Fossiel aangedreven personenwagens

Subtiele wijzigingen voor Škoda’s bestverkochte

Nieuwe Škoda Octavia

Škoda Auto vernieuwt zowel de hatchback- als de breakvarianten van zijn bestverkochte model, de Octavia. Het exterieur heeft een visuele finetuning gekregen en er worden optioneel ledmatrixkoplampen van de tweede generatie gemonteerd. Nieuwe rijhulpsystemen, geavanceerd infotainment en grote centrale beeldschermen doen hun intrede. Op de RS-sportversies tillen krachtigere motoren en verlaagde ophangingen de prestaties naar een nog hoger niveau.

Nieuwe Škoda Octavia
Hertekende voor- en achterbumpers, een vernieuwd Škoda-radiatorrooster, nieuwe lichtmetalen velgen, driedimensionale logo’s en opschriften zijn in lijn met de vernieuwde huisstijl van Škoda

De vernieuwde Octavia wordt dus nog rijkelijker uitgerust. Standaard is deze onder andere uitgerust met een vrijstaand infotainmentscherm van 10 inch, in combinatie met een virtuele cockpit van 10 inch. Optioneel, en voor het eerst beschikbaar in de Octavia, is een 13 inch centraal infotainmentscherm. Daarnaast zal standaard een door AI ondersteunde ChatGPT-chatbot samen met spraakassistent Laura worden voorzien, wat extra spraakcommando's mogelijk maakt.

Inductief snelladen en koelen van smartphones

Standaard wordt ook een Climatronic-systeem met twee zones voorzien. Afhankelijk van het uitrustingsniveau wordt een Phone Box van 15 watt voorzien waarmee inductief snelladen en het gelijktijdig koelen van smartphones mogelijk is. Daarbij kunnen de USB-C-poorten ook tot 45 watt vermogen aan.

Nieuw voor de Octavia is ook dat hij zich kan ontgrendelen of vergrendelen dankzij een opgewaardeerd, sleutelvrij toegangssysteem (Kessy). Met de sleutel op zak wordt het voertuig automatisch ontgrendeld of vergrendeld zodra men het voertuig benadert of zich ervan verwijdert.

In de Octavia introduceert Škoda nieuwe Simply Clever-functies. De breakversie of Combi wordt nu – optioneel – voorzien van een automatisch inschuifbare afscherming boven de laadruimte. Een speciale opbergbox voor de achterpassagiers voor tassen, bekers en flessen, maakt eveneens zijn debuut.

De optionele tablethouder op de rugleuning van de voorstoelen wordt voortaan ook aangeboden in combinatie met sportstoelen. De handborstel in het specifieke voordeurcompartiment blijft deel uitmaken van de standaarduitrusting.

Nieuwe Škoda Octavia 2
Een watergekoelde, riemgedreven 48V-startdynamo voorziet de 1.5 TSI (mild hybride) van elektrische ondersteuning en kan de Octavia met uitgeschakelde verbrandingsmotor laten freewheelen

Extra power voor de 2.0 TSI-motoren

De vernieuwde Škoda Octavia blijft aangeboden met de keuze uit vier 4-cilinder benzinemotoren en twee 4-cilinder diesels, waarvan de vermogens variëren van 85 kW (115 pk) tot 195 kW (265 pk). Die laatste vermogensversie zit uiteraard in het vooronder van de Octavia RS. Een 2.0 TSI met 150 kW (204 pk), standaard gecombineerd met vierwielaandrijving, wordt later verwacht.

Dit uitgebreide motorgamma begint met een 1.5 TSI-benzinemotor en een 2.0 TDI-diesel, beide in combinatie met een handgeschakelde zesbak en beiden hebben ook 85 kW (115 pk). Net zoals de 1.5 TSI-variant van 110 kW (150 pk) is de 1.5 TSI met 115 pk (optioneel) ook verkrijgbaar met een 48V-mild-hybridedrijfwerk in combinatie met DSG-transmissie.

Een watergekoelde, riemgedreven 48V-startdynamo bezorgt de 1.5 TSI elektrische ruggensteun en laat de Octavia ook freewheelen: rijden dus, met stilgelegde verbrandingsmotor. Bovendien kunnen beide 1.5 TSI-motoren – aangejaagd door een turbo met variabele geometrie – door toedoen van actieve cilinderuitschakeling (ACT+) twee cilinders uitschakelen zodra minder vermogen nodig is, om zo het brandstofverbruik te reduceren.

Nieuwe Škoda Octavia 3
Ledmatrixkoplampen met nieuwe Crystallinum-elementen en 36 aparte matrixsegmenten zijn optioneel verkrijgbaar in bepaalde uitrustingsniveaus. Op de RS-topmodellen zijn die ledmatrixkoplampen wel standaard. Ze zorgen niet enkel voor een grotere lichtopbrengst, ze bieden tevens betere bescherming tegen het verblinden van tegenliggers

20 pk extra voor de 2.0 TSI-motoren

De 2.0 TSI-motoren worden geïnjecteerd onder een druk van 350 bar en maken gebruik van variabele kleplichthoogte. Een geoptimaliseerde luchtinlaat en verdere reductie van de interne fricties hebben geleid tot extra vermogensontwikkeling.

De 150kW-versie (204 pk), standaard gecombineerd met vierwielaandrijving, draait bij een verhoogde verdichtingsverhouding (12,2:1) en is daardoor 10 kW (14 pk) krachtiger dan zijn voorganger. De topbenzinemotor in de Octavia RS produceert nu 195 kW (265 pk), dat is 15 kW (20 pk) meer dan in de vorige RS-sportversies.

‘Twin dosing’-uitlaatgaszuivering

Stalen zuigers verminderen in beide 2.0 TDI-dieselmotoren de warmteverliezen en helpen de verbrandingssnelheid te verhogen. Deze diesels worden rechtstreeks geïnjecteerd onder een druk van 2.200 bar. Een turbo met variabele geometrie optimaliseert de laaddruk en resulteert in soepele koppelontwikkeling over een breed toerentalbereik.

Een dicht bij de motor geplaatste, geoptimaliseerde uitlaatgasbehandeling minimaliseert de stikstofoxidenemissie (NOx). Dit mede dankzij een ‘twin dosing’-proces met AdBlue-inspuiting vóór de twee in serie geplaatste SCR-katalysatoren.

Nieuwe Škoda Octavia 4
De vernieuwde Škoda Octavia RS wordt enkel geleverd met een krachtigere 2.0 TSI-motor van 195 kW (265 pk). Goed voor een trekkracht van 370 Nm en altijd gekoppeld aan een automatische DSG-versnellingsbak met zeven verhoudingen

Attention & Drowsiness Assist

In de vernieuwde Octavia heeft Škoda de Driver Alert vervangen door de Attention & Drowsiness Assist, die al eerder was geïmplementeerd in de nieuwe Superb en Kodiaq. Terwijl bij Driver Alert in essentie data van de elektromechanische stuurbekrachtiging werd geanalyseerd, heeft Attention & Drowsiness Assist toegang tot de data van meerdere controlesystemen.

Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van een algoritme om kortstondige en langdurige onoplettendheid (respectievelijk afleiding en vermoeidheid) te detecteren. Het gaat om de detectie van afwijkingen in het normale stuurgedrag bij snelheden boven de 65 km/u, om de vermoeidheidstoestand van de bestuurder te kunnen bepalen. Hierna worden er in de virtual cockpit visuele en geluidssignalen op drie niveaus weergegeven: variërend van aanbeveling en waarschuwing tot escalatie.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens19 februari 2024
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Mobility Business Solutions maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.