriveert de batterij bij een laadpaal op de meest ideale temperatuur, wat een snellere en efficiëntere energieopslag mogelijk maakt.

Vereenvoudigde digitale beleving
Het OpenR-Link-multimediasysteem kennen we al van de Megane E-Tech. Renault stelt dat Google-integratie ook in de Renault Scenic E-Tech Electric de digitale beleving voor alle inzittenden helpt vereenvoudigen. Dit komt omdat – zoals we gehoord hebben – de verschillende Google-toepassingen draaien op Android Automotive 12-software. Zo worden aan boord van deze geëlektrificeerde Scenic, via Google Play, apps beschikbaar voor muzikale stimulantia, gezelschapsspelen voor het gezin, of het plannen en personaliseren van een reisweg.
Het OpenR Link-systeem kan worden bediend door aanraking of spraakherkenning en is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Google biedt meerdere spraakcommando’s om het Solarbay-dak te openen of te sluiten, de temperatuur aan boord in te stellen, de ramen te bedienen, de ontwaseming te activeren, het elektrische rijbereik te controleren of een keuze te maken uit de verschillende Multisense-modi.
Met spraakgestuurde OpenR Link-toepassingen kunnen ook berichten worden verzonden, gelezen of beantwoord, telefoonoproepen worden aangevraagd of geografische opzoekingen worden gedaan. De updates van dit OpenR Link-systeem kunnen met FOTA-technologie (firmware-over-the-air) worden uitgevoerd.

Preventieve, KI-gebaseerde aanbevelingen
In het interieur van de Renault Scenic E-Tech Electric zullen we ook bijgestaan worden met proactieve aanbevelingen, dankzij kunstmatige intelligentie. Dankzij de inbreng van kunstmatige intelligentie verschijnen er relevante suggesties op het centrale beeldscherm met betrekking tot het thermische comfort of andere multisensorische toepassingen.
De proactieve aanbevelingen in deze Renault zijn ook gebaseerd op routineprocessen die tijdens eerdere trajecten zijn geïnventariseerd en geanalyseerd. De diverse aanbevelingen kunnen variëren van het tijdig activeren van de airco, tot het sluiten van de ramen van zodra de luchthercirculatie of luchtreiniger wordt ingeschakeld.
Anderzijds kan artificiële intelligentie een bestuurder die altijd in dezelfde rijmodus rijdt, vriendelijk voorstellen om digitale afwisseling in zijn autobeleving te brengen. Dit wordt voorgesteld met behulp van een op AI-gebaseerd systeem, dat de bestuurder aanraadt eens een ander – en mogelijk beter – rijprogramma te selecteren dat beter bij zijn of haar behoeften past.