Na elektrische LCV’s, een eerste full electric SUV
Nieuw: Maxus eUniq6
Als dochteronderneming van de Chinese autoproducent Shanghai Automotive Industry Corporation Motor (SAIC), begint Maxus snel aan naambekendheid te winnen in ons land. En dit vooral met zijn puur elektrisch aangedreven LCV’s, zoals de eDeliver3 en de eDeliver9. Maxus maakt nu ook zijn debuut op de Belgische SUV-markt met de eUniq6, een ruime, stijlvol getekende vijfzitter die aangedreven wordt door een krachtige e-motor op zijn vooras. Want zoals de bestelwagens van Maxus, rijdt ook deze debuterende SUV 100% elektrisch.

Het succes van Maxus groeit. Dat is niet enkel het geval in Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en op enkele Europese automarkten. In Australië en Nieuw-Zeeland is Maxus vandaag al het bestverkochte Chinese automerk. In België, Luxemburg, Duitsland en Zwitserland wordt Maxus ingevoerd door Astara Western Europe, het vroegere Alcopa of Alcomotive.
Naast Maxus importeert Astara (de Spaanse multinational die in 2022 Alcopa overkocht) de merken Hyundai – en diens elektrische submerk Ioniq, Suzuki, Isuzu, KG Mobility (het vroegere SsangYong), MG en Silence (Spaanse producent van elektrische micro-auto’s en e-scooters). Sinds kort werd hetzelfde Astara nog aangesteld als Nederlandse importeur van het merk Seres. Dit is een in Silicon Valley gevestigde autobouwer, opgericht in 2016 door de Chinese Sokon Industry Group.

Geen kleine jongen
Laten we teruggaan naar Maxus. Dit merk heeft zich in ons land gespecialiseerd in puur elektrische bestelwagens, waaronder de ruime eDeliver9 en de compactere eDeliver3. Maxus heeft nu de eUniq6, zijn eerste volledig elektrisch aangedreven SUV, in de Belgische showrooms. Het is een modieus ontworpen SUV met ruim voldoende binnenruimte, die plaats biedt aan 5 volwassenen en een bagageruimte van 754 liter heeft.
Met een lengte van 4.735 mm, een breedte van 1.855 mm, een hoogte van 1.736 mm en een wielbasis van 2.760 mm, zou het verrassend zijn als deze SUV geen royale binnenruimte kon aanbieden. Noteren we trouwens dat deze Maxus vooraan over McPherson-wielgeleiding beschikt, terwijl de achterwielen hun geleiding danken aan een multilinkachteras.

Maxus’ eerste SUV in ons land is zeker geen kleine jongen. Dat wordt vooral duidelijk bij nader inzicht van het hoofdstuk gewichten. Het maximum toegestane totaalgewicht bedraagt immers 2.285 kg. En dit bij een maximum asbelasting vooraan van 1.155 kg en een maximum achterasbelasting van 1.130 kg. Het leeggewicht, bestuurder inbegrepen, werd vastgesteld op 1.960 kg. Het maximum laadvermogen bedraagt 325 kg en het maximum geremde sleepvermogen is 750 kg.
Beloofde energieconsumptie: 215 Wh/km
De eUniq6 wordt aangedreven op de voorwielen met een e-motor van 130 kW/177 pk die een koppel van 310 Nm ontwikkelt. Dat volstaat volgens Maxus om deze ruim bemeten SUV in 10,5 seconden van 0 naar 100 km/u te doen accelereren en hem een topsnelheid van 160 km/u mee te geven.

De Maxus eUniq6 is uitgerust met een 70 kWh-lithium-ion-energieopslag. Daarmee zou deze SUV – zo belooft Maxus – een rijbereik tot 354 km hebben. Dit althans volgens de gecombineerde WLTP-cyclus. Naar WLTP-stadscyclus wordt zelfs van een rijbereik van 452 km gewag gemaakt. Het door Maxus opgegeven gemiddelde energieverbruik bedraagt 215 Wh/km of 21,5 kWh/100 km.
Bij een DC-snellader kan de eUniq6 met zijn DC-boordlader van 50 kW in 35 minuten van 30% tot 80% worden herladen. Deze elektrische SUV beschikt ook over een AC-boordlader met een maximum wisselstroom laadvermogen van 6,6 kW. Een volledige laadbeurt is dan mogelijk in 12 uur.