Auto rijtestenPremium

(Zelfopladende) hybridetechnologie op academisch niveau

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD

Met RAV4, Coupé High Riders (C-HR), Yaris Cross of Urban Cruiser was Toyota al goed vertegenwoordigd in de compacte, stedelijke en dito recreatieve SUV-markt. Met de komst van de Corolla Cross wordt de Toyota-presentie kordaat opgevoerd in die concurrentieel bikkelhard bevochten Europese (C-SUV-)markt. Want de Corolla X is het eerste model dat Toyota als dé specialist in deeltijdse elektrificatie met zijn vijfde generatie hybridetechnologie bedenkt. En dat betreft praktijkervaren bi-aandrijving, die de downsizemythe consequent in vraag doet stellen en (onvervalst) CO2-duurzamer blijkt dan datgene wat we zelf bij herhaling constateren met gelijkaardige stekkerhybrides.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD

Effectiever in de CO2-bestrijding en dus brandstofzuiniger. Technische effectiviteit en autorijdende genoegdoening. De op rijke praktijkervaring steunende en tot maturiteit gekomen 2.0 hybrideaandrijving in de Corolla Cross is daarvan een rijdende technologische getuigenis. Toyota hoeft je niets te leren en al zeker niets wijs te maken.

Rijtest Mercedes-Benz E 300de Estate All-Terrain
24 artikels
Alles over hybride personenwagensOntdek ons digitaal magazine over hybride personenwagens
Lees magazinechevron_right

Met de Prius waren zij – lang voor anderen er zich aan waagden – de trendsetters in het hybride propulsieve autogebeuren. En die trendsettende technologie vormt – vijf technische generaties verder en voor het eerst toegepast in de Corolla Cross Hybrid – een overtuigend testimonium voor de “stekkerloze” hybrideaandrijving. Want in deze compacte cross-over hebben we kennisgemaakt met hybridetechnologie op academisch niveau.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 1
In deze compacte cross-over vormt de voor het eerst aangewende vijfde generatie “bimotor”-aandrijving van Toyota een overtuigend testimonium voor de “stekkerloze hybride” en begroeten we technologie op academisch niveau

Toyota's New Global Architecture

Natuurlijk baseert de Corolla Cross zich ook op het naar Toyota’s TNGA-filosofie ontwikkelde en beproefde GA-C-platform. Immers, dat variabele platform ondersteunt C-segment- of compacte tot subcompacte cross-overs of SUV’s en zelfs middelgrote MPV’s.

Gebruikt ook in voor- en vierwielaangedreven modellen waarbij de verbrandingsmotor voorin dwars gemonteerd zit. Voorbeelden van GA-C-platformtoepassing zijn onder meer Corolla ST, Corolla Hatchback, C-HR, Prius PHEV of ook nog Lexus UX.

Gebaseerd op dit GA-C-platform wordt de Corolla Cross dus het eerste model dat de vijfde generatie van Toyota’s gerenommeerde hybridetechnologie krijgt aangeboden. Het wordt gecommercialiseerd met de thermische 2.0 liter-motor en de keuze uit voorwielaandrijving of Intelligent All-Wheel Drive. Dit telkens met een e-CVT of een Electronically-controlled Continuously Variable Transmission.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 2
De downsizemythe consequent in vraag gesteld ... Want, (onvervalst) CO2-duurzamer dan wat we bij herhaling vaststellen in gelijkaardige maar met kleinere ICE’s bedachte stekkerhybrides

Van hybrid-generatie 4 naar 5

Welke dan wel de verschillen zijn tussen het Toyota-hybridesysteem van generatie vier en vijf? De laatste editie gebruikt alvast compactere en minder wegende onderdelen. Zo wordt een nieuwe transaxle gemonteerd die dankzij de input van nieuwe materialen 15% lichter is dan de vorige. Ook de e-motoren werden compacter, wegen minder en leveren bovendien meer vermogen.

Verder meldt Toyota de komst van een herziene en boven de transaxle gemonteerde (PCU) vermogenregelaar die tijdens de diverse elektrische omvormingen ook minder e-vermogen (-6%) verprutst. En dan is er nog de nieuwe, compactere en minder wegende lithiumionbatterij waarvan de capaciteit met 14% is toegenomen en het geoptimaliseerd koelsysteem de levensduur van deze batterij ten goede moet komen.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 3
Ook de Corolla Cross maakt gebruik van het naar Toyota ‘s TNGA-filosofie ontwikkelde en beproefde GA-C-platform

Zonder brandstofeconomische concessie

Wij reden de Corolla Cross 2.0 Hybrid met voorwielaandrijving. Optioneel wordt die versie leverbaar met Intelligent All-Wheel Drive (AWD-i). Er komt ook een Corolla X met een (thermisch) lichtjes afgeroomde versie (1.8 liter). Wat je voelt vanaf de eerste meter? Dat deze voorwielaangedreven versie zich krachtiger toont dan waarvan de Toyota’s met de vierde generatie hybrid mochten getuigen.

Kon moeilijk anders vermits het maximumvermogen met 8% is toegenomen en inmiddels piekt bij 197 DIN-pk/145 kW. Meer vermogen dus en daarbij efficiënter in brandstofverbruik en CO2. Ons genoteerde, gemiddelde testverbruik laat geen ruimte voor twijfels daaromtrent.

Zonder enige concessie op het gebied van brandstofefficiëntie, reageert deze vijfde generatie aandrijflijn nog adequater op bewegingen van de rechtervoet. Bovendien klinkt bij vinnige acceleratie het aan CVT-hybrides eigen zijnde motorgeloei gedempter en beschaafder.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD
Toyota durfde te twijfelen aan de effectiviteit van het onbegrensde downsizen en had al vlug begrepen dat – zelfs in een hybrideopstelling – het gebrek aan “longinhoud” van de verbrandingsmotor lang niet altijd te compenseren valt met elektrische tussenkomst

Motorrespons

Viercilinders met een zuigerverplaatsing van 2.0 liter of meer die (ook) in de lagere regimes voorbeeldige daadkracht vertonen. Ze blijven een lust om te rijden. Ook in deze Corolla Cross waar ze niet bij de minste streling van het gaspedaal de ogenblikkelijke hulp inroepen van e-support.

Met een toe te juichen relatie tussen gaspedaal en motorrespons en geleidelijk inkomend, goed controleerbaar vermogen. Met makkelijker af te stemmen en te controlerende elektrosupport. Mooi meegenomen in langzaam verkeer bij herhaaldelijk versnellen en vertragen en – vooral – minder motorgeloei bij snellere tot zeer snelle rijsituaties.

Werklustig, geluidsvriendelijk en zeker niet dorstig gezien deze autocategorie en de prestaties. In tegenstelling tot wat de theoretisch ‘opzettelijk’ hooggehouden CO2-cijfers van hybrides met volwassen ICE’s doen vermoeden, slurpen ze minder gretig aan benzine- of dieselreservoirs.

Jammer toch dat dit soort ICE’s schaarser werd, ook in samenspel met e-motoren. Bedreigd zowaar in hun voortbestaan omdat kolderieke downsizehysterie de ICE met gezonde longinhoud in een verkeerd daglicht heeft gesteld.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 5
Achter dit stuur is het genieten geblazen van de van alle “downsize-fantasma” gespaard gebleven verbrandingsmotor die de effectiviteit van een hybrideaandrijflijn een resem voordelen bijbrengt

Compromisratatouille

Die misleidende en tegen alle thermodynamische wetmatigheid zondigende “geloofsleer” predikte dat CO2 effectiever te bestrijden viel met kleinere, minder efficiënte en hoger in de toeren happende verbrandingsmotoren die minder “longinhoud” hadden. Op dus naar lagere cilinderinhoud, naar drie in plaats van vier cilinders, van zes naar vier zuigers. Allemaal onder het mom van lager brandstofverbruik en respectabelere CO2-getallen.

Maar dat was theorie en de praktijk wijst uit dat een kleine verbrandingsmotor geen garantie biedt op lagere verbruikscijfers. Verbrandingsmotoren die bewust “verschrompelden” tot (ver) onder de thermodynamisch afgeperkte grenzen, verwerden zo (meestal) tot een onontkoombare “compromisratatouille”.

Omdat er – binnen de thermodynamisch (nog altijd) ingeperkte wetmatigheden voor een ICE – geen ‘replacement’ voor ‘displacement’ bestaat en dat minder cilinderinhoud op zich in de praktijk geen heilzaam CO2-bestrijdingsmiddel blijkt te zijn.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 6
Met alle praktische pluspunten van een compacte cross-over ...

Van onbeheerste downsizing naar existente “rightsizing”

Gebrek aan zuigerverplaatsing en ICE-daadkracht laat zich graag ‘compenseren’ met parttime, elektrische ondersteuning. In de prille downsizeperiode bracht die ‘compensatie’ koren op de molen voor Toyota dat zich intussen tot specialist in de hybrideaandrijfvorm liet kronen. Want, Prius.

Maar hetzelfde Toyota ging gaandeweg twijfelen aan de effectiviteit van het onbegrensde downsizen. Japanse Ingenieurs begrepen al vlug dat – zelfs in een hybrideopstelling – het gebrek aan ICE-“longinhoud” zeker niet altijd met elektrische tussenkomst te compenseren viel. Dat zelfs met e-support de CO2-heilzaamheid een thermodynamische “downside” kent.

TOYOTA SMART CONNECT+
Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 7De Corolla X is ook het eerste Toyota-model dat het nieuwe 12,3 inch en intuïtief te bedienen digitaal instrumentarium gemonteerd krijgt. Inhoud en informatie zijn flexibel aan te passen, inbegrepen het aantal meetklokken en de info die elk deel van het multi-infodisplay in beeld brengt. Dit digitale instrumentarium kan ook gepersonaliseerd worden met de thema’s Casual, Smart, Tough en Sport. Allemaal intuïtief in te stellen met tuimelschakelaars op het stuurwiel. Het geoptimaliseerde Toyota Smart Connect-systeem zorgt voor een geruststellende ‘connected’ beleving dankzij een responsiever multimediasysteem waarmee over-the-airupdates van functies en nieuwe diensten tot de mogelijkheid behoren. Optioneel is het Toyota Smart Connect+ verkrijgbaar. Dit met een nog snellere processor en geïntegreerde realtimenavigatie.

Het resultaat van die terechte twijfel zagen we toen Toyota enkele jaren geleden de opvolger van de Avensis introduceerde, zijnde de huidige Camry. Want, enkel beschikbaar als zelfladende hybride met ICE’s van 2.0 en zelfs 2.5 liter aan cilinderinhoud. En of de Japanse constructeur daarmee het goede voorbeeld bracht.

Intussen illustreert een groeiend aantal hybrides met “omhooggekrikte” ICE-cilinderinhoud dat ‘downsizing’ alleen een effectieve meerwaarde brengt, zolang de fysische grenzen van het thermodynamisch ‘realiseerbare’ geëerbiedigd blijven. Geen onrealistische downsizing dus, wel doordachte rightsizing.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 8
Van onbeheerste downsizing naar existente “rightsizing”: Samen met een groeiend aantal hybrides waarvan de cilinderinhoud opnieuw wordt opgetrokken, illustreert deze Corolla X dat ‘downsizing’ enkel meerwaarde oplevert zolang de grenzen van het thermodynamisch realiseerbare geëerbiedigd blijven

Conclusie 

De Corolla Cross 2.0 Hybrid demonstreert met bravoure dat de thermodynamisch effectieve grenzen gerespecteerd zijn gebleven. Dat – niet in het minst – in deze compacte SUV de montage van een van “downsize-fantasma” gespaard gebleven vierpitter, de effectiviteit van een hybrideaandrijflijn een resem voordelen kan opleveren.

Dit onder meer met een verbrandingsmotor die minder in de toeren moet happen, brandstofzuiniger is en altijd ‘goedwilliger’ uit de hoek komt. Een verbrandingsmotor vooral die, dankzij voldoende werklust in de lage regimes – en in samenspel met een eCVT – het irritante motorgeloei bij stevige accelaratie tot een genoeglijker motorgezoem relativeert.

Want enerverend motorgeluid bij CVT-toepassing en in combinatie met een ICE die, in naleving van misleidende downsize-barmhartigheid, gebrek aan longinhoud (of cilinders) met moeilijk te regelen e-support moet compenseren … Dat is nog zo een van die keerzijdes van te krap bemeten ICE’s die de voortreffelijk rijdende Corolla Cross 2.0 Hybrid uit de wereld helpt.

Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 9
Rijtest Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD 10
1/2

Technische fiche Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid FWD

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens18 januari 2023

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Mobility Business Solutions maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.