Porsche's eerste volledig elektrische SUV
Nieuwe Porsche Macan 4 & Macan Turbo
Tien jaar na de lancering van de Macan stelt Porsche een tweede modelgeneratie voor. In wereldpremière werden een nieuwe Macan 4 en Macan Turbo voorgereden. Met de nieuwe Macan begroeten we Porsche's eerste volledig elektrische SUV. Gezegend met 300 kW/408 pk en 650 Nm aan elektrokracht snelt de Macan 4 in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De Macan Turbo heeft bijna 2 seconden minder nodig om dezelfde afstand af te leggen. Hij doet dit in slechts 3,3 seconden, dankzij 1.130 newtonmeter aan ongebreidelde kracht en een maximaal vermogen van 470 kW/639 pk.

De lithiumionenergieopslag van de Macan 4 heeft een capaciteit van 100 kWh, waarvan 95 kWh netto. Deze batterij maakt deel uit van het nieuw ontwikkelde en door Porsche voor het eerst in deze Macan gebruikte Premium Platform Electric (PPE). Deze is trouwens gekenmerkt door een 800V-architectuur.
Bij deze architectuur maakt het laden het mogelijk om de batterij in 21 minuten van 10 tot 80 procent te chargeren. Bij 400V-oplaadstations kan door middel van een ‘bank charging’-schakelaar de 800V-batterij gesplitst worden in twee batterijen van 400 volt elk. Het maximum-DC-oplaadvermogen bedraagt 270 kW en AC-opladen kan aan een wisselstroomvermogen van 11 kW.
Porsche laat weten dat tijdens het rijden ook tot 240 kW energie gerecupereerd kan worden. Verder draagt ook de compacte Integrated Power Box (IPB) in de nieuwe Macan zijn steentje bij tot de energie-efficiëntie. De IPB combineert de geïntegreerde AC-oplader, de hoogspanningsverwarming en de DC/DC-omvormer. Het gecombineerde WLTP-rijbereik bedraagt tot 613 km in de Macan 4 en tot 591 km in de Macan Turbo.

Porsche Active Aerodynamics
De toepassingen van Porsche Active Aerodynamics (PAA) in combinatie met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 maken de Macan één van de meest aerodynamische SUV's. Het PAA-systeem bestaat uit een adaptieve achterspoiler, actieve koelkleppen op de voorste luchtinlaten en flexibele beschuttingen in de afgedichte voertuigbodem.
Ook ‘Air curtains’ die net onder de koplampblokken en de duikende neuspartij zijn geplaatst, dragen bij aan een geoptimaliseerde luchtstroom. Achteraan zien we zijdelingse spoilerlippen en een diffusor met lamellen die beide bijdragen aan de aerodynamische efficiëntie.
Head-up display met augmented reality technologie
De nieuwe Macan wordt uitgerust met een weergave- en bedieningssysteem van de nieuwste generatie, bestaande uit drie beeldschermen: het 12,6-inch instrumentenpaneel met vrijstaand en gebogen ontwerp en het centrale 10,9-inch display. Voor het eerst kan ook de voorpassagier informatie bekijken op een optioneel 10,9-inch scherm, instellingen voor infotainment aanpassen of videocontent streamen.

Voor het eerst bevat de Porsche Driver Experience een head-updisplay met augmented realitytechnologie, waarbij virtuele elementen (navigatiepijlen) geïntegreerd worden in de camerabeelden van de buitenwereld.
Het Porsche Communication Management (PCM) in de nieuwe Macan is voorzien van meer rekenkracht. Waardoor de ‘Hey Porsche’-spraakassistent sneller routes kan voorstellen en de weg naar het dichtstbijzijnde laadstation kan tonen. Met de nieuwste editie van het Porsche App Centre kan men ook direct toegang krijgen tot apps van externe leveranciers.
Achterwielbesturing en tweekleppendempers
Zowel de Macan 4 als de Macan Turbo beschikken over vierwielaandrijving. De twee e-motoren – één op de vooras en één op de achteras – worden via de vermogenselektronica in real time aangestuurd. Het elektronisch aangestuurde Porsche Traction Management (ePTM) reageert binnen 10 milliseconden op wielslip.
Verder moet, bij de Macan Turbo, het Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)-systeem - een elektronisch gestuurde differentieelvergrendeling op de achteras - zorgen voor tractie, rijstabiliteit en laterale dynamiek.

Macan-modellen met luchtvering – standaard bij de Turbo – worden voorzien van de elektronische dempingregeling Porsche Active Suspension Management (PASM). Optioneel is PASM te combineren met stalen veren en dempers met tweekleppentechnologie.
Voor het eerst wordt de Macan ook optioneel voorzien van meesturende achterwielen. Dit is met een maximale stuurhoek van vijf graden. Het resultaat is een kleinere draaicirkel en betere handelbaarheid bij lage snelheid, doordat de wielen meesturen in dezelfde richting als de stuurhoek van de voorwielen, en verbeterde rijstabiliteit bij hogere snelheden wanneer de wielen tegensturen.