Met keuze uit zelfladende of stekkerhybrides
Jeep Compass MY24
Ook met de nieuwe Compass (MY24) blijft Jeep de nadruk leggen op elektrificatie. Hij is verkrijgbaar met zelfladende of PHEV-aandrijflijnen. Deze stekkerhybridemodellen, aangeboden in een 190 pk- of 240 pk-uitvoering, worden bij Jeep de 4xe plug-inhybride modellen genoemd. Waarmee de gekende Jeep 4x4-capaciteiten – voor zover de laadstatus van de batterij dit toelaat – verenigd worden met zuiver elektrische powering tijdens het wegrijden, bij lage snelheid, gedurende parkeermanoeuvres of tijdens het beheerst cruisen.

De aandrijflijn van de Compass e-hybrid bestaat uit een 1.5 GSE -benzinemotor (130 pk) die dankzij een 48V-hybrideopstelling van elektrische support wordt voorzien. Ook de Compass e-Hybrid kan elektrische support leveren bij de start, bij lage snelheden en gedurende parkeermanoeuvres.
De hier toegepaste hybrideopstelling is ontworpen om de 48V-batterij tijdens het remmen of vertragen op te laden met de elektrische stroom die gegenereerd wordt door (mechanische) vertragingsenergie. Zoals gemeld, is het zelfladend, waardoor de batterij niet aan een extern laadpunt gechargeerd hoeft te worden.

190 of 240 pk PHEV-versies
Ook de Compass plug-inhybridemodellen maken voor hun aandrijving gebruik van een ICE en een e-motor. Jeep voorziet voor de Compass 4xe PHEV in twee versies. Beide uitvoeringen gebruiken een turbogeladen 1.3 liter-benzinemotor en een 60 pk sterke e-motor.
In het eerste geval wordt de 60 pk, opgewekt door de elektromotor, gecombineerd met 130 pk van de 1.3 liter-turbomotor. In het tweede geval levert de 1.3 liter ICE 190 pk, wat resulteert in een systeemvermogen van 240 pk voor de krachtigste Compass 4xe PHEV.
De minder krachtige 1.3 ICE levert in de Compass 4xe een systeemvermogen van 190 pk. De trekkracht voor beide 4xe-versies is identiek en bedraagt telkens 270 Newtonmeter van de ICE, geruggensteund met 250 Nm aan elektrische werklust. Ook wat het zuiver elektrisch rijbereik van de Compass 4xe PHEV-versies betreft is er weinig of geen verschil. De actieradius voor de 190 pk-uitvoering is 52 km, terwijl de krachtigere 240 pk Compass 4xe een actieradius van 53 km heeft.

Extra 4x4-grandeur
Met de 4xe PHEV-oplossing heeft Jeep zijn befaamde offroad-vaardigheden extra grandeur kunnen geven, dankzij elektrische tussenkomst. Lees: extra trekkracht in de lage ICE-regimes komt vooral tot zijn recht in het zware offroadwerk.
In combinatie met het plug-in hybride systeem, biedt het Selec-Terrain-systeem met vier te kiezen rijmodi nog betere prestaties voor de vierwielaandrijving. De modi Auto, Sneeuw, Zand/Modder en Sport zijn standaard op alle Compass 4xe-modellen.De 'rots-modus' is uitsluitend beschikbaar voor het topmodel: de Trailhawk Compass.